Torsen67 Startet 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2014 Dette gjelder en '86 mod Windy 22. Det er lenge siden den har fått skikkelig stell under. Planen er å få bort all gammal moro. Hva bruker man for å skrape bort? Må dette gjøres manuellt eller kan det også gjøres maskinelt? Har en Multifein. Kan den brukes? Vil selvsagt unngå å skade gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Lei et firma som gjør det med tørrisblåsing. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Her er det nok DIY som gjelder. Er nok kr som skal brukes så det meste arbeidet får vi gjøre selv;-) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Har skrapet en båt og det er mye jobb. Bruk gode skraper. Sandvik eller bacho med utskiftbare blad.Fikk det rent, tre strøk med antipest og har ikke hatt noe problem med løst bunnstoff etter det. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Hei Torsen67 Jeg er midt i prosessen nå, ett slit men det går greit. Skraper med gode skraper som cosmo skriver. Jeg skraper bort alt, men det ligger jo igjen en delvis (blå) hinne med primer for bunnstoffet. Jeg pusser ikke dette bort 100 % og påfører antipest. Jeg rubber det som er og legger på ett lag med primer for bunnstoff og så bunnstoff til slutt. Om dette er riktig er jeg ikke sikker på, og det er mange meninger om dette. Min teori er at om det ikke er kommet pest under båten til nå, kommer det ikke heller. Båten er tross alt oppe hver vinter og tørkes junda. Legger med ett par bilder som du finner i en annen tråd også. Lykke til. larss Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Det blir nok noe av dette vi vil gjøre. Tror jeg kan få i gang 2-3 personer inkl meg selv. Hva heter verktøyet? Båtskrape? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 16.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Fant de på Biltema. Regner med at det kan være greit å ha noe gelcoate sparkel for hånd også? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 16.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2014 Sandvik-skrapen er oransje og formet omtrent som et kubein, med skrape i hver ende. Har ikke løse blad, files til skarp egg i stedet. Finnes i flere størrelser (legde og bredde). Fil vekk hjørnene så du ikke lager dype sår når du bommer, og hold skrapen hele tiden skarp med en fil. Med rett metodikk og tålmodighet trenger du bare en kjapp omgang med eksentersliper og 80-papir etterpå, før du går videre. Mht primer og plastpest: Bruk kun ETT strøk primer, aldri mer, på en brukt båt. Du risikerer ellers å stenge inne en igangværende prosess, og gjør ting verre. På gamle båter kan gel-coat'en være så porøs at vann/molekyler diffunderer både inn og ut; hvis du "nekter" dem å komme ut igjen så legger du opp til et mer aggressivt angrep enn hva du ellers ville oppleve. En lur metode er å legge et lag hardt bunnstoff (f eks Hempel Hard Racing) i en gyselig farge over primeren, for å gi kontrast med bunnstoffet (forutsetter selvpolerende). Da ser du lett hvor det blir "tynt" til neste opptak. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
larss Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 Mht primer og plastpest: Bruk kun ETT strøk primer, aldri mer, på en brukt båt. Du risikerer ellers å stenge inne en igangværende prosess, og gjør ting verre. På gamle båter kan gel-coat'en være så porøs at vann/molekyler diffunderer både inn og ut; hvis du "nekter" dem å komme ut igjen så legger du opp til et mer aggressivt angrep enn hva du ellers ville oppleve. En lur metode er å legge et lag hardt bunnstoff (f eks Hempel Hard Racing) i en gyselig farge over primeren, for å gi kontrast med bunnstoffet (forutsetter selvpolerende). Da ser du lett hvor det blir "tynt" til neste opptak. Takk Skipper Worse, dette var akkurat i henhold til min plan :) larss Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 17.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2014 http://bramaling.no/sitefiles/site1/shop/skrape-bacho-ergo-650_12_2012-04-18-15-45-28.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Kapt LittErfaren Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 (redigert) Jeg lå under min Windy 23' FC og gjorde samme jobb som du har planlagt for noen år siden. Gode malingskraper som enten slipes eller byttes blad på er tingen. Jeg benyttet to forskjellige typer fra Jordan, tohånds og enhånds, da det varierer arbeidsstilling og det kan også være litt forskjell på hva man kommer best til med om båten ligger langt ned mot gulv/bakke. Dusj med massasje eller boblebad etter et par timers jobb er å anbefale. Her blir det stive skuldre, men god variasjon ift min kontorjobb ;-) Dersom du har noen gode kompise kommer man jo langt med litt behagelig påfylling av leskende drikke underveis i dugnaden :-)Selvfølgelig behagelig med sandblåsing og noen andre som gjør jobben, men plassering av båten under opplag og ikke minst mitt budsjett gjorde at jeg benyttet 8-10 kvelder på egenhånd.Ikke glem masker til folket som settes i arbeid. Dette er ikke stoffer du bør puste og svelge... Redigert 18.Mars.2014 av Kapt LittErfaren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 (redigert) Hei og takk for innspill. Ja vi blir nok 2-4 mann som skal gjøre skrapejobben. Håper mye er gjort på 2 dager. Kjøper inn skraper, maske og vernebriller samt litt å leske seg på og engangsgrill. Kanskje smart å ha litt gelcoat-sparkel for hånd også? Regner med å kjøpe utstyr i fra Biltema da budgettet er noe stramt. Har allerede hamstret inn primer og selvpolerende bunnstoff ifra Gjøco. NB: skinner sola i påsken så blir dette helt topp:-) Redigert 18.Mars.2014 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Hei Du greier dette fint på 2 dager med så god hjelp som 2-4 mann. Lykke til.. larss Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Jeg brukte elektrisk malingsskrape fra Clas Ohlson. Jeg kan ikke finne den på deres web-sider, men den ser omtrent slik ut: http://www.amazon.co.uk/Andrew-James-Electric-Scraper-Attachments/dp/B004WN52M2 Den fungerte veldig fint. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.