Jump to content

Hjelp til plassering/montering av ankervinsj akter seilbåt

VirtualMe

Recommended Posts

Ærede båtfolk;

Har så vidt satt igang ett av vårens største prosjekter - montering av ankervinsj akter. En del av det nødvendige utstyret er handlet inn; Ankervinsj type Quick Antares 1000w, Ankerdavit fra Ilas, 50m 8mm kjetting og 20kg Bruce-kopi.

Har sett på en del båter, og konkludert med at jeg tror det passer best for oss med en løsning der ankerdaviten kan reises opp i stående stilling, slik at minst mulig stikker ut f.eks ved tillegging med akterenden inn mot brygge, derav daviten fra Ilas som er stor nok for en 20kg "Bruce" eller tilsvarende.

Vurderer et par alternative plasseringer, og ønsker innspill basert på deres erfaringer før hullene borres :sweat:

Forsøkte meg frem med noen taustomper og en spylerveske dunk for å finne alternative posisjoner for montering.

Her er første mulighet;

bilde

Akterspeilet er her rimelig flatt, og jeg mener selv det kan være en gunstig posisjon siden det er kort avstand ned til "skjøten" skroget. Muligens et minus at det er såpass langt ut på siden med tanke på at dette vil "dra båten litt skjev" nå man ligger for anker??..?

Et bilde til;

bilde

Det andre alternativet er å montere litt høyere, og nærmere "midtskips";

bilde

bilde

Bør være grei plass til kabularet mellom skroget og daviten, samt ok retning for kjettingen.

bilde

Må innrømme at jeg heller litt mot dette alternativet, men ser at jeg potensielt får litt mer krefter som jobber med akterspeilet i en eventuell situasjon der ankerdaviten blir presset/dratt/støtt på noe vis, mer eller mindre planlagt. Planen generelt er å bruke en avlaster på kjettingen, slik at det ikke ligger nevneverdig last på daviten under ankring. Uansett vil det forekommer en del krefter, eks i det man får feste med ankeret under utlegging, så dette må jo tåle en støyt.

La oss derfor gå til innsiden;

bilde

Har her markert ut skyggen av festeplaten for daviten slik;

bilde

Som man forsåvidt kan se av bildet, er akterspeilet her helt flatt i et ganske stort område. Tenker derfor at man kunne legge et par vannfaste kryssfinérplater på hverandre, en tube eller to med Tec7 eller Sika mot skroget, og klemme sammen.. ? Den tenkte platen her markert med blått;

bilde

Har jo lest her i forumet at mange sverger til innstøping med glassfiber. Selvsagt en mulighet. Ellers i denne båten er det støpt inn hva for meg ser ut som 8-10 mm stil eller alu plater til all "tyngre" innfesting. Har vurdert det også, men tenker at det må være bedre med litt fleksibilitet som det er i 2x ca 20mm kryssfinér, sammenlignet med metall som har "skarpe" kanter.. HJELP .. hva er best? Vil min plan være "god nok"?

Selve vinsjen, som er av denne typen;

bilde

Vil det være god plass til "øverst" på innsiden av akterspeilet. God plass til kjettingbalje også ser det ut som for meg.

Her en liten illustrasjon til med plassering av vinsj, sammen med "avtrykket" til ankerdaviten og forsterkningsplaten;

bilde

Før jeg fant daviten fra Ilas trodde jeg "konstruksjonen" min ville kreve en knekkrulle nede ved innfestingen til ankerdaviten, men dette var faktisk fiffig nok innbygget i Ilas sin davit :yesnod: , og med messerabatt var det bare å punge ut..

Her er et bilde av en annen båt som har en lignende installasjon (ser jo nå også at der er det valgt "høyeste" alternativ);

bilde

Innspill, kommentarer og forslag mottas med stor takk!!

Du går grundig til verks som vanlig ser jeg. Dette tror jeg blir bra.

Jeg tror ikke du vil merke noe til at båten blir dratt skjev ved ankring om du velger en montering ut mot siden. Dette er i hvert fall ikke noe vi motorbåt folk sliter med. De fleste motorbåter har jo sine vinsjer montert helt ut i siden.

Bolter i størrelse 10mm er innkjøpt til ditt formål, og nedjustering i dreibenk til angitt bruddstyrke avventes til du har sendt meg dine spesifikasjoner :-)

/Baard

• 2 år senere...

Her er et par bilder av den ferdige montasjen;

bilde

bilde

Har dessverre ikke noe bilde fra innsiden, men det ble montert som planlagt med en kryssfiner plate som fikk en tube med "no more nails" mot skroget.

Kjettingen ramler ned i et slikt kar fra Biltema;

bilde

Det har ikke vært noe utfordring med mudder og vannsøl. Veldig lite som blir med inn. Det legger seg i karet, men er helt ubetydelige mengder - tørke av en gang i sesongen holder.

• 2 år senere...

Hei @Sebaldus

Dette har fungert godt for oss. Som du ser av bildet har vi montert en vinsj med kabularet på utsiden, og motoren på innsiden.

Den anker daviten vi benyttes (fra Ilas) har en blokk nede i hengslet. I bruk må man da gjerne først trekke ankeret helt inn i daviten, for så slakke litt på kjettingen mens man løfter den opp (har festet et lite tau i enden av anker daviteren for dette).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...