nomen Startet 22.Mars.2014 Del på Facebook Startet 22.Mars.2014 Jeg holder på og legger opp el, til baugpropell,og ser noen utfordringer i den forbindelse. Jeg har tenkt å plassere ett 100 Ah batt.. fremme ved trusteren,og legge 35 kv kabel ca 6meter t/r bak til startbatteriet. Dermed har jeg strømkilden nærme forbrukeren og får minimalt spenningsfall. 'Batteriet der fremme får lading når startbatt. får lading,og kan i nødsfall bidra til å starte motoren. Men så kommer spørsmålene. Hvis startbatt. blir utladet/defekt,vil det jo også tappe trusterbatt.? Sikringen til trusteren må stå fremme mellom trusterbatt og trustemotor,bør jeg ikke ha en sikring mellon trusterbatt. og startbatt. også? Jeg kommer til og mont. en hovedstr.bryter mellom trusterbatt. og truster,burde jeg ha en bryter mellom trusterbatt. og startbatt. også. Blir mange ting her nå,tenker jeg for komplisert??Hvor på nettet kan man evt. finne regelverket på hvordan slikt skal gjøres? Frister litt og droppe batteriet der fremme,og kun kjøre med startbatt. da blir det minst mulig som kan gå galt slik jeg ser det. Hva tenker Dere? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nik0lai Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Vist du velger å sette ett egent batteri foran til baugtrøsteren, så bør du ha ett laderelé mellom startbatteri og trøsterbatteri, i tillegg er du jo nødt å ha ei sikring mellom de batteriene. Så må du såklart ha ei sikring mellom trøsterbatteri og trøsteren, og en hovedstrømbryter ville jeg også montert mellom trøster og trøsterbatteri. Jeg har selv denne løsningen, og det fungerer veldig fint. Er sikker på at jeg fikk 20-40% med effekt i baugtrøsteren etter at jeg gikk for denne løsningen, da spenningsfallet blir så og si borte, avhengig av batteri. Bare være OBS på at vist dette batteriet blir stående i en lugar/under ei seng, så må du ha utluftning til batteriet . Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
DieselDahl Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Det er ikke vanlig med hverken sikring eller bryter mellom thrusterbatteri og startbatteri men det kan være smart med et ladeskillerelé. Da sikrer du optimal lading av hvert batteri og hindrer utlading. Skillediode er et billigalternativ men da bør dynamoens regulator økes tilsvarende spenningsfallet over diodene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Eg stiller bare spørsmål eg.... Er ladeskillerele i stand til å tåle strømmen som raser der når thruster går? Snakker vi foresten om Volt Sensitivt Rele? Dersom eit slik er aktuelt, vil det kunne formidle nok strøm til å forsterke drift, eller vil det bare kunne lade ? Og strømmen går vel bare ein vei, så du kan ikkje få starthjelp fra thrusterbatteri? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
cosmo Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 (redigert) Ring til Jørg Becker. Gjorde samme installasjon i vinter. Kjøpte Sterling prosplit-r for 3 batteri. Denne lader batteriene i rekkefølgen, start forbruk og trøster. La opp 50mm2 kabel fra dynamoen, Iskra 100a. Funker som ei kule. Denne har innebygde dioder som hindrer at batteriene kan dra strøm fra hverandre om du får en utladning. Det eneste jeg skal gjøre som ikke er på koblingskjemaet er å sette på bryter på ladeledningen mellom prosplit og startbatteri. Der står det strøm til dynamo og dermed kan motoren startes uten at startbryteren er satt på. Hadde bep bryter med laderele. Laderele koblet jeg vekk. Kom på rundt 2000 kr. + kabler. Har fått veldig bra lading på kjøpet. Anbefales! I tillegg får support ,alt du makter å snakke med Jørg. Redigert 22.Mars.2014 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Volt sensitivt relé er ladeskillerelé ja. Hvis du trenger starthjelp er kanskje ikke seks meter lange 35mm2 kabler å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Jeg har også gjort samme ombyggingen i vinter. Jeg har 90mm kabler som går ca 8-9 meter fra hovedbryter bak i båten til batteriet fremme. (1 hovedbryter for både start og thrusterbatteri) Så har jeg koblet sikring fremme ved thrusteren og i tillegg lagt inn en hovedbryter til mellom thrusterbatteri og thruster. Dette for å kunne bryte strømmen lett, om bryter til thruster henger seg opp, for eksempel. Jeg har ikke fått prøvd resultatet ennå, men venter store forbedringer, så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 nomen : Frister litt og droppe batteriet der fremme,og kun kjøre med startbatt. da blir det minst mulig som kan gå galt slik jeg ser det. Ja, slik har jeg det, og har ikke tenkt og endre på det da det fungerer helt greit i min båt. Riktignok ikke så stor truster og båt da, så jeg skal ikke påstå det er godt nok for de større typene, men det er ca 11 meter tur retur med kabel. Hvor tykk den er vet jeg ikke, men den har samme dimensjon som den som går til startmotor. Jeg har to stk 80 ah i paralell som startbatteri og om ett av disse skulle flyttes frem, adskilt med vsr rele, ville bare det ene drive trusteren, samt at hjelpen fra dynamo også faller bort. Spenningsfall har jeg ikke målt, men her får jeg nyttet trekkraften fra 160 ah batteri samt dynamoen i tillegg, og ikke minst ett enkelt anlegg. Og skal du ha bryter mellom truster og batteri kan denne normalt plasseres lett tilgjengelig ved førerplass da kabelen likevel går forbi her. Det gjør den jo ikke hvis batteriet er foran. Ikke et vondt ord om de som har batteri foran, men jeg ville bare lufte min erfaring med batterier bak Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.