Jump to content

Oppgradering av tresnekke


utsjaa

Recommended Posts

Hei.

 

Vi kjøpte i fjor vår første tresnekke bygget på Skorgenes båtbyggeri på slutten av 70tallet. Motoren er en MB OM636 montert i 1982. Det sto opprinnelig en Sabb diesel i tror jeg.

 

Vi hadde den oppe i fjor vinter. Da pusset vi den ned og lakket den på ny. Men lysten til å komme seg ut på havet ble for stor, så vi fikk ikke gjort stort mye mer.

 

Nå er den på land igjen for litt stell.

 

Det som skal gjøres i år er:

Bytte dieselrør og ventiler

Bytte alle slanger og rør på motoren. Da disse er i dårlig stand (hadde et par lekkasjer i fjor)

Sjekke alle gjennomføringer.

Fjerne rust og skit av propelviridingsmekaninsmen.

 

Da dette er vår første "store" båt har jeg en del spørsmål.

 

Bak ved gjennomføringen av rorhylsen ser det ikke helt bra ut. Det virker som fett har presset seg ut i treverket, slik at treverket har morknet. Støtteklossen til rorhylsen brakk rett i to. Ikke noe stort problem, da denne er lett å bytte. Men treverket har også morknet lenger nedover. Jeg satte skrujernet i og det gikk nedi helt til skaftet. Under båten, ved rorert er treverket fortsatt knallhardt. Finnes det noen måte å fikse dette på? eventuelt hindre at det blir verre?

 

bilde

 

 

Jeg skal bytte slangenene på motoren, men verken tess eller mento har såkalte banjokoblinger som jeg trenger til dieselslangene. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette i stavangerområdet? evt. på nettet?

 

Link to post

Flere bilverksteder bør ha banjokoplinger, ja til og med sykkelbutikker (brukes på skivebrems)
Skal du ha særlig valgfrihet på størrelse er nettbutikk kanskje det beste.

Vanskelig å se på bildet hva som er drit og hva som er morkent, men enden på kjølen der/begynnelsen
på akterstavnen ser jo ikke helt bra ut. Båndet er jo greit å skifte, men kjølen er litt mer plundrete.

Prøv god tørke først....Kanskje litt 'middel' Boracol.

Der er ikke så mye som kan reversere skaden som er skjedd utenom bytte, men du kan i hvert
fall drepe så mye sopp som mulig først for å få litt oversikt over omfanget

Link to post

Hallo!

 

Ut fra blide og beskrivelse er årsaken til skaden såkalt "Lut-råte" eller elektrokjemisk råte. Denne oppstår ved at det går strøm gjennom treverket, på grunn av strømlekkasje fra 12V anleggget eller fordi det er brukt for mye sinkanoder på metalldeler som har forbindelse inn i båten. Luten angriper bindemiddelet i treverket slik at styrken forsvinner. Typiske skadeområder er rundt skrogjennomføringer, fundamentsbolter, ror- og propellhylse. Skaden er normalt størst innvendig i båten og kan ha en konisk fasong med åpning innover. Dette fordi sjøvannet vasker ut luten på utsiden av skroget.

Jeg har hatt samme problem med min forrige båt, les prosjekttråd på båtplassen.

 

Link to post

Hei, problemet rundt rorhylsa med lut-råte kan kanskje fiksast om du legger eit tynt lag med plast rundt rorhylsa der den går igjennom båten. Samt plast skive i begge endar. Da vil ikkje straumen som går i metalloverflata få kontakt med treverket.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

En metode for midlertidig reparasjon er å bore en del hull (3-5mm) i treverket og sprøyte inn ufortykket epoxy.

Blir trefiberarmert epoxy. Det er greit om det ikke bar er "matjord" der det skal utbedres, men også friskt treverk.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Beste løsning for rep av råte forutsetter at du fortsatt har igjen friskt treverk lenger ned, måten å gjøre dette på er å grave ut alt av råte til du bare har friskt treverk.

Deretter fyller du opp med Epoxy, går det dypt ned i treverk og er noe bredere enn 15 mm fyller du opp i 2 omganger, Blander du for tykke lag med epoxy så blir den sprø pga varmeutviklingen i herde prosessen, Fyller man i flere omganger, sett ned tre plugger i massivt treverk som stikker opp før 2 omgang.

 

Har du råte i bordganger så bruker du en annen fremgangsmåte, da bruker du en overfres i områdene som er råteskadet, fres inn til friskt treverk. Deretter skjær ut en kloss av en massiv tresort klossen bør være 2-3 mm mindre enn hva råteområdet er, deretter epoxylimer du denne inn i det utfreste området.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post

Takk for mange gode svar og god info om lut-råte. Det er faktisk første gang jeg har hørt om lut-råte.

 

Det er definitivt lut-råte som har angrepet skuta vår. Ettersom det råtne treverket ikke har noe hold lenger er det vel bare å sette i gang med å grave ut råten.

Link to post

Jeg skal bytte slangenene på motoren, men verken tess eller mento har såkalte banjokoblinger som jeg trenger til dieselslangene. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette i stavangerområdet? evt. på nettet?

 

 

Hei, har du fortsatt problem med banjokoplingar så kan du kontakte meg på IM, så kan vi finne ut av det. :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Et annet tips for å forebygge lutråte er å plassere anoder på områder tykkere treverk, fres ut et lite spor og fyll dette med epoxy slik at du lager en anodekloss for plassering av anoder, på denne måten hindrer du at anodene kommer direkte i kontakt med treverket, sørg også for solide "jord" kabler til anode.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post

Det er ikke anodens kontakt som er hovedproblemet, men de delene anodene beskytter. Og verst er det som sagt innvendig.

Så skal det beskyttes mot dette må metallet som ror- og propell-hylser isoleres fra treverket.

Mulig dette kan kapsles i plast eller "males" med epoxy for å isolere det. Jeg vet ikke om dette vil fungere i praksis.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Forslag til reparasjon:

 

Skadet treverk fjernes ned til innerkant hudbord og det lages skråkant i begge ender av skadeområdet.

Skadet treverk videre nedover fjernes rundt rorhylsen og alt vaskes med eddiksyre og skylles med ferskvann for å nøytralisere gjenværende lut.

Nederste del av skadeområdet fylles opp med epoxy blandet med mikrofiber og fortykker.

Nytt treverk og kloss under pakkboks felles inn og limes med epoxy blandet med mikrofiber og fortykker.

Åpning mellom hylserør og nytt trevekt fylles opp med epoxy blandet med mikrofiber.

Pakkbosen isoleres fra treverket med en plastskive eller et tykt lag epoxy.

 

 

bilde

Link to post

Takk for veldig informative tilbakemeldeinger.

 

Forslaget ditt Fiks ser veldig bra ut. Det ser for meg ut som en veldig bra løsning. Men jeg skal inrømme at dette er et prosjekt jeg gruer meg litt til å gå i gang med. Dette er min første trebåt og erfaringen deretter. Jeg ser for meg at man må angripe dette på følgende vis:

 

1.Fjerne ror og rorstang?

2.Ta ut rorhylsen

3. fjerne det skadede treverket

4.kappe til eksisterende treverk slik at man lett kan tilpasse nytt treverk som skal infelles

5.montere rorhylse med plastringer slik at den ikke lenger er i kontakt med treveket (festet med midlertidige fester slik at man får rorhylsen i ønsket possisjon før man legger i epoxyen)

6.fylle inn med epoxy i flere omganger

7. legge inn nytt treverk, støpt fast med epoxy

8.montere ror og rorstang

 

Er det noen som vet om eventuelle fallgruver, eller har forlsag til hvordan jeg skal gå frem så setter jeg veldig råd :)

 

Epoxy har jeg liten erfaring med fra før. Er det noen som har gode råd eller har lenker til gode sider om epoxy?

Link to post

 

Hei, har du fortsatt problem med banjokoplingar så kan du kontakte meg på IM, så kan vi finne ut av det. :seeya:

 

Ja, jeg fikk tak i banjokoblinger hos Varhaugs Diesel Elektro i Sandnes. Hyggelige folk som vet hva de driver med.

 

Men takk for tilbudet uansett :)

Link to post

West systems har en veldig god guide om reparasjoner på trebåter med epoxy. Hvis du kjøper deres produkter, kjøp doseringspumper samtidig, letter jobben med blandingsforhold.

Lykke til, dette ordner seg :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...