skogste Startet 22.Mars.2014 Del på Facebook Startet 22.Mars.2014 Får om kort tid levert en ny nordlandsbåt på ca. 21 fot. Har tidligere hatt dårlig erfaring med lignende båt på vanlig båthenger da vektfordelingen ble feil - altfor mye tyngde på kroken siden kjølen/bunnen ble hvilende bare på rullene foran akselen. Ser etter å søkt litt rundt at noen mener man skal ha tyngden hvilende på kjølen, mens andre mener at mest mulig skal hvile på ruller på siden - vel å merke ved spantene. Noen som har tips om hengertyper som kan passe, og synspunkter på hva som er beste plasseringsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Kan ikke skjønne at en 21 fots nordlandsbåt er så tung at dette skulle ha noe å si for krokvekta. Derimot bør den ikke stå på hengeren med hele vekta på kjølen, dette fordi kjølen kan trykkes opp og båten endrer botnfasong. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Tror at vanlige båthengere egentlig ikke passer til trad. trebåter. Selv har jeg brukt vanlige flate lastehengere, og satt båten på par av gamle bildekk, flere par på hver side, som støtter opp under båtbunnen, slik at kjølen "svever" over hengerplanet. Har selv fått trykket inn et stykke av kjølen på en gavlbåt, fordi den - mot mine anvisninger - ble satt på et plan med kjølen stående rett på noen treklosser. Til en båt av denne lengden trengs vel en henger med minst 3 meter plan, og som stikker ca 5 meter bak bilen; da blir det plass til litt klaring mellom bil og båt, og ca 1,6 m båt stikker ut foran og bak. Altså noe som er atskillig større enn en vanlig "husholdningshenger" (Men til en kort tur - ca 1 km - har jeg brukt en liten flathenger med plan på ca 1,5 m til en 25 fots oselver! Kjørte meget langsomt og forsiktig, og fram- og bakskut helt tømt!) Sitér dette innlegget Link to post
skogste Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Hei Takk for råd. Eneste ulempen med en flat henger er å dra båten av og på. Men en får finne en løsning. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 27.Mars.2014 Del på Facebook Svart 27.Mars.2014 Ny 21 fot nordlandsbåt er så lett et etpar voksne klarer å trekke den opppå en flat henger. Slipp draget opp i lufta slik at bakenden på hengeren går i bakken. Det verste er surringa uansett hvilken henger du har. Sett to gode planker ned mot hengeren og kapp de likt med rekka. Legg en god plank på tvers oppå og kapp så den flukter med utsiden av de andre. Stropp over dette. Hvis du ikke strammer ned båten, er forsiktig med regnvann oppi, kjører sakte i humpene og får belastningen fordelt langs hele kjølen tror jeg ikke det er noe problem. Har kjørt to stk fra Saltdal til Søgne slik -150 mil. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.