REM Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 M21 Mirror Glaze, er det en polish eller en voks? Mao, trenger man å legge på et lag med voks, feks Collinite etter å ha benyttet M21? Grunnen til at jeg spør er at jeg benyttet M21 i kveld for å fjerne svarte striper. Det fungerte aldeles utmerket, så M21 må inneholde et rensemiddel. Collinite på svarte striper funker derimot ikke. Så derfor, er M21 egentlig en polish med rensemiddel som trenger et lag voks etterpå for å bevare finishen? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Shiny Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 M21 er en polymer sealer, altså et sluttsteg. Den er saltvannsbestandig og har god uv beskyttelse. Lang holdbarhet dersom forarbeidet er bra, og den får noen timers herdetid etter buffing(avtørking) før den eksponeres for fuktighet. Man kan legge voks oppå om man ønsker, men ingen nødvendighet. Vil da oppnå litt mere beading (perledannelse) av vannet. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
REM Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Hvis M21 er et sluttsteg, går vel trådstarter direkte fra Rubbing (3M) til voks (M21 sealer) i første innlegg? Burde han ikke også gått en runde med en polish (feks. Meguire One step) etter rubbing for best resultat? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
VannTro Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Jeg oppfatter M21 som et poleringsprodukt hvor man også får en polymerisering om man lar produktet stå og herde noen timer. Da får man også et lag som salt og UV-stråler kan angripe uten at det går utover gelcoaten. AGlaze som jeg testet i år har delt produktserien i 3. Rubbing, polering og til slutt sealer. Sealeren er tynn som vann og skal legges med klut, stå 2-3 døgn før man eventuelt gnir over med en microfiberkut. Slik jeg forstår M21 gjør den begge de 2 siste steppene(polering/sealing), men er tung å fjerne. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Billa Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Og her har Aglaze et fortrinn foran alt annet jeg har testet. Den er lett å fjerne noe som også gjør et vedlkeholdslag i juli mulig. M21 er interresant å følge. Hvor lenge holder den? Sitér dette innlegget Sushi Link to post
REM Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 TS blir vel den nærmeste kanskje til å svare på holdbarheten på M21? Han benyttet jo denne i fjord vår. Ellers har jeg inntrykk av at SAP har svar på det meste (også) når det gjelder polish. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Catch22 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Har ikke brukt denne på båt, men vet det er flere "detailers" som sverger til denne som vinterforsegler. Det er endel av de samme egenskapene vi etterlyser til sjøs. Lang holdbarhet i tøft miljø. Har tenkt å prøve denne selv på "nybåten" Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Det er et lite men viktig poeng som er utelatt her. Den store fordelen med TC Nano er at når det etterhvert kommer sorte striper så er det veldig enkelt å håndpolere opp igjen. Skroget polerer jeg bare høst og vår og det holder seg veldig fint. Flybridge og andre horisontale flater, tar jeg en ekstra gang midt på sommeren. Totalt 5 arbeidsdager med polering gjennom året. Ellers spyler jeg båten etter hver tur med ferskvann. Båten er fra 2007 og har aldri vært rubbet ned. Før eller siden regner jeg jo med å må rubbe, men er av den oppfatning at dette sliter på gelcoaten og kan jeg slippe det, så er jeg enda mer fornøyd. På min første båt fra 1979 var båten rubbet ned og polert så mye at det var bare et tynt sjikt igjen med gecoat flere steder. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 rubbing fåes i lettversoner og grovversoner.. en lett rubbing sliter ikke på gelcoaten, men det er stor forskjell på gelcoat på forskjellige båter.. noen holder seg fine å blanke i 30 år mens andre er kalkhvite etter 10 år.. har brukt Meguiars på jolla til sønnen og på Askeladden i år.. blir spennende å se.. jolla har ligget ut i over 2 mnd og er fremdeles like blank.. husker ikke nr. men brukte rubbing/rensing polish og highgloss Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Var ikke fornøyd med TC nano. Synes ikke den var noe god å jobbe med, selv for hånd og holbarheten virket dårlig. Ang rubbing (rubbing og polering er samme greia med forskjellige grovheter), så tror jeg man kan polere en båt med normal gelcoattykkelse med f.eks grov og medium 3M hvert år i 30 år uten å gå igjennom om det gjøres riktig. Og grønn 3m er kjent for å være rimelig grov. Men får man først slipt overflaten glatt, vil behovet for rubbing/ polish i fremtiden være mindre, så det er en vinn/ vinn situasjon. Gelcoat er hardere enn billakk og mange ganger tykkere, og dermed mindre farlig og jobbe med. Det er nettop denne poleringen (rubbingen om man vil) som gjør at gelcoaten holder seg bedre pga at overflaten er "slipt glatt". Dritt og møkk fester seg dårligere, voksen sitter bedre osv. En nyprodusert båt er lang fra perfekt, og egentlig er det første man burde gjøre før skuta forlater fabrikken og rubbe og polere ned hele greia, men det gjøres ikke pga at det tidkrevende arbeid som koster fortjeneste man ikke får igjen. Hvertfall ikke nå for tiden. Før om årene hadde jeg inntrykk av at dette ble gjort på endel verft. Gelcoat sprøytes i forma som første trinn, så glassfiberlag osv osv. Når båten går ut av formen er overflaten langt fra perfekt. Under et microskop ville man sett at overflaten ser ut som et alpelandskap. Dette er her møkk og Div fester seg, og dette får man aldri glattet ut for hånd. Perfekt grobunn for UV stråling som igjen fører til oksidering og matthet. Går man rundt og ser litt nøye på messer, er finishen ofte ganske dårlig. Ikke nok med at båten ikke er polert og vokset, så er den ofte avfettet for å fjerne slippmiddel etc. Så selges den som ny og eier tenker at ny båt ikke trengs poleres og beskyttes da den er ny og kjører en hel sessong med gelcoat som skriker etter UV og skitt. Og da er forfallet alt igang. En kompis med ny Bavaria merket dette før det var gått ett år og la inn en betydelig jobb med maskinpolering i år. Nå fremstår båten 3 ganger blankere og flottere enn de båtene importøren stiller ut på messa som nettop er pakket ut av plasten. Et BP medlem med en nyere båt som var mer velholdt enn de fleste gjorde jobben ordentlig. Fikk hele båten lett vannslipt, og så rubbet opp igjen i flere trinn før voks. Et betydelig antall timer går inn i en slik jobb som bør utføres av proffer med lidenskap. Dere skulle sett den finishen, men det viktigste er at han nå har en båt det stort sett bare er å vaske og vokse i mange år fremover. Så er det det med hvor mye man vil og orker å legge i ting. Teori og praksis er forskjellig. Skulle gjerne tatt en slik runde selv, men realisten i meg innser at det er en alt for stor jobb for meg med tanke på antall m2 gelcoat på båten min. Og sette bort jobben ville for meg blitt for dyrt, så velger det nest beste som er polering med maskin der det går med gode produkter, så en god voks og holde båten så ren gjennom sessongen som jeg greier. Drømmen hadde vært en varm hall med god plass, godt lys og stilaser så man kunne holde på en hel vinter, men det blir nok med drømmen :-) Det fine med gelcoat er at det skal mye til før det er for sent. En annen kompis kjøpte seg 15 år gammel "normalt vedlikeholdt" båt med blå stripe som var matt og hvit som kritt. I våres så den slik ut: Svogers Windy så ikke bedre ut, og jeg hjalp til litt med grønn 3M en dag. Er det gått så langt som dette, må det nok 2-3 runder til for å få ned oksideringen for varig blankt resultat, men her etter 1 runde. Brukte maskeringstape for å vise forskjellen. Nå må jeg en tur ut og vaske båten fri for sørgerenner etter de siste dagers regnvær :-) Redigert 19.Mai.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
glalaks Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Er det okå vaske båten med kaldt vann og vanlig bilsvamp med såpe? Eller tar det voksen?( meguiars pure wax) min trenger en grundig vask snart om jeg skal holde den litt blank.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Ja, absolutt ok. Lunkent vann og en grei voks-shampo om det er skitt som må løses. På nypolert blank båt holder det ofte med rennende vann og klut om man gjør det ofte. Hvilke som er best er vanskelig å vite da hvor effektive de er ofte henger sammen med hvor mye de sliter på voksen. Er ikke blitt klok på det selv, så holder meg til Biltemas Voks-shampo. Billig og grei, ca 70,- for en 2l om jeg husker rett. Det viktigste er vel å holde båten ren så ting ikke gror inn og streiker seg fast i solen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
glalaks Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Denne? Da kjøper Jeg en sånn! http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Rengjoring/Vokssjampo-2000017121/ Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Gabi Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Jeg takker og bukker for dine flotte betraktninger rundt temaet sap_2000! Du er flink til å forklare sammenhengen mellom ting og bidrar til å gjøre at jeg (og ganske sikkert flere med meg) lærer mye! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lorang71 Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Jeg satte inn båten med m21 i fjor og har lagt på vannet i vinter uten tildekking. Tok den på land nå for fjerning av litt groe og vask. Etter vask under fenderlist var båten like fin som når jeg var ferdig med m21 i fjor. Det var ikke nødvendig med ny runde, men siden den var på land fikk den ett lag m21. Men til neste år blir det nok bare vask. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 La du på voks av noe slag etter M21 Lorang 71? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lorang71 Svart 20.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2015 Ikke noe annet enn M21. Ser ikke helt vitsen med å legge på noe annet på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
agronas Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 I fjor brukte eg Meguiar's one step compound og avslutta med M21 (kun M21 på overbygget, brukte pure wax på skroget). Båten var utrulig lett å vaske på overbygget i forhold til tidligere. Derfor gjekk eg i år over heile skroget med Scholl M3 og avslutta med M21 (Kun M21 på overbygget). I tillegg gjekk eg over landstedbåten med Scholl og M21. (angrer veldig på att eg ikkje tok ett "før" bilde.) Resultatet ser dere på bilde. https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18484/viksund.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18484/viksund_2.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18484/hui.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18484/scholl.jpg Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2015 Ikke noe annet enn M21. Ser ikke helt vitsen med å legge på noe annet på toppen. Da den har holdt seg så bra, bekrefter vel dette at M21 er både en polish og en voks (sealer)? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
HappyFeet Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Her ser dere M21 brukt på bil.. https://www.youtube.com/watch?v=S42XCTvC4hg Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Fra vårpussen på en Askeladden fra 2002, Her ser dere Meguiars 67 og 56 67 tar lett sortte renner og merker etter gummi Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Obligatorisk Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Brukte selaclean serien i fjor en gang, og holdt hele sesongen. I år brukte jeg Nanopolish i håp om å lette arbeidet. Resultatet synes jeg var mye mattere. Etter 2mnd vurderer jeg å polere på nytt, siden båten nå ikke ser ut. Kommer ikke til å bruke nano-lano igjenn :P Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2016 Jeg å brukte tc nano får et par år siden. Absolutt ikke fornøyd. Finnes ingen snarveier til blank båt. I fjor så tok jeg den skikkelig. Å det var enorm forskjell på høsten stellet. Til høsten skal dekor av og en skikkelig runde på overbygget Før ny dekor monteres. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AlfArie Svart 19.April.2018 Link til dette innlegget Svart 19.April.2018 Ny importør av bla. Meguiars, autodude.no i Sarpsborg. Har Maguiars M21 til kr 349,- for 473 ml., mot Bilpleikongen kr773 for 500ml.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.