Jump to content

Erfaringer med Marex Sun Cruiser 27 Bensin?

Pksp

Recommended Posts

Jeg har for det meste sett på dieselbåter, men har hørt at bensin ikke er så avskrekkende som det engang var. Hva vet jeg, jeg er amatør på området.

Uansett så er Marex Sun Cruiser en type båt jeg har forelsket meg i, denne har det jeg ønsker av en båt så jeg slipper utgifter på oppgraderinger. MEN V8 bensin.. Jeg kommer ikke til å kjøre i bånn øs, men heller cruise pent og rolig, med marsjfart på transport etapper. Syntes prisen er litt stiv, men vil gjerne høre innspill fra dere med erfaring fra både båttype og bensinmotorer.

Her er link til finn annonsen.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47207083&folderId=3698631

På forhånd takk :)

Har ingen erfaringer med båten, men ser for meg at den bruker en del bensin uansett hvordan du snur og vender på det. Når det er sagt så kommer det jo an på hvor mye båten skal brukes. Det kan fort spares inn i innkjøpspris i forhold til en tilsvarende med diesel om den ikke brukes så mye. Men så kommer jo den dagen den skal selges igjen også, den er sikkert ikke den mest lettsolgte. Dette er bare noen tanker rundt det, for og imot :)

God plass i disse båtene. Naboen har maken med diesel. Kommer jo helt an på hvordan man bruker båten. Hvor langt du kommer til og kjøre osv. Bruker nok en del mer kontra dieselmotorene som er vanlig i disse. Men til gjengjeld får du roligere gange. Slipper å lukte diesel. Billigere båt i innkjøp. Enklere vedlikehold. Billigere vedlikehold

Norske båter er best!

Jeg er jo ikke akkurat laget av penger, og ønsker en båt jeg kan feriere i langs svenskekysten. Båten har som sagt alt jeg ser etter i en båt, og jeg kjøper båt for å ha i mange år. Ikke bytte igjen med det samme. Regner selvsagt med at bensin brenner mer enn diesel, men siden denne har nok hk til å drive båten i 32knop, så ser jeg for meg at den ikke kan koste så ufattelig mye i marsfart?

Men hva mener dere om prisen på vedlagt annonse? Er ikke denne litt høy?

Jeg har ingen innvendinger på selve eksemplaret du her linker til. Solig og greit oppdatert båt. God i sjøen og masse plass for pengene. Selv om det står max 32 knop, vil jeg tippe at masjfart er 22-23 knop på denne, selv da med 40 liter i timen. Skal du kjøre mere økonomisk, må du ut av plan, da tar turen 3 ganger så lang tid, og du bruker like mye bensin på samme distansen. Om du ikke angrer på valget første sesong, er jeg ganske sikker på at du vil komme til å ønske at du hadde dieselmotor de kommende årene etter. Tenk deg godt om ! Du må ha råd til å "brenne inne" med denne, men det er en ok båt å brenne inne med, da :-)

Kommer langt på 40 liter da jo :giggle: Hva slags forbruk ville en diesel hatt på samme fart/strekning?

Jeg er godt vane med å angre på impulskjøp, men det kommer gjerne ikke før et par år senere :lol:

Men er det riktig og la den "perfekte" båten gå bare pga bensinmotor? Skal bruke helger i uthavn og en del hverdager samt helger ute å fiske.. Båten skal med andre ord brukes mye, men ikke nødvendigvis så himla langt hver gang.

Solgt leiligheten i dag se, så er kjøpelysten :cheers:

Jeg har selv en litt mindre båt med 140 hk bensin 4takt og en kompis med tilsvarende diesel. Jeg bruker over dobbelt så mye kroner på drivstoff. Så det et antall timer som er avgjørende.. Vi er mest på småturer på tomgang i sola og bensin er greit. Men kjedelig å betale 2500 kr for en tank bensin på en "liten" 21 foter.. Når kompisen betaler 1500 for like mye diesel og han kjører lenger mellom fyllingene..

Som turbåt som du skal ha flere år ville jeg nok hatt diesel..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hei. Jeg har en Marex 27 suncruiser som jeg har hatt i snart 11 år nå, og det er en bpt jeg blir mere og mere glad i. Jeg oppgraderte fra 6,2 chevy diesel til KAD 44, og det var meget smart. Båten gjør på max 34 knop, og marsjer allt mellom 15 til 28 knop. Forbruket er ca 1 liter pr nautiske mil, noe som er ganske pent. Den du sikter til reagerte jeg på at det skulle være "ny motor", men for meg ser den ut som en gammel type? De siste 10 årene har de vel blitt levert med injection? Når det kommer til forbruk har jeg en god sammenligning: jeg og en kompis ferierte sammen for noen år siden, og ha har ca samme båt (sea ray) med 350 hk bensin. Vi kjørte sammen hele ferien (oslo-arendal-smøgen-gøteborg-oslo), og hans forbruk var 44% mere drivstoff, og i gjennomsnitt betalte han 4 kroner mere pr liter. Husker ikke hva han i kroner betalte mere for drivstoff, men jeg mener å huske det var ca 9000,- på den turen. Det var flere suncruisere som var til salgs i høst som ikke ble solgt, men de fleste hadde 40-41 motor, som heller ikke drar skinnet av pølsa. Spør gjerne om det er mere du lurer på anng båtypen. Hilsen Henboe

Er jaggu ikke lett og avgjøre hva man skal velge. Er jo inneforstått med at bensinmotoren bruker mer suppe enn diesel... Men den båten passer meg så perfekt. Kan jo hive ut v8 og hive inn en brukt diesel om noen år kanskje? (Dette må jo selvsagt settes bort til fagfolk da jeg ikke kan et døyt)

Jeg reagerte også på dette med "ny motor" Den er vel bare ny for båten vil jeg tro. Sikkert en eldre som er overhalt.

Send meg gjerne en PM med den infoen du har om denne båttypen henboe, for det er virkelig en type jeg ønsker meg. Må bli en sånn før jeg har råd til Scand Baltic :pray:

Det var vel kanskje en fabrikkny motor. De er ikke så dyre disse bensinmonstrene.

Det kan jo også være en byttemotor, longblock eller lignende. Uansett relativt rimelige å overhale sammenlignet med en turbodiesel i samme klasse.

Fordelen med båten er nok motorlyden :smiley:

Bakdelen er vel at selger ikke kjenner båten så godt, og historien bakover, siden selger nylig har tatt båten som mellomlegg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Skal ikke se bort i fra det er ny motor. Du får disse fra USA som shortblock eller turn key for en "slikk og ingenting". Selv kjøpte vi en båt med samme type motor konfigurasjon i fjor, men vår er på 200 hk (5L vp v8) tipper vi brukte 16-1700,- i bensin fra skjærhalden til Oslo. Var mye sjø i starten. Har ingen mer erfaring fra vår båt, men håper ikke gleden forsvinner ved pumpen til sommeren.

Må ikke sammenligne en 300 hk med 350 hk heller. Stoor forskjell på smaal block og big block i forbruk. Normalt med diesel i denne klassen er nok 1.5-2l mila i marsjfart. Denne tipper jeg ligger rundt 3l mila. Noe som vil gi et ca forbruk på 60l timen ved marsj. Samme båt med 300 hk diesel vil bruke omtrent halvparten pluss. I fjor betalte jeg i snitt 15,50 kr l for bensin og dieselen kostet over 11 kr literen på samme plass. Enkelt regnet vil en times tur i marsj koste 930 kr med bensin og 330 kr med diesel. Men så må man begynne å regne på totalen da. Innkjøp av båt vedlikehold. Total bruk osv. Vi kjører stort sett i 5-8 kn. Og har et snittforbruk på 10l timen.

Redigert av Draco24styling (see edit history)

Norske båter er best!

200 liter rekker vel ikke så lenge.. er vel ikke uvanlig med 400-500 liters tank i en slik båt (har 460 liter i WIndy 27 men diesel da..).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har ikke v8 heller jeg da worry og er overasket selv over hvor billig den går når vi tusler rundt på "tomgang" men har fysisk prøvd ut målingene med topping etter tur/retur skjærhalden. Sikkert ikke noe problem å få den til å bruke 40 l i timen heller. Men har aldri kjørt lange strekk i marsjfart

Redigert av Draco24styling (see edit history)

Norske båter er best!

Nå er det i hovedsak cabin cruiser jeg er på jakt etter :) Jeg ser helt klart fordelen med diesel, men jeg kan ikke helt se det store problemet med bensin heller. Bortsett fra at bensin er dyrere å fylle, samt høyere forbruk.

Men for all del, har dere andre båter i denne klassen med diesel og tipse meg om så fyr gjerne løs :)

He.he ja worry. Tror draco 2400 styling er den største 80 tals 24 fot båt man kan finne. Er dog vanskelig å finne med diesel. De jeg har sett er levert med aqad40. Noe som er tungt og begynner å bli vanskelig å skaffe deler til.

Veldig vanskelig dette med båt. Har hatt min i noen år nå og fotsjuken melder seg stadig.

Tror det mest fornuftige vil være å regne på hva man vil bruke på båt årlig. Så kan man velge båt ut ifra det. Bruker selv ca 25 000 kr årlig. Dette iberegnet drivstoff båtplass opplag oppgraderinger etc.

Norske båter er best!

Som så mange andre har skrevet så er det bruksmønsteret som avgjør. Selv har jeg en Sea Ray 315 med en KAD300. Den trekker ca 1,6 - 1,7 l/nm i marsjfart (ca 25-26 knop). Jeg vet at dersom jeg hadde hatt bensinmotor ville den brukt ca 2 l/nm i samme fartsområde. Ikke så mye mer med andre ord, men det er med nye moderne bensinmotorer med innsprøytning og annen styring. Tilsvarende så ville en nyere CR-diesel (D4/D6) brukt ca 15-20% mindre diesel i tillegg.

Det skal ikke mye matematikk til for å regne ut forskjellen.

400 nm (Oslo - Kristiansand tur/retur pluss noen småturer i tillegg)

Bensin: 2,5 l/nm (ca) x 400 x 15 kroner per liter = kr. 15000 (du har mest sannsynlig en forgassermotor og den trekker mer).

Diesel: 1,6 l/nm (ca) x 400 x 11 kroner per liter = kr. 7040

Diesel vil koste deg halvparten av bensin. Men så må du ikke glemme å tenke på utgifter til service. Dieselmotorer har dyrere service og deler, så totalt sett er det ikke sikkert at forskjellen per år er mer enn 3-5 tusen kroner (i dette oppsettet), litt avhengig av hvor mye du gjør selv.

En siste faktor er salgsverdien. Det vil være vanskeligere å selge en båt med bensin enn en med diesel. Dette kan du selvsagt også benytte for å få ned prisen enda mer. Men når du kommer ned i prisleien til denne båten, så er det ikke sikkert at forskjellen mellom bensin og diesel er så veldig stor.

Lykke til med valget.

Den Joda`en der hadde absolutt vært noe, men den sprenger budsjettet. Vil aller helst holde meg under 200.- og da helst ikke mer enn 180-185.-

(Da har jeg sprengt sjefens budjsett allerede :diving: ) Jeg har dog en motorsykkel som skal selges, er alt for mange hull i Norske veier til at det er forsvarlig og kjøre lenger. Det var usedvanlig små bilder på den annonsen da :thumbsdown:

Dere som er kjent med Marex Sun Cruiser, vil dere tro det er mulig og få prutet den ned til 180-185.-?

Takk for god sammenligning hermansen, da høres det ikke så j*vlig ut med bensinmotor i mine ører..Kall meg gjerne gal

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...