baatan Startet 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2014 (redigert) Hei. Jeg er har blitt fascinert av hva Tobixen har fått til på baatwiki.no stort sett på egenhånd. Antall timer han har lagt ned i det prosjektet må være enormt. Er det flere en meg som synes han har fått for lite ros for det han har prøvd å sette i stand? Går også ut fra at diskusjonen rundt konkurranse mot baatplassen.no er lagt død. Da man nå kan se at en wiki ikke på langt nær vil erstatte eller konkurrere mot et forum, da baatplassen.no alltid vil være plassen for diskusjon og spørsmål rundt hvilket som helst emne. baatwiki.no vil være plassen for de som ønsker å gå i dybden. Kanskje flere her på baatplassen.no som kunne bidratt også på baatwiki.no? Har man et emne som engasjerer der man kan legge inn en setning eller to? Eller hva med at man legger inn et bilde av en uthavn/gjestehavn som man har besøkt? Synes at det er viktig at vi støtter opp om denne siden slik at Tobixen ikke mister gløden, og siden dør ut... Redigert 22.Mars.2014 av baatan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 (redigert) Hei. Jeg er har blitt fascinert av hva Tobixen har fått til på baatwiki.no stort sett på egenhånd. Antall timer han har lagt ned i det prosjektet må være enormt. Er det flere en meg som synes han har fått for lite ros for det han har prøvd å sette i stand? Jeg blir bare litt nysgjerrig, jeg. Du er nyregistrert medlem og refererer til andre som Tobixen og har egne meninger om dette forumet -som omm du har vært på forumet og registrert "mangelen på ros". -Noe som i s eg selv er helt greitt, men vanligvis forventer man at tanker om Baatplassen som "hjemmehavn" - eventuelt satt opp imot Baatwiki som jeg personlig ikke føler noe sterkt behov for så lenge vi har Baatplassen - fremmes av deltagere som har vært medlem her en stund. Så hvem er det som taler her: Er du et egentlig nytt medlem, eller bare en som ikke vil vise sin identitet, i form av et gammelt (og kanskje kjent) medlemsnick her på Baatplassen? Eg berre spø(y)r? Redigert 22.Mars.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
baatan Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Oi... Propell1 den hadde jeg ikke sett komme.. Jeg er nyregistrert ja, og ja jeg registrerte meg i forbindelse med å skrive mitt innlegg i dag, og for muligens å delta i DIY elektronikk tråder. Jeg har lest baatplassen.no regelmessig i ca to år nå som uregistrert bruker, men har også hatt stor glede av baatwiki som ny båteier. Jeg har også der bidratt som uregistrert bruker i noen få tillfeler. Men jeg har ingenting med driften av baatwiki, eller kjennskap til de som driver den.. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Takk for godt svar! Tanken om at du hadde lest uten å melde deg inn var der, men først etter at mitt innlegg var postet. Fint du tok mine bemerknigner i en så fin tone... ;-) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
quantumduck Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Går også ut fra at diskusjonen rundt konkurranse mot baatplassen.no er lagt død. Da man nå kan se at en wiki ikke på langt nær vil erstatte eller konkurrere mot et forum, da baatplassen.no alltid vil være plassen for diskusjon og spørsmål rundt hvilket som helst emne. baatwiki.no vil være plassen for de som ønsker å gå i dybden. Jeg er ganske enig i at et forum er et forum og en wiki en wiki, et forum egner seg til diskusjon, en wiki til kunnskapsforvaltning. På baatplassen.no prøver man å bruke et forum til begge deler. Når baatplassen velger å ikke ha wiki-funksjonalitet syns jeg nok ihvertfall det blir vanskelig å oppfatte baatwiki som en konkurrent, her er det vel mer snakk om at man kan utfylle hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
baatan Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Jeg tror ikke Tobixen har så mål å bli rik og berømt på dette prosjektet, selv om han tilsynelatende ligger utrolig mye arbeid i det. Jeg tror de fleste båtfolk kan ha nytte av det arbeidet han har utført, og vi har alle noe å hente på at det kommer flere bidragsytere der. Det er litt synd hvis medlemmer av baatplassen.no boikotter baatwiki fordi man ser på det som en konkurrent. For etter det jeg har sett de par siste åre er det utrolig hvilken kompetanse enkelte på dette forumet innehar, og jeg tror nok at hvis noen av disse hadde bidratt med og i artikler på baatwiki så ville det ha hevet kvaliteten og nytteverdien der også. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 (redigert) Baatplassen kombinerer utveksling av meldinger og kunnskapsdeling på en veldig hyggelig og sosial måte. Det store antall prosjekttråder tror jeg vitner om et stort ønske hos de fleste båtfolk om å dele erfaringer og kunnskap med hverandre, og samtidig får man anledning til å fortelle andre "hva man har gjort med båten i det siste". Det man er opptatt av, liker man jo å snakke om. Diskusjonstrådene her leses med stor interesse av mange, ikke minst fordi mange båtfolk også tørster etter mer kunnskap. Og dermed skulle man jo tro at et leksikon ville være en veldig god ide. Og det er det. Imidlertid blir det et arbeidskrevende dobbeltarbeid å systematisere all den kunnskap som i all hovedsak er representert her på Baatplassen allerede, og som gjennom mange års fornuftig drift har bygd seg opp til en unik kunnskapsbase. En Sareptas krukke av kunnskap. Jeg bruker søkefunksjonen på forumet her, og finner da i de fleste tilfeller en tråd som gir svar, pluss en mengde annen informasjon som jeg gjerne tar med meg i samme slengen. Finner jeg ikke svar på det jeg søker etter, er det kanskje også mange andre som lurer på det samme som meg, og da er det enkelt å legge opp til en tråd om emnet. Sånn bygger vi båtfolk sammen en gigantisk kunnskapsbase, og hvis noen ønsker å systematisere det så vær så god for meg. Men jeg synes det er en fordel at så mye som mulig av slik kunnskapene er samlet på ett sted. Gjerne litt hulter til bulter, det gjør det bare mer interesant å finne ut av ting. Jeg har ingen ting imot en Båtwiki, uansett motivene for å opprette den. Men jeg ser ikke helt behovet for å si det rett ut. Jeg er bare så fornøyd med Baatplassen, at jeg ville nok vært bekymret hvis det var meg, som brukte så mye arbeid på å etablere en alternativ "Sareptas krukke" for båtkunnskaper. Dette sagt med respekt for den innsatsen visstnok Tobixen (og evt. andre) legger i en båtwiki. Jeg mener bare at Baatplassen er så mye mer enn et båt-leksikon. -Samtidig som den dekker det behovet også, gjennom sin søkefunksjon. Andre har kanskje en annen mening. Redigert 22.Mars.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
baatan Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Jeg er nok enig i alt du skriver om forum Proppell1. Hentetråder, prosjetråder og folk som spør om råd er akkurat det som er så kjekt med å følge baatforum.no. Men jeg klarer ikke å se hvorfor slike tråder skal forsvinne med en fungerende wiki. Ta foreksempel http://www.baatwiki.no/wiki/Fender artikkelen er ingen konk urent til folks oppfatning om biltemas fendertrekk er av god kvalitet eller ikke. Slike diskusjoner vil fortsatt blomstre på baatforum.no selv om man har en god artikkel om fendere generelt :) Anbefaler alle å ta en par klikk på tilfeldig side på baatwiki.no ( http://www.baatwiki.no/wiki/Spesial:Tilfeldig) og se hvor bra mye av det som allerede ligger på baatwiki.no faktisk er. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 (redigert) For å være ærlig er jeg mer imponert over initiativet til tobixen enn innholdet på wikien hans. Og det er da altså ment som et spark til OSS, ikke til tobixen, mye bra stoff, men det er jo et stoooort felt som skal dekkes, syns alle burde gå inn og bidra litt. Så lenge han må gjøre alt selv får ikke wikien kritisk masse ... Redigert 22.Mars.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 (redigert) Jeg er nok enig i alt du skriver om forum Proppell1. Hentetråder, prosjetråder og folk som spør om råd er akkurat det som er så kjekt med å følge baatforum.no. Men jeg klarer ikke å se hvorfor slike tråder skal forsvinne med en fungerende wiki. Ta foreksempel (snip) Jeg mener jo absolutt IKKE at "slike tråder skal forsvinne med en fungerende wiki." Hvis du ser dette som et enten-eller, et være eller ikke være for en av partene, vil jeg altså satse på Baatplassen under mottoet Ja takk, BEGGE DELER. Det er i grunnen det jeg komenterer: Behovet for en batwiki, når vi allerede har hatt Baatplassen og dette nettstedets oppsamlede, enorme kunnskapsbase i mange år. Det er bare å søke, så kommer det opp. Spør så om det er et skrikende behov for et mer systematisk "leksikon" og et ekstra kunnskapsleksikon i form av en "batwiki", i tillegg til alt dette? Gjerne for meg. Poenget er at jeg greier meg godt med Baatplassen og den kunnskap som finnes her fra før, pluss ny kunnskap som hele tiden kommer på plass, HELT AV SEG SELV, gjennom den delingen av erfaringer mellom båtfolk som foregår her på Baatplassen. Bidragene kommer av seg selv. Eneste ulempen er vel at man gjerne hadde sett selvstendige oppsummerende artikler. Der er en Båtwiki ønskelig. Men DET kommer jo ikke av seg selv. Så jeg ønsker ikke å si eller mene noe bestemt om at dette er spørsmål om enten eller, vinn eller forsvinn for en av partene. Men hvis jeg skal velge: Jatakk, begge deler, her på Baatplassen. Baatwiki? Gjerne det i tillegg. Slit dere gjerne ut og lag det. Etterlys bidragsytere. Om det ikke er helt bortkastet arbeid, så er det i mine øyne litt "unødvendig" å lage det om igjen, siden vi i grunnen har det meste liggende her på Baatplassen fra før. Uten masse ekstra-arbeid med tilrettelegging av stoffet. Og hvis man VIL ha masse arbeid med en systematisering av dataene, er det vel Baatplassen som har den største samlingen av dette fra før. Og når ikke Baatplassen systematiserer det man har lagret, hvordan i all verden skal noen få ildsjeler klare å lage alt dette på nytt? Og hvorfor i all verden skulle de det??? Bedre presentert, leksikon/wikipedia format, gode fokuserte fagartikler, ok. Absolutt, gjerne det. Men etter min mening er det litt bortkastet, eller i hvertfall sløsing med ressurser å lage TO samlingssted for deling av kunnskaper mellom båtfolk. Uproduktiv konkurranse kommer i tillegg. Eneste fornuftige vei til en Baatwiki ville, etter min mening, være å eventuelt få til et samarbeid med eierne av Batplassen, spørre pent om å få lov til å bruke den allerede eksisterende kunnskapsbase og brukerartikler herfra. Sorry karer, jeg mener ikke å være negativ eller kritisere et heroisk initiativ, og gjerne som sagt: "jatakk, begge deler". Selv mener jeg at jeg får "begge deler" allerede, her på Baatplassen. Andre kan ha andre meninger. Redigert 22.Mars.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
utsjaa Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 For min del ser jeg på dette som et fantastisk supplemet til baatplassen.no. Å få informasjonen presentert på systematisk vis gjør at man sparer masse tid på å lete etter trådene med det man er på jakt etter. Samt at man får oppsumert løsningen tråden har diskutert seg frem til. Under Referanser finner man kildene de diverse temaene er basert på. Herunder lenker til tråder fra baatplassen.no. Lenkene til baatplassen.no kunne kanskje vert enda synligere, slik at man får en tettere tilknytning mellom baatwiki og baatplassen. Trådene på baatplassen.no er i tilleg til å diskutere seg frem til løsninger også nyttig for å få stilt de "dumme" spørsmålene. Vi idioter sitter ofte igjen med spørsmål etter å ha lest en guide til ett eller annet tema. I et forum er det enkelt og stille disse spørsmålene. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Jeg liker ros, men setter enda mer pris på redigeringer på wiki'en. Tusen takk til de som bidro i går med utfyllende informasjon om mann-overbord, vedlikehold av seil og rigg, samt nye båthavner :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.