Jump to content

Garmin 152 mot bærbar pc


asso

Recommended Posts

:blush: Er det noen på dette forum som vet hvor ledningen som er merket NMEA out til pc`n skal loddes fast ?

<{POST_SNAPBACK}>

Denne koblingen har jeg benyttet for å koble min Garmin 76 opp mot bærbar PC - det har fungert perfekt for meg. :rolleyes:

Dette er noe du må gjøre for egen risiko. :nono:

 

http://home.online.no/~rdalen/seilweb/Cable.htm :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Denne koblingen har jeg benyttet for å koble min Garmin 76 opp mot bærbar PC - det har fungert perfekt for meg.  :rolleyes:

Dette er noe du må gjøre for egen risiko.  :nono:

 

http://home.online.no/~rdalen/seilweb/Cable.htm  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette fungerer KUN på de Garmin modeller som kjører med 12V. Garmin12XL og Garmin76 går for eksempel greit på 12v, men hvis du kobler det slik på bl.a. Garmin12 så brenner den opp! Den runde pluggen brukes vel heller ikke på nyere modeller?

Link to post
Share on other sites

Det fulgte med en kabel "PC interface cable" til garmin 152. Denne kabelen er delt i Y,altså med tre ender , på den ene enden er en seriel kontakt til pc, på den andre enden en rund plugg som skal til gps`n

på den tredje enden er det mange løse ender som har forskjellige farger.Rød til power,sort til ground osv. blå er merket med NMEA out.Spørsmålet er hvor skal den koples ? :crazy:

Link to post
Share on other sites

De løse NMEA lederne skal ingen steder - dersom du ikke skal koble til en ren kartplotter eller autopilot med NMEA-inngang/utgang.

Det er bare å koble serie-pluggen til PC-en, dersom du har en slik inngang på den. GPS- eller kartprogrammet har selv en driver til COM-porten. Du må bare angi hvilket COM-portnummer (dersom flere) programmet skal lete etter GPS'en på. Dersom du på den bærbare kun har USB, må du gå til anskaffelse av en Seriell til USB overgangskabel (2-300kr). Du må også sette opp kommunikasjonsprotokollen på GPS'en til NMEA-NMEA.

Du bruker bare den røde(+) og svarte(-) mot 12V for å gi strøm til GPS'en. Resten isolerer du.

 

Chiefen

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har samme oppkoblingen selv og du kan stole på at dette er riktig!

På laptoppen har du forhåpentligvis en 9 pins D-sub plugg.

Fra GPS'en kobler du rød til +12 Volt ombord, og sort ledning til både - ombord og til pinne 5 på D-sub pluggen. Den blå ledningen fra GPS'en skal til pinne 2 på D-sub pluggen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har samme oppkoblingen selv og du kan stole på at dette er riktig!

På laptoppen har du forhåpentligvis en 9 pins D-sub plugg.

Fra GPS'en kobler du rød til +12 Volt ombord, og sort ledning til både - ombord og til pinne 5 på D-sub pluggen. Den blå ledningen fra GPS'en skal til pinne 2 på D-sub pluggen.

<{POST_SNAPBACK}>

"asso" nevnte at det fulgte med en Y-formet PC-intefacekabel med plugg til GPS'en, Plugg til seriell og en kabelende med løse ledere. De rette lederne er allerede tilkoblet GPS-pluggen og D-sub kontakten.

Han trenger derfor ikke å koble noe som helst mer til disse. Det er kun strømtilførsel til GPS'en som trengs, og da gjennom den røde og svarte lederen på den enden av Y'en som har løse ledere.

 

Chiefen

Link to post
Share on other sites

Hei,

Chiefen:

"asso" nevnte at det fulgte med en Y-formet PC-intefacekabel med plugg til GPS'en, Plugg til seriell og en kabelende med løse ledere. De rette lederne er allerede tilkoblet GPS-pluggen og D-sub kontakten.

Han trenger derfor ikke å koble noe som helst mer til disse. Det er kun strømtilførsel til GPS'en som trengs, og da gjennom den røde og svarte lederen på den enden av Y'en som har løse ledere.

 

Det kan godt hende at du har rett. Overså kommentaren fra "asso". Jeg kjøpte min Garmin 152 for 2 år siden og da fulgte det ikke med PC plugg, bare løse ender.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...