Jump to content

Fjerne gammel dekor og limrester. Hva er best å bruke?


Andresh

Recommended Posts

Skal fjerne en del gammel dekor utvendig på båten. Prøvde å varme det opp med hårføne + skikkelig skrape. Dette ble ikke akkurat veldig suksess da dekoren hang som f... og i tillegg ble det mye limrester hengende igjen.

Fairline brukte tydeligvis skikkelige saker i 96' når de la på dette ;-)

 

Noen som har noen tips til en enkel måte å gjøre dette på?

1394906892.jpg

1394906941.jpg

Link to post

Jeg tror du må bruke litt mere varme. En varmluftspistol kan være tingen, men ikke kjør for mye varme selvfølgelig.

Limrestene fjerner du med citrusrens.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Trodde det skulle være en grei sak å få fjernet dette. Den gamle dekoren satt noe helt sinnsykt og var i tillegg vanskelig å få dratt av lange lengder i ett . Vanskelig å forklare men noe dritt var det hvertfall....

Skal prøve med noen av tipsene over så får vi se hvordan det går ;-)

Link to post

Du klarer ikke oppnå nok varme med hårføner til at limet smelter skikkelig.

Jeg har benyttet de små sparkelspadene i plast sammen med varmluftpistol som andre har sagt.

Aceton løser rester av lim, men på visse typer lim fungerer plasterfjerner kjøpt på apoteket veldig bra!

Link to post

Neglelakk fjærner er ypperlig til og fjærne limrester .

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Varmepistol på relativ svak varme og bruk god tid på oppvarmingen slik at flaten dekoren sitter på er gjennomvarm og holder ca 60-70 grader. Da følger limet lettere med når du drar av merket.

Går litt tid, men det er mer tidkrevende å fjerne mye limrester istedenfor.

Mvh. SAP

Link to post

Og da i samme slengen, hvis dette er merker som skal fjernes for godt og ikke erstattes, da blir det et skille. Hvordan få bort dette skillet? Må det rubbes? Da må vel evt hele båten rubbes.

Ja. Om det stor forskjell der merkene har sittet er det ingen vei utenom en ordentlig maskinrubbing etterfulgt av en polish med mindre slipemiddler og voks til slutt.

Mvh. SAP

Link to post

Jeg driver dekorfirma og jobber til dsglig med folie, sitter folien skikkelig etter årenes herding med sol(varmluftspistol hjelper lite?) er det kun steamer som hjelper. Som nevnt tidligere, enklere å bruke litt mer tid å få med limet enn å fjerne mye lim etterpå.

 

Citrus er tingen for å fjerne limrester, isopropanol/teknisk sprit fungerer også.

Blir det mye lim igjen, spray godt med isopropanol 1 meter av gangen, bruk plastskrape til å fjerne limrester og gå på'n igjen med ny runde isopropanol og tøyfiller.

 

Lykke til!!:-)

Link to post

Det finnes et "roterende viskelær" for dette. Fikk det av en kompis en gang. Så ut som en gråhvit gummiskive med en aksling. Festet dette på drillen og med lav hastighet pusset det bort gammel dekor. Utrolig effektivt.

Å, hjelp. Ikke prøv det. Båten blir gul. Steamer går greit.

Skikkekelig fete gummi hansker og varmt vann som du dupper skurefilla i og legger over folien, så går alt av med lim og hele skiten. Tar tid, men funker.

Link to post

Jeg må bere gjenta dette:

Citrus-Citrus-Citrus. Dette produktet er skapt for fjerning av lim-rester(pressure-sensitive lim som er det vi kaller tape-lim). Etter 1-2 minutter etter man har sprayet det på begynner lim-restene og "renne" nedover siden.

Enklere kan det ikke gjøres(folien må bort med plastskrape og varmluftpistol).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Når folien er gammel og sprø hjelper det ikke med sitrus rens alene. Da må det damp til. Varmluftspistol kan du glemme, den er umulig å regulere og du skader lett gelcoaten. Dampvasker, f.eks. den på biltema gjør susen uten å skade noe som helst. Den har både en slags klut på en flat holder og noen dysemunnstykker. Jeg fant ut at sistnevnte passet best på mine sprukne dekorstriper.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...