Haba Startet 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2014 Jeg har som forfilter og vannavskiller et Racor 500 FG filter med 10 micron filterfinhet. Det følges av et orignalt Yanmar finfilter 2- 5 micron som står på motoren. Så har jeg fått høre at forfilteret helst burde ha en lavere finhetsgrad på 30 micron. Årsaken til dette var at hvis finhetsgraden var for høy virket vannavskillingen dårligere. Javel, jeg vet ikke, men håper at andre vet mer. Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Eg har også gått til innkjøp av ein Racor 500, trur ikkje filter har betydning for funksjonen til vannutskiller da vannutskilling på Racorfilter skjer før diesel når filteret. Ellers så er Racor og filter sjenerelt diskutert mykje her på forumet, det er berre å søke. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 (redigert) Finhetsgraden på forfilteret bør ikke påvirke evnen til vannutskillelse da det skjer før selve filterelementet. Tradisjonelle dieselmotorer har ofte grovfilter på 20-30 micron og 5 på finfilter. Commonrail motorer som f.eks min egen Cummins QSB 5,9 skal typisk ha 10 micron på forfilteret (Racor 900) og 2 micron på finfilteret på motoren. Redigert 15.Mars.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Jeg kjøpte 10 til min, da det var det som stod i fra før. Hvem sier 30 ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Vet ikke hvem som sier det, men har sett mye 20 og 30 mc forfilter på eldre båter med gode gamle steinknusere. Det er finfilteret som er avgjørende for motoren. Kjører man 30mc forfilter og 2mc finfilter risikerer man bare at finfilteret går tett før forfilteret om man har mye grums. På motoren min står det at man kun må bruke 2mc på finfilter og ikke fylle opp dette filteret fra kanne etc før montering da man fort kan få ufiltrert diesel på feil side av filteret. Motoren har elektrisk lavtrykkpumpe så filteret fyller seg selv på få sekunder når man skrur på tenningen og motor starter uten et host. CR pumpe og dyser er meget fintfølende for uren diesel. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
alfaalfa Svart 15.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2014 Dette skriver Prker /racor mye om. De anbefaler forfilter til Common Rail på 10 micron. Men fokuserer på motstand og kapasitet i filteret (liter per time). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.