Jump to content

Badeplattform - Højde over vannet.


Söderberg

Recommended Posts

Hei Norske båtvenner,

Et spørgsmål fra Danmark her:

 

Holder på at monteret badeplatform (S65 fra baatsystem i Sverige) på min Danske LM28 motorsejler med snekkeform.

 

Spørgsmål: hvilken højde over vandet ???

 

Ønsker ikke at denne kommer under vand når jeg går for fuld fart (6,5 knop) men vil heller ikke ha at den sitter for højt når den skal brukes for anker i bukta !

 

Alle gode råd og erfaringer er velkomne. Skal naturligvis poste bilde når den er færdigmontert etter helgen.

 

På forhånd tak for et seriøst forum.

 

 

Anders

Link to post
Share on other sites

Mulig at det er annerledes for en seilbåt, men for en motorbåt i den størrelsen er det gjerne 10-15 cm fra underkant av plattformen og ned til vannet. Monteres den for lavt vil du irritere deg over bølgeskvulpt som slår opp under plattformen mens du ligger rett innenfor og prøver å sove. Slik jeg ser det er det bedre med litt for høyt enn litt for lavt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg skal selv igang med å montere en badeplattform på vår båt, en Hallberg Rassy 352, og har i den anledning selv fundert på dette, men uten å bli noe serlig klokere.

Jeg ser at motorbåter har plattformen noe lavere enn seilbåter, men er usikker på hva som er rett....

På de fleste seilbåtene jeg har sett, har badeplattformen vært montert ca. 30-40 cm. over vann, men er selv ikke sikker på om jeg vil ha den så høyt!??, kanskje 20-30cm vil være høyt nok?....

 

Forøvrig er jeg enig med Lotus, at en bør passe på at den ikke er for lavt montert slik at bølger kan slå opp under plattformen og skape mye støy og sprut.

 

Lykke til!

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kikker også på denne muligheten på min Fenix. Har sett mange bilder av dette på nettet, og i alle tilfeller er platformene plassert ca 40 cm over vannet. Vet ikke hvorfor denne høyden. Men slik er det ihvertfall på de jeg har sett. Unngår ihværtfall bølgeskvulp i lune havner da :wink:

 

 

Bilde

 

Eksempelbilde

 

Du kan se eksempler på dette her hos STB Produktion & Elektropolering AB

 

 

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har sett mange bilder av dette på nettet, og i alle tilfeller er platformene plassert ca 40 cm over vannet. Vet ikke hvorfor denne høyden. Men slik er det ihvertfall på de jeg har sett.

Min teori :smiley:

Jeg synes at det ser ut som om høyden må til for å få plass til støttebeina På en motorbåt kan en jo velge å la støttebeina gå ned i vannet, men på de fleste seilbåter er det jo ikke noe akterspeil (eller hva det heter på seilbåter) under vannlinjen.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir nå HVORFOR plattformen bør monteres relativt høyt.

Sikkerhetsmessig er det en katastrofe. Ned badeplattformen montert høyt, har man ikke en sjanse til å klare å komme opp på plattformen ved egen hjelp.

 

Vanlig bruk til bading blir jo også mer kronglete jo høyere den er montert. Må den kanskje monteres så høyt fordi man skal klare å komme seg ned på den?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

 

 

Spørsmålet blir nå HVORFOR plattformen bør monteres relativt høyt.
Sikkerhetsmessig er det en katastrofe. Ned badeplattformen montert høyt, har man ikke en sjanse til å klare å komme opp på plattformen ved egen hjelp.

Vanlig bruk til bading blir jo også mer kronglete jo høyere den er montert. Må den kanskje monteres så høyt fordi man skal klare å komme seg ned på den?

I tilegg til badeplattform har vel de fleste også en stige slik at det går greit å komme seg opp på den.
Monterte i fjor badeplattform på Sjømannen jeg hadde da og ver monterte jeg den ca 10 cm over vannet. Når jeg sto på den da sank den akkurat ned til vannflata slik at jeg ikke ble våt på beina. Under "full fart" gravde den seg slik at den lå ca 2 cm under vannet.

Fordelen med høyere montering er vel bl.a. om en tenker å ha en kasse til dreggen og eventuelt snap daviter montert på pklattformen.

Det er penest med en så lav montering som mulig.

Her er et bilde av plattformen til Sjømannen:
Bilde

Ungene hadde mange fine stunder ved bading fra båten med denne plattformen, håper den som jeg har nå fungerer like fint selv om den er høgere montert.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Noen som peiling på priser på badeplattformer? Jeg har vindror som kommer i veien, finnes det standardutgaver som dekker dette, eller må man spesiallage det hele?

 

Jeg har sett noen priseksempler som ligger rundt 5000, men er ikke dette uforholdsmessig dyrt?

 

Hva vil det koste f.eks å kjøpe rørene og få en habil sveiser til å lage det hele? Det samme gjelder targabøyle til seilbåt, noen som har noen priser på stål og vanlig sveise-timepris ev. produsenter for hånden?

 

Espen H.

Link to post
Share on other sites

Noen som peiling på priser på badeplattformer? Jeg har sett noen priseksempler som ligger rundt 5000, men er ikke dette uforholdsmessig dyrt?

Espen H.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, jeg har selvfølgelig ikke noen prisliste, men jeg ringte i dag til STB Produktion og Elektropolering AB, rett før Gøteborg, http://www.stbprod.se/index.php, og fikk vite at en helt komplett plattform m/ ferdig montert teak og kassettstige m/teak trinn fasongsydd til min båt, HR352, ville koste 6400,-

Det forutsatte da at jeg hentet plattformen hos dem, da en frakt ville bli kostbar.

 

Hva vil det koste f.eks å kjøpe rørene og få en habil sveiser til å lage det hele? Det samme gjelder targabøyle til seilbåt, noen som har noen priser på stål og vanlig sveise-timepris ev. produsenter for hånden?

Espen H.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette har slått meg også, hvis en lagde en mal, og fikk en habil syrefast sveiser til å lage den og en selv sto for å lage teakplattingen, burde vel dette bli rimligere????!!

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Dette har slått meg også, hvis en lagde en mal, og fikk en habil syrefast sveiser til å lage den og en selv sto for å lage teakplattingen, burde vel dette bli rimligere????!!

 

En smed burde ordne dette (røropplegg).

 

Hvis det i det hele tatt finnes slike idag.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei...

Badeplattformen og stigen på Sjømannen lengre opp her i tråden er laget av et lokalt sveiseverksted her på Toten. Pris på syrefaste rør og jobb ble kr 3500,- (Mai 2004)

Fikk tak i merabu på en lokal dørfabrikk som jeg fikk høvlet med til riktig dimensjon la (tilpasset og skrudde) selv denne fast i plattformen etter at jeg hadde monterte den.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Her er også en løsning. Den sitter relativt lavt og under god marsjfart (ved bruk av vind eller dieselolje) ligger den ikke mer enn ca. 5 cm over vannet. Når det går litt på skakke, kan deler av plattformen komme under vann. Det spiller ingen rolle og i de årene jeg har hatt plattformen, har det aldri vært noen problemer. Jeg ville i utgangspunktet ha den litt høyere, men da hadde jeg fått problemer med å få ankeret til å slippe. Ellers er det en praktisk høyde og ha den, og skulle man få behov for å entre båten fra svømmende tilstand, er det bare å ta tak i trappen og vippe den ut. Plattformen er produsert av ILAS (likesom ankerwinchen).

 

Jeg synes ikke selv at kombinasjonen plattform / ankerwinch er så vakker, men du verden for et praktisk arrangement. Av de påkostninger jeg har gjort på båten, er jeg ikke i tvil om at det er dette jeg angrer minst på.

 

Hilsen Eivind

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir nå HVORFOR plattformen bør monteres relativt høyt.

Sikkerhetsmessig er det en katastrofe. Ned badeplattformen montert høyt, har man ikke en sjanse til å klare å komme opp på plattformen ved egen hjelp.

 

Vanlig bruk til bading blir jo også mer kronglete jo høyere den er montert.  Må den kanskje monteres så høyt fordi man skal klare å komme seg ned på den?

 

Lotus

Er ingen stor ekspert på dette og har ikke (vi heller ikke ha) plattform selv. Poenget med å ha den høyt er nok at den ikke skal ned i sjøen når man seiler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...