Jump to content

Lade batteriet koblet til i båten?


Brightbull

Recommended Posts

Har nylig installert noen nye gadgets og dingser, Garmin sitt nye Meteor 300 anlegg (Tror forøvrig jeg er en, hvis ikke den første med anlegget i Norge) og satt inn batteriet, men lekt litt for mye så er litt lav spenning der nå. Er det trygt å lade batteriet mens det er i båten, og er det trygt å lade det med alt tilkoblet? Er strømbryter jeg kan slå av så ingenting bruker strøm. Spør fordi det er noe dritt å sette batteriet inn ettersom det er stort batteri, trangt hull.

 

Takker for svar :)

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post

Det er en eneste risiko såvidt jeg er klar over, og den gjelder dersom ...

 

1) batteriet nærmer seg fullt oppladet

2) man bruker en såkalt flerstegs smartlader, i lademodus

3) man trekker strøm samtidig som man lader

 

I dette tilfellet kan laderen se at det går ut mye ladestrøm, lures til å tro at batteriet er mye mindre ladet enn hva det er, og levere for høy spenning slik at batteriet kokes bort.

 

Nesten alle flerstegs batteriladere har såkalt "strømforsyningsmodus" som skal brukes dersom strømmen går både til batterilading og forbruk - da vil laderen levere 13.8V. Dette er nok til å lade batteriene, men det tar mye lengre tid. Batteriene har også godt av litt kraftig lading av og til.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Batteriet er en stor kondensator mellom forbrukere og laderen og om forbrukerne ikke tåler at du lader batteriene mens de står i båten, tåler de heller ikke at du kjører motor mens de er tilkoblet. Jeg har aldri hørt om forbrukere som skal kobles fra mens man kjører og skjønner ikke hvorfor man skulle velge å installere forbrukere i en båt som ikke tåler ett fulladet batteri.

 

Det blir litt som om man skulle fysisk koble fra stereoanlegget i bilen før start og kun bruke det når bilen står parkert uten motor i gang.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Det blir litt som om man skulle fysisk koble fra stereoanlegget i bilen før start og kun bruke det når bilen står parkert uten motor i gang.

Forbruk mens motor er i gang er nok ganske problemfritt.

 

Rett meg hvis jeg er helt på jordet nå ... jeg føler meg litt usikker, men har forstått det slik:

 

1) en generator på motoren i en bil eller båt, koblet til en vanlig, dum regulator, vil gi 14.4V. Skrur man på forbrukere, holdes spenningen konstant, strømmen øker, og motstanden på motoren øker. 14.4V er litt for mye for floatladning; det gir neppe stor skade når man bare kjører noen timer av gangen, men utsetter man batteribanken for 14.4V 24/7 så vil ikke batteriene leve lenge, batteriene vil koke bort. (Åpne, ventilerte celler kan man alltids etterfylle batterivann på - værre med vedlikeholdsfrie batterier).

 

2) en "flerstegs smartlader" eller en "smart" laderegulator vil peise på med så mye ladestrøm som de er i stand til å levere, evt opp mot 15-16V dersom den tror at batteriet er "tomt". Et "tomt" batteri har godt av slik behandling, men et fullt batteri vil degradere relativt fort dersom man utsetter det for så høye spenninger.

 

3) en "flerstegs smartlader" som er koblet f.eks. vha skjøteledning og rett på batteripolene vil feiltolke batteristatus dersom man har signifikant forbruk under ladeprossessen - dette er risikoen!

 

4) En fastmontert "smart" lader/laderegulator må jo nødvendigvis ta høyde for forbruk, dette kan løses ved at forbruket er koblet til en egen utgang på laderen/regulatoren, slik at laderen/regulatoren har oversikt over hvor mye strøm som går til lading vs hvor mye strøm som går til forbruk.

 

5) For 24/7 floatladning skal man benytte 13.8V eller lavere. En smartlader som står i "strømforsyningsmodus" vil levere 13.8V. 13.8V er tilstrekkelig for å lade batteriet, men det vil ta mye lengre tid enn med 14.4V.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg er litt usikker på hva du spør om Brightbull, men jeg skal forsøke å gi et kort svar.

 

Du kan ta det helt med ro!

 

Lading kan aldri skade forbrukeselektronikken. Utladete batterier kan aldri skade elektronikk, og det meste av elektronikk er konstruert for å tåle både 16 volt og opp til 30 volt. I tillegg tåler de ofte en gnist i ny og ne. Till og med ombytting av + og - tåler mange.

 

Når det gjelder å ta ut batteriet for lading. Glem det! Batterier har best av å stå i båten hele året. Batteriet fryser først ved -50 grader. Men husk å lade opp batteriet en gang rundt juletider for å unngå at spenningen synker pga selvutlading. Selvutladingen er forøvrig lavere jo kaldere det er er.

 

Ett batteri demper også evt spenningsspiker som måtte komme via 230 volt landstrøm, enkelte ladere og skilletrafoer fjerner de helt.

 

Det eneste som kan skade et batteri er dyputlading, dvs at spenningen synker under 10 volt.

 

Så konklusjonen er: La batteriene være tilkoplet. Lad så mye og ofte du vill, med ladere av god nok kvalitet. dvs tre-trinnsladere.

Kople fra forbrukerkretsen når båten ikke brukes eller når du mekker på det elektriske anlegget. Det ENESTE som skal koples direkte på batteriet er LENSEPUMPA.. Det gjelder uansett hva produsenten av Gadget skriver.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post

Lading kan aldri skade forbrukeselektronikken. Utladete batterier kan aldri skade elektronikk, og det meste av elektronikk er konstruert for å tåle både 16 volt og opp til 30 volt. I tillegg tåler de ofte en gnist i ny og ne.

Nåja ... ingen regler uten unntak. Jeg ødela en laptop for mange år siden - kuttet kabelen til laderen og koblet ledningene rett på 12V-anlegget i bilen. Det funket ypperlig helt til jeg en gang tok ut batteriet fra laptopen, da døde den momentant. Generatoren og tenningsanlegget i en bensinmotor kan lage ganske mye støy.

 

Till og med ombytting av + og - tåler mange.

Men også mange apparater som dør umiddelbart av slik behandling. Jeg fikk ødelagt en "ghettoblaster" i min ungdomstid (på hytte med solcellepanel - en full venn av meg kom i skade for å ødelegge den provisoriske strømtilkoblingen jeg hadde satt opp, og koblet tilbake med feil polaritet). Jeg kjøpte en ganske dyr laderegulator til solcellepanel for ca tre år siden - den eksploderte da jeg var uforsiktig nok til å koble til batteriet med feil polaritet.

 

Når det gjelder å ta ut batteriet for lading. Glem det! Batterier har best av å stå i båten hele året. Batteriet fryser først ved -50 grader.

... vel og merke dersom de er fullt oppladet, og da bør man ha god kontroll med det elektriske anlegget, at ingenting trekker strøm mens batteriet står uten floatladning.

 

Ett batteri demper også evt spenningsspiker som måtte komme via 230 volt landstrøm, enkelte ladere og skilletrafoer fjerner de helt.

Jepp - derfor er det viktig å ha et fungerende batteri tilkoblet når en motor er i drift. Dette er også årsaken til at laptop'en i eksempelet over fungerte fint helt til jeg koblet ut laptopbatteriet ...

 

Det eneste som kan skade et batteri er dyputlading, dvs at spenningen synker under 10 volt.

Nåja. Sulferingsprossessen som irreversibelt sliter ut batteriet starter så snart spenningen synker under 12.3V - derfor er det viktig at man aldri forlater båten med "tomme" batterier. Man bør helst unngå utladninger under 11.8V, og man bør uansett stoppe forbruket før man kommer ned i 10.5V. Dersom du jevnlig lader batteriene helt ned til 10V, så varer de neppe lenge. Lading med for høy spenning fører også til at batteriene koker bort. Det er ikke så farlig med åpne celler, da er det bare å etterfylle med batterivann - men nå for tiden er vedlikeholdsfrie batterier mest populært.

 

Så konklusjonen er: La batteriene være tilkoplet. Lad så mye og ofte du vill, med ladere av god nok kvalitet. dvs tre-trinnsladere.

... og igjen, det er her risikoen ligger - en tretrinnslader vil kunne misoppfatte batteriladestatus og lade med feil trinn dersom man bruker signifikant med strøm mens batteriet lades - derfor må tretrinnsladeren alltid settes i "strømforsyningsmodus" dersom man også bruker mye strøm.

 

Kople fra forbrukerkretsen når båten ikke brukes eller når du mekker på det elektriske anlegget. Det ENESTE som skal koples direkte på batteriet er LENSEPUMPA.. Det gjelder uansett hva produsenten av Gadget skriver.

Her er det delte meninger; enkelte hevder at sikkerhetsutstyr som VHF, lensepumpe og ankervinsj (!) skal være koblet rett på batteriet uten noe switch eller sikring. "burn to destruction". Jeg er uenig, jeg vil i det minste ha en sikring på disse kretsene. Såfremt sikkerhetsutstyret testes jevnlig, anser jeg risikoen for at en sikring plutselig skal ryke akkurat når man har veldig behov for sikkerhetsutstyret som mindre enn risikoen for brann eller andre ubehageligheter som følge av feil eller kortslutning når ledningene står koblet usikret på batteriet. Med VHF koblet utenfor "master switch" anser jeg også risikoen for å komme til båten med helt flate batterier fordi jeg glemte å skru av VHF som mye større enn risikoen for at jeg plutselig skulle trenge VHF mens hovedstrømsbryteren er skrudd av, og uten at jeg har tid til å fikse problemet.

 

Jeg har akkurat kjøpt lensepumpe med nivåføler, den kommer til å kobles til sikring samt forbruksuttaket på laderegulator for solcellepanel (slik at den aldri vil tappe batteriet helt) - og testes nå og da.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Enig i alt Tobixen, bortsett fra:

... og igjen, det er her risikoen ligger - en tretrinnslader vil kunne misoppfatte batteriladestatus og lade med feil trinn dersom man bruker signifikant med strøm mens batteriet lades - derfor må tretrinnsladeren alltid settes i "strømforsyningsmodus" dersom man også bruker mye strøm.

 

Laderen kan bli lurt ja, men elektronikken tar ikke skade av det. Bare batteriet.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post

Enig i alt Tobixen, bortsett fra:

... og igjen, det er her risikoen ligger - en tretrinnslader vil kunne misoppfatte batteriladestatus og lade med feil trinn dersom man bruker signifikant med strøm mens batteriet lades - derfor må tretrinnsladeren alltid settes i "strømforsyningsmodus" dersom man også bruker mye strøm.

 

Laderen kan bli lurt ja, men elektronikken tar ikke skade av det. Bare batteriet.

Men da er vi jo enig da, jeg har aldri ment at noe annet enn at batteriet kan ta skade :-)

 

Alt av gadgets som er beregnet på maritimt bruk tåler et stort spenn av spenninger, eller har en 12V strømforsyning som tar seg av slikt. (laptop'en som døde var selvfølgelig heller ikke ment å kobles rett til et 12V-system uten noe strømforsyning imellom).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg deler dessverre ikke helt deres mening akkurat nå.

...hvis jeg får lov.. :smiley:

 

... og igjen, det er her risikoen ligger - en tretrinnslader vil kunne misoppfatte batteriladestatus og lade med feil trinn dersom man bruker signifikant med strøm mens batteriet lades - derfor må tretrinnsladeren alltid settes i "strømforsyningsmodus" dersom man også bruker mye strøm.


En lader med strømstyrt beregning kan tar feil i så fall.

--
De fleste normale lader, med spenningsstyrt beregning, kan ikke feile i trinsene fordi de ser bare systemspenningen = vanligvis batterispenning.

Er forresten grunn for at ikke alle deler oppfatningen at strømstyrt lading er det beste for batteriene.

 

 


... og det meste av elektronikk er konstruert for å tåle både 16 volt og opp til 30 volt. I tillegg tåler de ofte en gnist i ny og ne. Till og med ombytting av + og - tåler mange.

 

----------------

 

Det eneste som kan skade et batteri er dyputlading, dvs at spenningen synker under 10 volt.

 

Lad så mye og ofte du vill, med ladere av god nok kvalitet. dvs tre-trinnsladere.

 

Ikke så fort.
Du burde kanskje være litt forsiktig med så vel alminnelige uttalelser, sålenge ikke du vill underskrive for det. :smiley:

 

Høye spenninger.

Med tydelig over 15,5V blir allerede allerede ganske mange apparater som kan slite, verre med hver 1/10 Volt som økes.
Selv om en rekke ikke får knekken med en gang er det ikke bra.
Lyspærer f.eks. er kanskje ikke det rette eksempel for elektronikk,

men alt som økes over allerede 12,6V reduserer dems levetid om mange %.

Spenninger over 16V (tydelig over..) er helst absolutt tabu, og om t.o.m. <30V snakker vi vel bare når det dreier seg om høyverdig navigasjons-elektronikk. (som f.eks. gode radar).

 

Ombytting av + og -, dvs. feilpoling, er noe som forholdsvis sett de færreste elektroniske apparater tåler.
I alle fall ville ikke
jeg anbefale at en prøver.

 

Dyp utlading reduserer levetiden av batterier garantert, ja.
Men sulfatering begynner allerede ved noe lavere enn 12,6V og blir tydelig verre både med hver 1/10V mindre og jo lengre batteriet står.
Muligheter for "normal" reversering reduseres i grunn med hver dag som går.
Derfor er den perfekte snikmord for et batteri å ha på utlading med bare få mA, for så å la den stå.

 

Ang. lading så ofte og så mye du vill.

Begrens dette gjerne til et spesiell batteri som kan betegnes med både produsent og modell du vet om.
Alminnelig sett går dette sikkert galt i mange tilfelle ellers.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

OK Joerg det var noen forenklinger her.

Mitt poeng var å formidle at det skal en del til før elektronikken tar skade

(Se svar nedfor (Siteringen funket Ikke)

Jorg:

Høye spenninger.

Med tydelig over 15,5V blir allerede allerede ganske mange apparater som kan slite, verre med hver 1/10 Volt som økes.
Selv om en rekke ikke får knekken med en gang er det ikke bra.
Lyspærer f.eks. er kanskje ikke det rette eksempel for elektronikk,

men alt som økes over allerede 12,6V reduserer dems levetid om mange %.

Spenninger over 16V (tydelig over..) er helst absolutt tabu, og om t.o.m. <30V snakker vi vel bare når det dreier seg om høyverdig navigasjons-elektronikk. (som f.eks. gode radar).

Ombytting av + og -, dvs. feilpoling, er noe som forholdsvis sett de færreste elektroniske apparater tåler.
I alle fall ville ikke jeg anbefale at en prøver.

Runner:

Elektroniske kretser som er specet til en gitt spenning tåler ikke mye. Men de fleste leverandører har lagt til beskyttelseselektronikk på strøminngangen. Garmin (hadde tidligere) innganger som tålte fra 9 - 30 volt.

Polbytting vil jeg heller ikke anbefale, jeg var liitt rask der

Dyp utlading reduserer levetiden av batterier garantert, ja.
Men sulfatering begynner allerede ved noe lavere enn 12,6V og blir tydelig verre både med hver 1/10V mindre og jo lengre batteriet står.
Muligheter for "normal" reversering reduseres i grunn med hver dag som går.
Derfor er den perfekte snikmord for et batteri å ha på utlading med bare få mA, for så å la den stå.

Ang. lading så ofte og så mye du vill.

Begrens dette gjerne til et spesiell batteri som kan betegnes med både produsent og modell du vet om.
Alminnelig sett går dette sikkert galt i mange tilfelle ellers.

Runner;

FOrstår ikke

Du skriver jo over at sulfatering begynner ved 12,6 volt.

FOr meg betyr det lading så ofte jeg kan, uten at jeg blir desperat om det ikke er mulig.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post

Runner;

FOrstår ikke

Du skriver jo over at sulfatering begynner ved 12,6 volt.

FOr meg betyr det lading så ofte jeg kan, uten at jeg blir desperat om det ikke er mulig.

 

 

Sulfatering:

Et batteri sulfaterer fra dag en!

Et batteri som ikke er helt oppladet (og som kanskje ALDRI blir det pga. dårlig ladespenning),

sulfaterer MYE raskere enn et batteri som får riktig lading!

Derfor er det "litt lurt" å lade opp batteri(ene) så snart som mulig etter utladninger.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Jeg forstår godt hva du ville si, Runner.

Jeg setter bare punkt på poeng som kan bli til et problem for noen hvis vedkommende -ikke- vet hva du mener.
Det finnes mange der ute som bare tar det akkurat som de leser, og da kan det bli uhell enten små eller store.
Men du skjønte jo godt med en gang.

Takk.

 

Ang. sulfatering og lading.
Ja, riktig, batterier skal helst være godt ladet til en hver tid, helst mikroskopisk lite over sin egen hvilespenning.

 

Men så skrev du ikke bare "...så ofte du vill", men også "så mye".... du vill.

Og da blir det fysisk fordi så kan det oppfattes som f.eks. "Spenning og strøm spiller ingen rolle, bare pøs på."
Som da går galt, så eller så.

Noen mener sikkert at det blir flisespikkeri.

Men man bør ikke glemme at "Nye" leser øverst i forumet og har kanskje ikke hatt anledning enda for å studere dette tema så mye

at de selvstendig klarer å se hvor grensene er.

Det er som med aallle våre barn, bare at disse her er litt større og bruker større leketøy. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

De fleste normale lader, med spenningsstyrt beregning, kan ikke feile i trinsene fordi de ser bare systemspenningen = vanligvis batterispenning.

Jeg skjønner ikke helt det.

 

Ta et fulladet batteri - hvilespenningen vil være et sted i nærheten av 12.8V, ikke sant?

 

Skru så på en signifikant forbrukslast, f.eks. noen halogenlamper som trekker 2A. Hva skjer med batterispenningen? Den synker raskt, og har i løpet av noen minutter stabilisert seg på et lavere nivå, gjør den ikke? Kanskje 12.4V? Batteriet er fortsatt toppladet, noen få ampereminutters utlading er ikke signifikant på et 100 Ah-batteri.

 

Hvordan en smartlader som kun er koblet til batteriets poler skal kunne "skjønne" forskjell på et batteri som er fullt oppladet men har forbrukslast koblet til seg, og et batteri som er i hvilespenning og signifikant nedladet, det skjønner jeg ikke helt ... men det er sikkert et eller annet jeg ikke har skjønt?

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Hvis du ikke mener bare overflatespenning (har "ikke noe" energi) da mister et batteri uten skader

normalt ikke spenning med 0,2V med en gang man setter på litt belastning.
12,6V til 12,4V er normal mer enn 20%, som vi da f.eks. kan regne mot strøm og nødvendig kapasitet for å holde spenning ved gitt belastning.

Men hvorfor skal en lader skjønne det?

En god lader leverer sin maksimale strøm nesten til 100% og holder dermed også floatspenningen på innstilt nivå,

nøyaktig så lenge den ikke registrerer at spenningen daler.

 

Daler spenningen likevel og på tross av maksimal mulig strøm fra laderen da skjer det (logisk) også utlading på batteriet.
I så fall laderen skifte tilbake til første trinnet (I), for så å beregne ny utjevning etter faktisk behov av batteriene.

Laderen gjør da altså det den skal.

 

Finnes det noe jeg kanskje ikke skjønte i spørsmålet ditt?

:seeya:

Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Helt nye batterier, skal være fullt oppladet bortsett fra noen små lekkasjer (bl.a. en ledindikatorer på bryterpanel som er gåen og lyser uansett hvilken vei man vrir bryteren. Bryterpanel fra Biltema ... say no more).

 

Batteriene var på 12.68V da jeg kom til båten. Jeg forsikret meg om at batteriene var helt frakoblet og lot det gå en del tid, og registrerte hvilespenning 12.74V. Jeg skrudde på noen gamle halogenpærer og satte telefonen på lading (kanskje 3A), etter en stund falt spenningen til 12.45V. Jeg reduserte strømforbruket litt og spenningen stabiliserte seg på 12.61V. Jeg skrudde på det meste av belysning og kom ned i 12.39V. Siste måling før jeg satte på lader og forlot båten var på 12.63V. Målingene ble gjort rett på batteriet, så forskjellene skyldes ikke noe spenningstap over ledninger. Det totale uttaket var ikke særlig signifikant ifht batterikapasiteten, så forskjellene skyldes altså ikke at batteriene ble utladet. Jeg har enda ikke prøvd meg på noen stresstest - laptop, kjøleboks, webasto, autopilot, vannpumpe, elektrisk drill/skrutrekker, støvsuger ... dersom jeg tapper batteriet for 20-30A tipper jeg spenningen vil falle enda lavere.

 

Hypotesen min stemmer altså - et fulladet batteri hvor man har forbrukslast har en spenning som tilsier at batteriet er halvtomt - og jeg mener derfor fortsatt at det er en signifikant risiko for at en "smartlader" lett kan finne på å gi for høy spenning dersom batteriet er fulladet og man har en forbrukslast koblet til.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Laderene (de fleste dyre/gode) kompenserer på sekundet når det settes på belastning. Ingen lader er programmert til å tro at batteriets hvilespenning plutselig faller.

Greit nok, så dersom smartladeren allerede har forstått at batteriet er fullt oppladet vil den ikke koke bort batteriene dersom man setter på en forbrukslast. Men hva dersom man har på signifikant med forbruk i det laderen kobles til?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Du følger en litt konstruert problemstilling, tobixen.
Forresten er du med en del av det ikke alene.

Det du antakeligvis vill fram til er at strømstyrt lading ville være en stor fordel siden laderen skjønner om det går mye strøm etter starten eller ikke.
I en del situasjoner er det av fordel siden laderen ikke lader med IU over en lengre minste utjevningstid uten nytte og hver gang strømmen knakk.
Det hjelper derimot fint lite i tilfelle det går parallelt belastning siden laderen da også antar at det er batteriene som suger.
Det finnes bare få ladere som kan justeres på denne triggeren manuellt, alle andre har fast innstillt % av laderens ladestrøm og det er det den orienterer seg på i så fall.

 

Ellers er det vanlig med spenningsavhengig styring, og den vill alltid skjønne hvor rask batteriene bli presset opp igjen.
Er batteriene fortsatt full da går også det med et blunk = kortest mulig utjevningstid etter det som er definert i programmet som minste tid.

 

"Religionene" sprer seg ved diskusjonen om hvor mye nyttigere det ene og det andre løsningen er, dvs. om man behøver å bry seg i det hele tatt.

Svaret herfra er at man helst burde bruke penge, bevisst, hvis man strømstyrt lading i det hele tatt.
Skadene forårsakt av dårlig strømstyring er flest flere enn en skvett overlading som resulterer av spenningsstyrt lading.

Derfor er det etter mitt syn stortsett ikke verdt å diskutere det hvis man ikke har målrettet behov for strømstyrt lading.
(Dårlig råd for å kjøpe for små ladere i forhold til batteriets behovet teller etter mitt syn ikke som teknisk argument.)

 

Andre tanken din er teknisk ikke mulig.
Når laderen går, og parallelt forbruk er innenfor laderens kapasitet, burde spenningen ikke en gang klare å synke under laderens floatspenning.
Og den ligger trolig på >13,2V uansett type lader, som da betyr at laderen ikke ser 12,6V og triggerpunktet med det.
Men skulle det skje alikevel da er bare laderen enten for dårlig eller for svak.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...