jwatto Startet 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2014 Hei. Jeg har en Mercruiser 2.8 2007 model med bravo 3 drev. Kjøing hentes direkte fra drevet og til sjøvannsfilteret. Det er ikke montert noen stengekran mellom drev og sjøvannsfilter, og en kan dermed stille seg spørsmålet om denne patenten lar seg "åpne for å rense" på sjøen, eller om båten må opp. Noen som har råd? https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45060/bilde-2.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 På min båt er sjøvannsfilteret montert over vannspeilet, når jeg åpner på lokket til filteret og slipper luft til, renner vannet tilbake til sjøen. Med andre ord jeg kan åpne og rense filteret i sjøen, det burde du også kunne gjøre...... Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Har en Mercruiser 4,2 som hadde samme systemet, men filteret var montert under vannspeilet, mao. det kunne ikke renses når båten lå på vannet. Jeg valgte å blende inntaket via drev, flytte filteret høyere og lage nytt inntak med stengekran. Sitér dette innlegget Link to post
jwatto Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Klarer man å åpne forsikrig på skruene for å kontrollere? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Det bør gå greit hvis det gjøres forsiktig, men selv ville jeg sjekket om det er over/under vannspeilet før jeg prøver. Hos meg var det ikke tvil, filteret lå godt under og uten stengeventil, forstår ikke helt hvordan en seriøs båtprodusent kan lage det til slik. Hvis du skulle komme på at du vil lage nytt kjølevannsinntak, finnes det original blendeplate av kjølevannsinntak til Mercruiser som ikke koster noe særlig. Jeg har fjernet slangen i transom og blendet inntaket, lettere å skifte belger blir det også. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Sjøvannsfilteret er ikke en mercruiser-del, altså er det en båt-spesifikk installasjon. Det er da båtprodusenten som er ansvarlig for hvordan dette er utført. Det er ikke så vanlig med kran på sjøvannsinntaket på drev-båter men det er jo en klar mangel hvis båten må på land for å rense filteret. Jeg ville ha flyttet sjøvannsfilteret høyere hvis det nå er montert lavere enn vannlinjen, da kan du åpne og rense dette og også spyle inntaket baklengs. Sitér dette innlegget Link to post
jwatto Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Takk for gode svar. Et annet spørsmål når vi først diskuterer kjøling, hvor ofte skifter man selve slangen fra drevet og helt fram til motoren? Hvert 5 år? Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Hadde samme problem på min forrige båt. Jeg brukte en klemtang fra biltema, fungerte supert da den kan låses i klemt posisjon. Jeg brukte denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Slangetang-191437/ men kanskje denne er bedre: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Klemtangsett-3-stk-191552/ Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Akuratt samme opplegget på min mercruiser. Tenkte å montere på en skjøtenippel og en kuleventil direkte på sjøvannsfilteret i år. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Jeg vurderte også det, men når jeg så hvor liten slangedimensjonen til kjølevannet var i drevet valgte jeg å blokkere dette og heller montere vanlig kjølevannsinntak med skikkelig dimensjon og stengeventil i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Jeg hadde ikke sjøvannsfilter på den forrige båten. Fikk da inn en lite skjell via drevet. Hvordan det skjedde eller hvor lang tid det tok vet jeg ikke, men det endte med at et skjell sperret for råvannspumpen. Det endte med å rense varmeveksler og bytte topp pakningene, hadde v-8. Da ble filteret montert. Når jeg da kjøpte ny båt, så var det det første som ble montert. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Det du kan gjøre er å kjøpe inn det du trenger av kran og koblinger, gjøre dette klart og skru av slangen og få på krankoblingen i slangen fort å gæli. Blir sikkert litt vannsøl men det er jo bare å vaske ut etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 (redigert) Men det SKAL være stengekran der ifølge installasjonsmanualen og vanlig praksis. Slik så min Mercruiser installasjon ut. Redigert 23.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mons Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Enig med kapt.G Skru av slangen og trykk inn en lukket kran hvis du vil montere en sådan. Hvis ikke putter du en treplugg eller tøyfille i slangen til du har renset filteret. Kommer ikke mer enn 3-4 liter vann ombord hvid du gjør slik. Dénne slangen har spiraler som blir ødelagt hvis du klemmer den flat. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.