seilerboy Startet 19.Mars.2014 Del på Facebook Startet 19.Mars.2014 Har tenkt å kjøpe seilbåt sammen med en eller to stykker. Vi er bare 15 år og derfor lurer jeg på hvor vanskelig det er å kjøre båten og styre båten. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Ta kontakt med en lokal seilforening og meld dere på et seilkurs. Dere kan sikkert også være med som mannskap på treningsregatta som starter nå ca 1mai i de fleste byer. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Skriver du hvor du bor, så kan det jo hende at du kan være med andre ut. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Framtia Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Det med seilforening er lurt. Dere bør også skifte tittel på tråden, hvis ikke blir den stengt... Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Seilaren Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Har tenkt å kjøpe seilbåt sammen med en eller to stykker. Vi er bare 15 år og derfor lurer jeg på hvor vanskelig det er å kjøre båten og styre båten. Bare 15 år? Dere er jo nesten voksne. Seiling er ikke forbeholdt gamlinger.. Jeg var også 15 år da jeg kjøpte båten på bildet <--- Har også en god venn på 14 som kjøpte 23 fots seilbåt i fjor. Han har storkost seg med båten siden.. Så kjør på, og få det kjøpt. Heia dere! Hvor bor dere? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Vilma Benita Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 (redigert) Gode råd så langt. Ellers trenger det ikke være så komplisert. Start med en lien enkel båt og lær dere triksene gradvis. Båtførerprøven er også absolut å anbefale. Man lærer ikke å seile, men får en grunnleggende lærdom, og kanskje litt forståelse/respekt for utfordringene der ute. Lykke til! Redigert 19.Mars.2014 av 4_Vinder (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
EiSvIn Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Enig med Seilaren, kjør på! Skulle gjerne hatt en liten seiler når jeg var i den alderen. Vanskelig? Nei, det er det ikke. Greit å titte igjennom en bok på biblioteket, men tar du båten ut en dag det ikke blåser alt for mye er det jo bare å prøve seg frem. Heis en klut å se hva som skjer. Å seile optimalt er nok mer fiklete, og er greit å lære fra noen enten via kurs eller forening. Prøv deg frem, bare husk å dukke når bommen kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Og mitt tips er at dere vil være mye kulere enn de som suser rundt med påhengsmotor.... Lær dere å spille gitar også så får dere med alle skreppene på tur... Har Bitteliten solgt Ynglingen sin? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
RSL Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Seilbåt er en av de enkleste båtene å styre da de har stort ror. (Det var det dere spurte om) Seilbåter snur på en 5-øring (om dere har hørt om slike) og det er slettes ikke vanskelig å seile heller.... det er det å seile fortere enn andre som er vanskelig. Har en eller flere av dere kjørt båt før, har dere ingen problemer i en seilbåt for motor og seil kan jo heises litt FRA brygga. Angående alder, så er det vel ikke uvanlig at 8-9-åringer starter å seile med Optimister og de slippes gjerne alene ut første uken.... så skjønner de etter mye rop og teori fra land hva de ikke skal gjøre og hva de bør gjøre. Stå på gutter. Klarer dere å kjøre jolle med påhenger, er dere eksperter i en seilbåt for motor. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
jonsverre Svart 19.Mars.2014 Del på Facebook Svart 19.Mars.2014 Kjøpte min første seilbåt for 15 år siden, sammen med "Illustrerte seil & riggtrim" (legendarisk bok). Hentet båten i Tønsberg, seila til Østfold samme dagen. Hadde aldri seilet før, men det sto jo greit forklart i boka hvordan det skulle gjøres. Det tok altså 10 minutter å lære å seile, og et liv på å utvikle det :-) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Det er vel Dedekams seil og riggtrim du mener? Fantastisk bok, men jeg hadde seilt i 30år før jeg fikk boka. Visste ikke før det at det var så vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Windsurfing gir en fin følelse av hvordan vinder mot flater påvirker hverandre, nyttig erfaring å ta med seg ombord i større farkost! :-) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
kointa Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 (redigert) seiling er vel ikke vanskeligere enn å gå på ski , man trenger ikke ferdighetene og teknikken til verken Bjørgen eller Svindal for å kose seg på ski , man lærer etterhvert hvordan båten reagerer, det viktigste er at man synes det er gøy å være ute i båt. Hadde en nabo som aldri leste en bok eller et seilmagasin men behersket båten som en proff, og på 20 år hadde motoren gått 60 timer, og da tror jeg nok at 30 timer var men den lå til brygga. Opplevde aldri at han brukte motor hverken inn eller ut av havn Redigert 20.Mars.2014 av kointa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilerboy Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Takk for alle gode svar. Ser etter seilbåt sefølgelig så tips til gode båter på 20-25 fot hadde vert fint. Sitér dette innlegget Link to post
SIR DAY Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 (redigert) Legg denne inn som bokmerke/oppstartside, så skal du se at det dukker opp. Skal du gjøre ett veldig godt kjøp kan du se på de eldre annonsene der båten fortsatt er usolgt. Her kan du ofte slippe unna med ett "skambud" :-D Redigert 20.Mars.2014 av SIR DAY (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
jm Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 (redigert) Enig i at å seile en båt fra A til B er lett i lite vind. Men jeg anbefaler likevel å få med en seiler med på første turen, for å vise de enkleste tingene. Det er store krefter i sving. Da tenker jeg på sånne "enkle" ting hvordan manøvrerer båten når seil skal opp/ned og rekkefølge. Og ikke minst faren med jibbing når man lenser i sterkere vind. Både for folk og utstyr... .Mye enklere å få med seg en utpå, en time eller to, istedet for å lese seg til det. Teorien kan komme i neste omgang. Lykke til Redigert 20.Mars.2014 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilerboy Svart 20.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Legg denne inn som bokmerke/oppstartside, så skal du se at det dukker opp. Skal du gjøre ett veldig godt kjøp kan du se på de eldre annonsene der båten fortsatt er usolgt. Her kan du ofte slippe unna med ett "skambud" :-D Hva er de du mener med å legg til på oppstart siden? Er helt ny så er ikke kjent. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Klikk på den blå teksten. (link til finn.no) Trykk ctrl+D (Da blir den lagt til i bokmerker/Favoritter) SIR DAY Mente du skulle ha den som startside i nettleseren din når han sier "Oppstart" Jeg mener bestemt du burde sett på en "litt" større båt som heter Marieholm IF Fantastisk båt å lære med som du også kan dra på sommerferie med sammen EN kjæreste eller tre kompiser. (Andre har sikkert andre gode tips på båter som egner seg) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
tobixen Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Jeg kjøpte min første båt - 24' seilbåt - som godt voksen, og hadde omtrent ikke erfaring med sjøen før innkjøp. Selve seilingen lærte jeg på henteturen - vi hadde vind i en halvtime, og det var nok til at en kompis kunne vise meg hvordan man betjener en seilbåt. Men allikevel - lærekurven var bratt! Jeg gjorde omtrent alle tabbene i boka i løpet av de første to årene. Jeg var veldig glad for at jeg startet med en gammel og billig båt, for verdien sank ganske kraftig mens jeg var reder på båten! Fortell hvor dere bor, så kan det jo tenkes at noen inviterer dere med på seiltur. Det er sikkert kjekt å ha litt erfaring før man kjøper seg egen båt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
RSL Svart 20.Mars.2014 Del på Facebook Svart 20.Mars.2014 Da aller fleste seilforeninger har tirsdags eller onsdagsregattaer og det er mange som dropper å seile fordi de ikke har mannskap den dagen... Jeg kjenner ingen av våre 10-14 båter som ikke hadde sagt ja til å ta med en som kom og spurte om han fikk være med en regatta elle to. For noen hadde det faktisk utgjort forskjellen på om de selte den dagen eller ikke. (Bor du i nærheten av Hvervenbukta, er du hjertelig velkommen ombord hos meg, men da må du rekke å være på plass før 17:20 på tirsdager.) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
tobixen Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Skal du gjøre ett veldig godt kjøp kan du se på de eldre annonsene der båten fortsatt er usolgt. Her kan du ofte slippe unna med ett "skambud" :-D De båtene som har ligget lenge er som regel enten ukurante eller overpriset. Den motsatte regelen fungerer også veldig bra for å gjøre et kupp - følg godt med i lengre tid, vent til det kommer en båt som er åpenbart for lavt priset, ring MED EN GANG, dra ut for å se på båten MED EN GANG og ha pengene klar i lomma. :-) (men, risikoen er kanskje også høyere for å gå på en smell dersom man ikke tar seg nok tid til å sjekke opp alle forholdene). Jeg har en plan om å lage en båtkjøpeguide i Båtwiki-prosjektet, det er litt informasjon der, men kunne godt vært litt mer: https://www.baatwiki.no/wiki/Kj%C3%B8p_av_b%C3%A5t Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.