Hansa666 Startet 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2014 (redigert) Hei! Har testet mye hva angår poleringsmidler...herre.... alle har sine forslag og meninger, noen gode og andre ikke. Det som ofte er avgjørende er at gelcoat er ikke bare gelcoat... dvs det er store variasjoner på hvor slitt/matt eller hvor ny gelcoaten er, så derfor vil poleringsmidler gi ulike resultater. Har under prøvd å vise hva jeg gjorde med min båt, som ble solgt ny i 2006. Gelcoaten bar preg av middels vedlikehold, dvs det var på tide å gjøre jobben en gang til... Kjørte en rubbing, Hempel, og Nanotech fra Maritim i fjor, men med middels resultat etter mye arbeid… Nå i år har jeg testet Meguiars M21 Mirror Glanze Synthetic Sealant 2.0, som er fra proff serien til Meguiar. Fikk fra flere "proff" hold, beskjed at den blå serien fra Meguiar`s som fås kjøpt i båtbutikkene, ikke var i nærheten av samme kvalitet som M21... Sant eller usant?? Jeg sverger til poleringsmaskin når gelcoaten skal til pers. Kjøpte først en "poleringsmaskin" fra Biltema, en vinkelkutter med justerbart turtall. Denne er tung å jobbe med på sikt, da vekt har stor betydning. Videre kan man brenne gelcoaten om man står for lenge på et sted, samt denne ikke gir et godt nok resultat. Gikk på Youtube og så på diverse proff videoer på hvordan man skal bruke en polermaskin, fikk veldig god info der. Dette gjelder trykk på maskinen og hvordan man "syr" poleringsmønsteret sammen. Tor jeg med hånden på hjerte kan si at rett bruk av maskin, er 50% av resultatet… Kjøpte en Shurehold Dual Action polermaskin fra Maritim, som har et ossilerende hode som ikke gir slipemerker. Den veier kun 2,2 kg mot min gamle Biltema på 3 kg.... blir en unødvendig ekstra treningsøkt på en 44 foter.. Kjøpte inn rubbing fra 3M, Fast cut compound, som er en ganske grovt rubbing, men ikke for grov for min gelcoat. Hadde en del slitemerker fra fendere ol, så dette skulle jeg ha bort. Kjøpte inn ullpute for rubbing, men denne forkastet jeg raskt… brukte faktisk bare en og samme pute hele veien, nemlig denne: La på 5 små rubbing klumper på polerputen og dyttet den på et område på ca 1x1 meter. Kjørte et sikksakk mønster, slik at hvert område ble rubbet minimum 2 ganger. Når jeg holdt på lenge nok, ble voksen våt, dvs den var varm, og da fikk jeg er skikkelig godt resultat. Gikk aldri over hastighet 3, men vet ikke hva dette tilsvarer i rpm. Områder hvor det var mye slitasje, eks fra fender, brukte jeg lengre tid på. Her ble det rubbet ekstra godt, og slitemerkene ble kraftig tonet ned. Polerte bort 3M med samme type polerpute som over, etter at en langside var ferdig. Polerputen som vist på bildet, er en GLEDE å bruke, rett og slett et løp og kjøp produkt. Fjerning av voksen gikk på et blunk, ettersom man legger mye arbeid ned i selve poleringen/rubbing. Når en båt er skikkelig rubbet, er det en fryd å starte med Meguiar M21. M21 er ok å jobbe med, dvs en lilla tykkflytende masse som ble lagt på for hånd på et 1 x 1 meters område. Brukte samme polerpute som ved rubbingen og samme teknikk med maskinen. Det som er så genialt med en DA maskin, er at man kan polere lengre på samme område uten å skade gelcoaten, som igjen gir et bedre resultat. Har polert i maaaaaange år nå, men aldri oppnådd tilsvarende resultat som ved bruk av DA maskin. Når man bruker M21, skal denne herde i minst 2 timer ved ca 20 grader, lengre om det er kaldt. Fant ingen spesifikk info om dette, men fikk beskjeden fra proffene som bruker M21. Lot det stå på i to dager ved 18 grader, egentlig en tilfeldighet, men hvilket resultat Ettersom jeg hadde brukt tid med å polere inn M21, var det en lek å fjerne, tilsvarende som ved rubbing. Det som er viktig, er å ikke legge på for mye, da herdet M21 sitter godt…Tommelfingerregelen er at man ikke skal se den lilla fargen når stoffet er smurt ut før start av maskin. Det som er en av M21`s fordeler, er at den er saltvannsbestandig. Ja alle snakker om ultrafiolett stråling, bla bla, men det jeg har opplevd til nå, er at voksen på overdekket, slites ned ganske så raskt i vestlandsvær. Nå ligger min båt i nærheten av Flesland flyplass, hvilket gir ekstra sur nedbør og hersens svarte rennmerker ved regnvær. Disse rennmerkene fjernes ok første gangen, men etter kort tid må de poleres bort…. Polerte overdekket 4 ganger i fjor med Nanotech, men holdbarheten var kun noen uker. M21skal vare fra 6 til 12 mnd, så får vi se hvordan det ser ut når sesongen starter, da har det gått ca 4 mnd. Båten min ble sjøsatt etter isblåsing +++ 16 januar, og har ligget ute til nå i et satans regnvær. Fremdeles perler det på overdekket, og rennmerkene er bare å vaske bort. Når det gjelder vasking av båten, bruker jeg alltid Turtle sin Ultra wash, kjøpes på Europris for 99.- for en 0,5 liter. Denne gir et fettlag til gelcoaten, løser ikke opp M21 og gir perler på dekk ved regnvær. Når jeg brukte Nanotech, fikk jeg ikke bort rennmerkene ved bruk av Ultra shine, men nå er det ingen problem. Dette innlegget er basert på mine erfaringer, og det finnes en mengde andre meninger både her på BP og andre steder. Men, jeg er langt over gjennomsnittet interessert i en blankpolert båt, derfor har jeg også testet ut diverse remedier. Det var etter en samtale med en Ditech bilklargjører, som fikk meg til å innse at Nanotech var et produkt jeg ikke trengte å bruke, samt kombinert med egne erfaringer.. Det eneste som hjelper for et godt resultat, er å gjøre den store tunge jobben Her er stedene jeg har kjøpt produktene: Meguiar M21 . http://www.meguiars.com/en/professional/products/m2116-synthetic-sealant-20-16oz/ http://www.amazon.com/gp/product/B000924QO0/ref=oh_details_o02_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 Polerpute: http://www.amazon.com/gp/product/B00BJCDOJW/ref=oh_details_o01_s01_i01?ie=UTF8&psc=1 3M kjøpes hos eks Lakkspesialisten i Bergen http://catalogue.3m.eu/no-NO/AAD-NO/Bilpleie/Perfect-it_III/Perfect-It%E2%84%A2_lll~Fast_Cut_Compound~nocode/Fast_Cut_Compound~9374 Super wash Kjøpes hos eks europris, se bilde over Surehold DA polermaskin: http://www.maritim.no/batpuss/til-batpussen/verktoy/shurhold-polermaskin-dual-action og her er noen bilder av resultatet Så lykke til med vårpussen Redigert 18.Mars.2014 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Godt dokumentert tråd du starter her må jeg si. Mens jeg leste håpet jeg på at du kom med linker, og det gjorde det jaggumeg. Sitér dette innlegget Link to post
TomErik1972 Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Flott dokumentert, takk! Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 18.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Det er viktig med linker, da jeg selv har lett som bare det etter produkter andre har beskrevet, og det er ikke alltid like enkelt å finne frem Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Bravo. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
jsw Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 (redigert) Tok min i fjor. Men din ble finere, ja Jeg brukte nok ikke lang nok tid... Brukte du maskinen med ossilerende hode både til rubbing og polering? Spør fordi en bilpleier jeg kjenner bruker roterende til rubbing og ossilerende til polering. Redigert 18.Mars.2014 av jsw (see edit history) Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
volfro Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 (redigert) Flott resultat. Eg har brukt en eldre variant av den Mirror glaze og den og funka greit, litt tung å jobbe med men godt resultat. Nå har eg ingen tro på dette med bare å smøre på og tørke av, ting må jobbes med desverre. I fjor har eg feldten nano (som var lett å jobbe med) og one step + pure wax på forskjellige områder på båten. Har ikke fått studert hva som står best ennå. Redigert 18.Mars.2014 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 18.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2014 Har en del mirror glaze som jeg bruker på bilen. Burde fungere fint på båten også da, men jeg bør kanskje ha en voks som er beregnet for maritimt miljø? Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 19.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Tok min i fjor. Men din ble finere, ja Jeg brukte nok ikke lang nok tid... Brukte du maskinen med ossilerende hode både til rubbing og polering? Spør fordi en bilpleier jeg kjenner bruker roterende til rubbing og ossilerende til polering. Brukte ossilerende til begge operasjoner. For mitt vedkommende sa det seg selv, da det ved bruk av rubbing er viktig å ikke sette feile spor i gelcoaten. Uansett, bruk av DA maskin fungerte veldig bra og er faktisk et "løp og kjøp" produkt om en skal ha et bra resultat og ikke er proff Har en del mirror glaze som jeg bruker på bilen. Burde fungere fint på båten også da, men jeg bør kanskje ha en voks som er beregnet for maritimt miljø? Ut ifra det jeg har lest på web, er det mange likheter mellom bilverden og båt, men også mange ulikheter. Dette med saltvann er jo et viktig poeng. M21 skal være saltvannsbestandig, så da skal den tåle bedre maritimt miljø enn hva som er beregnet til bil. MEN min erfaring, er at etter endt sesong, er skroget alltid bra, mens overdekket er stedet jeg polerer flest ganger, 1-5 forhold. skroget er jo stedet hvor det er mest kontakt med sjøvann, men problemet er egentlig det som kommer ned fra luften. Sur nedbør er vår største utfordring, så derfor er det overbygget jeg følger opp tettest. I fjor vasket jeg kun skroget med Super Wash, mens overbygget ble polert flere ganger med NanoTech. Nå skal jeg følge nøye med på hvordan M21 holder over tid, spesielt hvordan det er å få bort svarte rennmerker gang nr 2-3-4 ++. Først da kan man si noe om produktets kvalitet. men uansett så er forarbeidet den viktigste delen, slipper liksom ikke unna den jobben... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Jeg spyler skoget med ferskvann på brygga etter hver tur. Andre som tar seg bryet med det? Hansa666: Nano Tech? er dette et nanoprodukt eller som Turtle sitt, som man har satt nano inn i navmnet for at det skal se fresh ut? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Shiny Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Ser jo veldig bra ut dette! For at MG21 skal ha god holdbarhet, er det som du har gjort, viktig med herding i flere timer, i tørre omgivelser. Noe å huske på for de som står utendørs. Har også brukt Feldten Nano med godt resultat, men har tatt jobben med maskin og finrubbing først. Fungerer da bra som en sealer. Spyler alltid med ferskvann etter tur, og svamper med såpe før tur. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
SeaSC Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Jeg gjør det samme som deg Astor. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Biltema voks er mer enn god nok... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Hakkannen Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Biltema voks er mer enn god nok... Har brukt Biltemas voks en del selv, den blir blank og fin den også Men i fjor vår prøvde jeg en Meguairs-voks (fikk en rest av en nabo i havna) på området bak masta på dekk/overbygget. Der prellet vannet langt ut over høsten, noe jeg ikke kan si om resten av dekket der det kun ble brukt Biltemas variant. Så liker man å polere og vokse båten vil jeg anbefale Biltema, men synes man det kan holde med en gang i året er gjerne andre merker bedre egnet Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Har brukt Biltemas voks en del selv, den blir blank og fin den også Men i fjor vår prøvde jeg en Meguairs-voks (fikk en rest av en nabo i havna) på området bak masta på dekk/overbygget. Der prellet vannet langt ut over høsten, noe jeg ikke kan si om resten av dekket der det kun ble brukt Biltemas variant. Så liker man å polere og vokse båten vil jeg anbefale Biltema, men synes man det kan holde med en gang i året er gjerne andre merker bedre egnet Du har sikkert retti det Hakkannen Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
akva Svart 19.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2014 Brujte polish og woks fra biltema, blandet de sammen så slapp jeg med en runde, ble faktisk veldig bra og blank Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2014 Hei! Ja jeg spyler hele båten etter hver tur, en god rutine for å beskytte gelcoaten for slitasje. MEN, ser dere mine linker, er noen av disse til Amazon.com, og prisen på M21, 1,8 liter er vel 300.... M21 i Norge koster vel en 1600,-, så her er det båtpenger penger å spare. Samme med poleringsputene, USA ca 70, Norge ca 360.- Jeg bestilte alt med båtfrakt, ca 280 i frakt, inkludert mye annet jeg handlet inn, og det tok ca 20 dager. Man kan nemlig ikke sende flytende stoff på flyet i store mengder, og 1,8 liter er for mye, derfor båt. Jeg spyler skoget med ferskvann på brygga etter hver tur. Andre som tar seg bryet med det? Hansa666: Nano Tech? er dette et nanoprodukt eller som Turtle sitt, som man har satt nano inn i navmnet for at det skal se fresh ut? Den NanoTech jeg brukte i fjor, er den man kjøper hos Maritim. Har også testet Felden sin, sammen med Maritim sin utgave, så ikke forskjell på resultatet. Felles for dem begge er at de renser gelcoaten og gir en fin og blank overflate, men ikke holdbar nok til min båt. Tviler sterkt på at dette er et Turtle produkt. Bruk av Nano polering er ok , dersom man har en ny båt med fresh gelcoat. I det man bruker "latmansvoks" på eldre gelcoat, er det egentlig en enkel forklaring på hvorfor det ikke holder i lengden. Ser man på gelcoat i et mikroskop, vil den se ut som en østerisk fjellkjede med store spisse topper. Poenget bak Nano, er at man over tid skal fylle disse "dalene" med Nano, slik at man får en slett overflate. Dette skjer bare ikke, til det vil jeg påstå at produktene ikke er gode nok. Ja, der og da ser det bra ut, men "dalene" kommer raskt frem igjen og møkk legger seg i dalførene.. Derfor blir det også vanskelig å fjerne svarte rennmerker og annet søl på gelcoaten etter kort tid. Ved skikkelig rubbing, slipes "fjellene" ned, og man får en mikroskopisk gjevn overflate. Derfor er det også veldig viktig at selve rubbejobben med maskin blir utført perfekt OG at man bruker tid pr felt man jobber med. Jo bedre grunnjobben blir utført, jo bedre forhold vil M21 ha på gelcoaten. Det sier jo seg selv, at er gelcoaten slett,setter ikke urenheter seg fast på samme måte. Fordelen med da å legge M21 over til slutt, er at denne gir en hard overflate og blir da motstandsdyktig for ytre påkjenninger. Sjekk denne youtube videoen fra "junkmann", han er dyktig til å forklare beste fremgangsmåte med maskin Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Hei Hansa666 Har du langtidserfaringer å dele med oss? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Lorang71 Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Jeg brukte også M21 i år. Jeg satte ut før påske og ligger ute ennå. Jeg har ikke vasket skroget men spylt det 3-4 ganger. Det ser og kjennes ut som når jeg satte ut båten, så der er jeg veldig fornøyd. Men overbygget trenger en runde til nå, det har også blitt vasket med såpe 3 ganger, men sorte striper sitter litt godt nå. Men uansett så har det vært mye bedre enn alt annet jeg har brukt. Så jeg kommer til å fortsette med M21. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Så bra. Hva brukte du som underlag? Fin rubbing eller one step compond fra samme merke kan kanskje brukes? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Security Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Greit dokumentert , men puten du har brukt er en såkalt vaffle pute som brukes for det meste til å få et pent blankt sluttresutat uten hologrammer. Å bruke ullpute med DA maskin har ingen effekt. Det kan man bruke sammen med en roterende maskin for å lage litt varme. På gelcoat ville jeg brukt denne puten http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_13&products_id=395 sammen med en DA maskin og litt tøffere rubbing. Deretter ville jeg brukt den sorte puta du linket til som er en finishing pad sammen med syntetic sealent. Et stalltips til voks jeg bruker på min båt og som også har veldig god holdbarhet er denne http://www.swissvax.no/produkter/voks-produkter/swissvax-marine-voks-200-ml. Den kan virke litt dyr, men etter å ha polert hele min båt som er på 33 fot så hadde jeg kun brukt ca 1/4 av boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Swisswax er forøvrig til test i Båtmagasinet mot A Glaze. Rapporteres i mars neste år. Viktig dette. Lurt å treffe med produkt og metode som er enkelt og effektivt. I tillegg så må det kunne påføres tidlig på våren utendørs..... Sitér dette innlegget Sushi Link to post
-morten- Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 Det er jo veldig viktig at det er lett å jobbe med for oss hobbybrukere! Jeg har i hvertfall god erfaring med Mguiars produkter for bil! lett å jobbe med! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
blue moon Svart 13.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2014 La inn en bestilling på amazon: Meguairs M21, blackstreak remover og en cleaner. Totalt 600NOK. Flott det tenkte jeg. Tax og Shipping: 1800,- NOK.. Det ble med tanken. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Billa Svart 14.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2014 Erfaring fra import av andre småsaker er at tax og ship kan variere fra selskap til selskap. Mange er rett og slett ikke villig til eksport til Europa da det medfører masse ekstra arbeid. Noen kan gjøre det. Søke etter flere leverandører og kanskje prøve på trådstarters valg. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.