Ikke så dreven Startet 21.Mars.2014 Del på Facebook Startet 21.Mars.2014 Hei godt båtfolk! Jeg har ila. de siste 5 årene eid en liten Firling. Det har vært en glede og til tross for at den er fra 1977 så har den nyere seil og motor og båtlivet er vært uten store uforutsette utgifter så langt (bank i bordet!). Etterhvert så har også konemor blitt glad i båtlivet (vi har ingen barn, 31 og 25år hhv.). Vi tenker nå at vi kanskje skal oppgradere til noe litt større. Lurer derfor på om noen av dere kan anbefale en god seilbåt til en som har fått litt erfaring men føler seg stadig ydmyk for at dette tar litt tid å meste. Vi har brukt båten aktivt i alle 5 årene. 2-4 uker ferier og med bakgrunn i dette og ønske om å kunne oppleve litt mer komfort tenker vi at tiden er inne for å oppgradere. Har ikke bruk for all verdens plass men nok til å kunne ta med gjester og kanskje barn om ikke lenge. Jeg håper å kunne holde meg under 500k. Tankene mine er at man kan: a) kjøpe en så ny båt som mulig (her blir det fort en Bavaria 32 fra tidlig. 2000 tallet) Eksempel her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46775286&searchclickthrough=true b) så kvalitets og oppgraderings-fokusert som mulig. (HR 31 f.eks.) Eksempel her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47341643 Hvilken av disse to ville dere ha valgt? Oppfølgingsspørsmålet blir da raskt om man heller skulle ha kjøpt noe til 5-700 000kr istedet. Får man så mye mer båt for pengene når man kommer opp i den klassen at det er dumt å kjøpe noe til 3-400 000kr? Alternativene: c) Da blir det raskt at man får en meget ny Frank/tysk sak som denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47304980&searchclickthrough=true d) Eller Lieberhavner sak som denne Najad'en: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46560426&searchclickthrough=true Jeg setter stor pris på alle innspill. Hvilken ville du har gått for? Noen som har eid noen slike? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Ikke lette avveininger det der. Selv er jeg lysten på en gammel tung kvalitetsvenske for å dra på langtur og krysse hav, men jeg har konkludert med at den lettvindseileren jeg har nå sannsynligvis gir meg større seilglede på det jeg faktisk driver mest med pr i dag, som er godværs cruising, og fangst og fiske helt opp i strandsteinene. Og den klarer likevel brasene når vi er ute og kulingseiler, og særlig mer enn det drar vi ikke ut i uansett langs kysten eller på Sverige/Danmarks krysninger. Poenget er vel egentlig bare at hva du skal bruke båten til og hva som gir deg mest båtglede i praksis vil være retningsgivende for hva slags båt du bør velge. Bavariaen gir deg sannsynligvis bedre bokommfort og dusjmuligheter, men HR'en sannsynligvis føles tryggere i voldsomt vær. Og ingen av dem er vel dedikerte lettvindsseilere...?? PS : Jeg har ikke eid noen av disse båttypene, og har kortere erfaring enn deg som seiler Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sun Flyer Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Anbefaler sun fast 37. Har seilt mye med jeanneauer av denne typen og de er mer solide enn man skulle tro. Seiler godt og. Men den er litt optimistisk priset. ca 600 ville jeg bydd. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Allegro27 Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Jeg har noen år på ryggen når det gjelder forskjellige seilbåter, og båter av ymse slag. Til bruk her langs kysten, over Skagerak og i Danmark/Sverige er en nyere "billigbåt" etter mine begreper å foretrekke. Det meste er relativt nytt og vil fungere i mange år uten de store vedlikeholdskostnadene. Den store forskjellen er som Erik sier i dårlig vær, men de få gangene du evt. kommer ut for veldig dårlig vær, vil en "billigbåt" ri av stormen helt uproblematisk for deg den også. En HR med teakdekk blir fort dyr om du trenger å bytte dekket, motoren begynner kanskje å bli gammel og trenger en dyr service/utskiftning. Løpende rigg er kanskje også moden for utskiftning. I en slik Bavaria du viser til, har du massevis av plass både utvendig og innvendig i forhold til en HR i samme størrelse og et perfekt utgangspunkt for en flott ferie. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Det er mange forskjellige meninger når valget står mellom en svenske fra 80-tallet eller en nyere tysk eller fransk båt. Du kan betale for eldre håndtverk, eller nyere samlebånd. Min mening er ganske sammenfallende med Båt-W. På generell basis så vil en eldre båt ha flere potensielle feilkilder, uansett hvor håndlaget den er. Motoren er kanskje saltvannskjølt, riggen har sett en god del seiling, blokker, trinser, wincher... Det er mange slitedeler på en seilbåt, og hvis det ikke er gjort noe med det elektriske og det er gammel elektronikk ombord kan du være uheldig og kjøpe deg endel utgifter. Nyere båter har mer moderne utstyr som standard, har ferskvannskjølt motor og utstyret er nyere og vanligvis mindre slitt. Det er bare å la diskusjonen gå, så kan vi andre finne frem popcorn og cola og sette oss i godstolen og følge med. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Festina Lente IV Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 (redigert) Jeg ville satset på Najaden. Forsøk å få den så nær 690 000 som mulig. Du får en vanvittig solid båt med gode løsninger. Mye av det som kan ryke, stående rigg og motor f eks er jo byttet nettopp. Jeg har ikke hatt en sånn båt, men en kamerat har en som han har eid i mange år. Han er kjempefornøyd, det il nok du bli også. Du får en båt som veldig mange misunner deg og som de ser etter. Sikkert lettere å selge om noen år når trefotsyken kommer tilbake. Skal du bli kvitt den syken med en gang må du kjøpe mye større båt. Redigert 21.Mars.2014 av Festina Lente IV (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
På svai Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Hei Ikke så dreven. Flotte båter du har funnet frem til. Den Najad´en var virkelig lekker. Vi har en Jeanneau Sun Odyssey, og jeg er enig i det som Sun Flyer skriver; det er solide båter med rimelig gode seileegenskaper. I tillegg er det en Sun Fast du har funnet frem til, de seiler godt. Hvis du kan ta deg råd til det, ville min anbefaling være å legge litt i potten og få noe som er solid og som du kanskje slipper de store utleggene på. Ny motor er for eksempel en fin sak. Lykke til med valget - håper du holder oss oppdatert på statusen. Med ønske om god bør og skyfri horisont! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Jeg ville strukket meg økonomisk for å få SFen eller Najaden av disse fire. Hvem av de som passer deg best avhenger av hva du verdsetter høyest av seilglede kontra båteierglede... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Flammingokid Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Du må jo først bytte nick ;-)... Du er dreven med den fartstiden du beskriver... Slutter meg til nytt nyere fransk ..... Har halvgammelt fransk selv (98) og etter 5 år med den, er det båten vi skal ha i 15 år til.. Nå kjenner en jo båten inn og ut og har tatt litt utbedringer og utskiftninger.. Det kommer vel sikkert flere.... Rassy og svensk håndlaget er udiskutabelt høy klasse, men generelt er min mening at det gjerne 2-3 gangeren på prisen på nytt og delvis på brukt... Og 2 3 ganger holdbarhet, kvalitet, komfort og andre fordeler er det neppe... Bare generelt dette dog, og synsebasert:-)... Sunfast er forresten en fin båt som er undervurdert på pris spør du meg.... PS! Rigger du deg til med barn etterhvert er 3 lugarer veldig fordelaktig. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Det er egentlig helt umulig å gi deg råd i et slikt valg. Vi kan kun gi deg våre egne vurderinger som selvsagt tar utgangspunkt i egne behov og erfaringer. Selv har jeg aldri helt forstått at en nærmere tretti år gammel Najad kan vurderes å ha samme verdi som en 4 år gammel tysker: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47159746&searchclickthrough=true. Utfra denne diskusjonen er kanskje ikke det standpunktet mitt så kontroversielt som jeg alltid har trodd. Det påstås litt uærbødig at nyere tyske og franske seilbåter er som flytende campingvogner, men ærlig talt, det er jo egentlig det de fleste av oss er ute etter. For eget vedkommende, med to barn, og ambisjonsnivå om å oppsøke stort sett de samme svenske favoritthavnene hver sommer er prioriteringen klar. Jeg vil ha mest mulig plass for pengene, problemfritt båthold med nyere båt og enkel seiling. Siktemålet for neste kjøp blir da en nyere båt med tre lugarer og helst to bad. Må også innrømme at jeg er litt forelsket i store cockpiter med to ratt, men da er man vel ytterligere litt opp fra dine ambisjoner. Men jeg må si med enig med rådene om å strekke deg så langt du får tl. Tre fot syken er et tåpelig fenomen, det er ganske mye arbeid å bo seg inn og tilpasse, så kjøp en båt som du er fornøyd med i mange år. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Flammingokid Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 PS! Cockpit telt er også et lite pluss... Jeg hadde ikke "hørt" om dette før vi fikk nåværende båt overdratt med telt... Selv om noen disser meg litt for campingfaktor på dette, er dette en udelt positiv greie... Sommer som vinter! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 21.Mars.2014 Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Hei godt båtfolk! Jeg har ila. de siste 5 årene eid en liten Firling. Det har vært en glede og til tross for at den er fra 1977 så har den nyere seil og motor og båtlivet er vært uten store uforutsette utgifter så langt (bank i bordet!). Jeg håper å kunne holde meg under 500k. Tankene mine er at man kan: a) kjøpe en så ny båt som mulig (her blir det fort en Bavaria 32 fra tidlig. 2000 tallet) Eksempel her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46775286&searchclickthrough=true b) så kvalitets og oppgraderings-fokusert som mulig. (HR 31 f.eks.) Eksempel her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47341643 Hvilken av disse to ville dere ha valgt? Oppfølgingsspørsmålet blir da raskt om man heller skulle ha kjøpt noe til 5-700 000kr istedet. Får man så mye mer båt for pengene når man kommer opp i den klassen at det er dumt å kjøpe noe til 3-400 000kr? Alternativene: Min påstand er at uansett hvilket alternativ du velger så vil du oppleve en kraftig oppgradering i forhold til Firlingen. Jeg mener derfor at det ikke er nødvendig å bruke mere penger enn nødvendig. Om du vil gå for en nyere campingvogn (personlig er jeg ikke veldig glad i estetikken på de små Bavariaene, men der ligger alternativer i samme prisklasse inkudert en fin Dehler 29 (litt liten forlugar på den, men en flott båt for to)) eller den oppgraderte HR312 (den så flott ut i annonsen) vil du for selv fort få en formening om når du går ombord i dem. Men jeg vil anbefale at du skaffer en båt med skikkelige dusjmuligheter da dette bidrar til å øke komforten i stor grad. Spesielt liker damer å kunne stelle seg litt på tur. Du bør klare å holde deg under 500K og få en flott oppgradering i forhold til Firlingen samtidig som du har plass til et barn eller et gjestende par. 3 lugarer er flott, men alle utgifter øker med større båt (seil,båtplass,forsikring,polering etc). Kjøper du en som er kurant går det an å bytte igjen når behovet melder seg. Lykke til uansett og hold oss informert, denne typen tråder er vi veldig glad i her på BP :-) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Der er også en kraftig oppgradert HR352 ute på FINN, absolutt en båt jeg ville vurdert. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Har ingen problemer med å anbefale HR312 og den som det ble linket til så veldig velholdt ut. Har hatt HR312 i snart 15 år nå og har aldri hatt planer eller ønske om å bytte til noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.