Jump to content

gamlemor har fått juling, hvordan finne lekkasje i trebåt?

kointa

Recommended Posts

Etter mandagens uvarslede og uventede kuling fikk den gamle damen litt hard behandling,så madammen har blitt lekk, og det ganske mye.

etter 3 dager i havn hadde den fått antydning til litt slagside, og vannet stod opp sil sengebriskene, dvs ca en meter over kjølsvinet og 5 cm unna det elektriske :diving::diving::diving::diving::diving: på motoren .. Den automatiske lensepumpa hadde ikke slått inn, startet den manuelt og etter 90 minutter var båten tom for vann .

Må bestille slipp på mandag, men skal selvsagt ned i havna å trøste madammen i morgen og se etter hvor vannet kommer fra. Er det noen som har tips om hvor det er mest sannsynlig å finne lekkasjen ? :pray::pray:

Har 400 gr. uprøvd "stay afloat" liggende, kanskje det kan hjelpe om jeg finner lekkasjen ? noen som har prøvd denne tetningsmassen?

Redigert av kointa (see edit history)

Er den klink eller kravell bygd

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

da pakker jeg ned støvler, ekstralys, og kanskje en våtdrakt :diving: og begir meg ned til havna for å lete etter hvor madammen har blitt lekk, sjekker vel først de to gjennomføringene som ligger under vannflaten men trenger å få tørke opp litt slik at det blir lettere å se- så det er mulig det blir litt oppstandelese i heimen på formiddagen siden badet plutselig er helt tomt for håndklær...............

Å en gammel vakker svensk? dame. Med mindre skroggjennomføringene dine var veldig dårlige vil jeg vel tippe på at lekkasjen(e) kommer enten fra en bordgang som har fått en trøkk, og glipper. Eller at lekkasjen er i overgangen mellom kjøl og kjølplanke. Har den vært nedpå bunn, eller fått trykk mot utriggerne? Stay Afloat er gullegod :) Kan være enten spiker/klink som har røket, eller dårlig/sprukket tre i en bordgang. Dette går helt fint :) kan være litt vanskelig å skifte bordgang, (bør være 2) men ikke sikkert at du behøver å skifte hele lengden. Er det spant eller ribber på denne?

Trygve

Nå aner ikke jeg hva Stay Afloat er for noe, men jeg ville ha festet et par bæreposer med sagspon/sagmugg til en passe lang lekt, dyttet posene med sagmuggen under skroget og så sprettet dem med en kniv, festet til båtshaka. Mauring, kalles det og det er en gammel og probat nødløsning. Senere må du ha båten på land, selvfølgelig. Nydelig båt, forresten.

Redigert av gon (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...