Jump to content

Hvordan skrape glassfiberskrog rent?

Torsen67

Recommended Posts

Hei Torsen67

Jeg er midt i prosessen nå, ett slit men det går greit. Skraper med gode skraper som cosmo skriver.

Jeg skraper bort alt, men det ligger jo igjen en delvis (blå) hinne med primer for bunnstoffet.

Jeg pusser ikke dette bort 100 % og påfører antipest. Jeg rubber det som er og legger på ett lag med primer for bunnstoff og så bunnstoff til slutt.

Om dette er riktig er jeg ikke sikker på, og det er mange meninger om dette. Min teori er at om det ikke er kommet pest under båten til nå, kommer det ikke heller. Båten er tross alt oppe hver vinter og tørkes junda.

Legger med ett par bilder som du finner i en annen tråd også.

Lykke til.

larss

bilde

bilde

Sandvik-skrapen er oransje og formet omtrent som et kubein, med skrape i hver ende. Har ikke løse blad, files til skarp egg i stedet. Finnes i flere størrelser (legde og bredde). Fil vekk hjørnene så du ikke lager dype sår når du bommer, og hold skrapen hele tiden skarp med en fil. Med rett metodikk og tålmodighet trenger du bare en kjapp omgang med eksentersliper og 80-papir etterpå, før du går videre.

Mht primer og plastpest: Bruk kun ETT strøk primer, aldri mer, på en brukt båt. Du risikerer ellers å stenge inne en igangværende prosess, og gjør ting verre. På gamle båter kan gel-coat'en være så porøs at vann/molekyler diffunderer både inn og ut; hvis du "nekter" dem å komme ut igjen så legger du opp til et mer aggressivt angrep enn hva du ellers ville oppleve.

En lur metode er å legge et lag hardt bunnstoff (f eks Hempel Hard Racing) i en gyselig farge over primeren, for å gi kontrast med bunnstoffet (forutsetter selvpolerende). Da ser du lett hvor det blir "tynt" til neste opptak.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Mht primer og plastpest: Bruk kun ETT strøk primer, aldri mer, på en brukt båt. Du risikerer ellers å stenge inne en igangværende prosess, og gjør ting verre. På gamle båter kan gel-coat'en være så porøs at vann/molekyler diffunderer både inn og ut; hvis du "nekter" dem å komme ut igjen så legger du opp til et mer aggressivt angrep enn hva du ellers ville oppleve.

En lur metode er å legge et lag hardt bunnstoff (f eks Hempel Hard Racing) i en gyselig farge over primeren, for å gi kontrast med bunnstoffet (forutsetter selvpolerende). Da ser du lett hvor det blir "tynt" til neste opptak.

Takk Skipper Worse, dette var akkurat i henhold til min plan :)

larss

Jeg lå under min Windy 23' FC og gjorde samme jobb som du har planlagt for noen år siden. Gode malingskraper som enten slipes eller byttes blad på er tingen. Jeg benyttet to forskjellige typer fra Jordan, tohånds og enhånds, da det varierer arbeidsstilling og det kan også være litt forskjell på hva man kommer best til med om båten ligger langt ned mot gulv/bakke. Dusj med massasje eller boblebad etter et par timers jobb er å anbefale. Her blir det stive skuldre, men god variasjon ift min kontorjobb ;-) Dersom du har noen gode kompise kommer man jo langt med litt behagelig påfylling av leskende drikke underveis i dugnaden :-)
Selvfølgelig behagelig med sandblåsing og noen andre som gjør jobben, men plassering av båten under opplag og ikke minst mitt budsjett gjorde at jeg benyttet 8-10 kvelder på egenhånd.
Ikke glem masker til folket som settes i arbeid. Dette er ikke stoffer du bør puste og svelge...

Redigert av Kapt LittErfaren (see edit history)

Hei og takk for innspill.

Ja vi blir nok 2-4 mann som skal gjøre skrapejobben. Håper mye er gjort på 2 dager. Kjøper inn skraper, maske og vernebriller samt litt å leske seg på og engangsgrill. Kanskje smart å ha litt gelcoat-sparkel for hånd også? Regner med å kjøpe utstyr i fra Biltema da budgettet er noe stramt.

Har allerede hamstret inn primer og selvpolerende bunnstoff ifra Gjøco.

NB: skinner sola i påsken så blir dette helt topp:-)

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...