Jump to content

Erfaringer med Marex Sun Cruiser 27 Bensin?

Pksp

Recommended Posts

Det budsjettet utjevnes jo relativt fort, jo mere man bruker båten.

Et annet moment er rekkevidden, man kjører lengre og fyller sjeldnere. Viktig i grisgrendte strøk men kanskje ikke så relevant på østlandet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har en Windy 9800 med to bensinmotorer, vekt: 4500kg. Forbruket ligger på nøyaktig 2,2 liter per nautisk mil for hvert år. Jeg har montert flow-meter for å sjekke forbruket real-time og forbrukskurven er helt flat fra 18-28knop, fra 10-18kn en det ca 10% høyere og under 10 går det gradvis mindre med mindre fart, på tomgang (~4kn) er flowen for lav til å måles nøyaktig. En ganske nøyaktig tommelfingerregel sier at med diesel får du halvert drivstoffkostnadene. For min del hadde det dyrere vedlikeholdet kostet mer enn besparelsen. En annen ting er når noe går i stykker på en diesel.....

Takk for innspill og erfaringer, varmer en amatørs hjerte :) Jeg har kontaktet han med Marex`en og motor er trolig fra 84, men overhalt i 2010.

Han er heller ikke villig til å rikke noe på pris (Mulig gå ned 15.000) Så jeg ser litt etter andre alternativer også. Kommer nok helt sikkert enda en slik tråd som denne. Håper det ikke er til irritasjon for folket :cheers:

Men du skal heller tenke meir på det praktiske mht å fylle tanken. Diesel får man snart i hver en havn, bensin derimot kan være vanskelig å få fyllt rundt om uten å måtte bære i kanner.

Dette er feil når det gjelder Oslofjorden, sørlandskysten og svenskekysten. Og hva er prisforskjellen på diesel og bensin i svenske havner?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...