Jump to content

Hvordan rense sjøvannsfilter for bravo 3 drev når bunnkran mangler


jwatto

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Mercruiser 2.8 2007 model med bravo 3 drev. Kjøing hentes direkte fra drevet og til sjøvannsfilteret.

Det er ikke montert noen stengekran mellom drev og sjøvannsfilter, og en kan dermed stille seg spørsmålet om denne

patenten lar seg "åpne for å rense" på sjøen, eller om båten må opp. Noen som har råd?

 

bilde

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45060/bilde-2.jpg

 

Link to post

Det bør gå greit hvis det gjøres forsiktig, men selv ville jeg sjekket om det er over/under vannspeilet før jeg prøver. Hos meg var det ikke tvil, filteret lå godt under og uten stengeventil, forstår ikke helt hvordan en seriøs båtprodusent kan lage det til slik.

 

Hvis du skulle komme på at du vil lage nytt kjølevannsinntak, finnes det original blendeplate av kjølevannsinntak til Mercruiser som ikke koster noe særlig. Jeg har fjernet slangen i transom og blendet inntaket, lettere å skifte belger blir det også.

Link to post

Sjøvannsfilteret er ikke en mercruiser-del, altså er det en båt-spesifikk installasjon. Det er da båtprodusenten som er ansvarlig for hvordan dette er utført. Det er ikke så vanlig med kran på sjøvannsinntaket på drev-båter men det er jo en klar mangel hvis båten må på land for å rense filteret. Jeg ville ha flyttet sjøvannsfilteret høyere hvis det nå er montert lavere enn vannlinjen, da kan du åpne og rense dette og også spyle inntaket baklengs.

Link to post

Jeg hadde ikke sjøvannsfilter på den forrige båten. Fikk da inn en lite skjell via drevet. Hvordan det skjedde eller hvor lang tid det tok vet jeg ikke, men det endte med at et skjell sperret for råvannspumpen. Det endte med å rense varmeveksler og bytte topp pakningene, hadde v-8. Da ble filteret montert. Når jeg da kjøpte ny båt, så var det det første som ble montert.

Link to post

Men det SKAL være stengekran der ifølge installasjonsmanualen og vanlig praksis.

Slik så min Mercruiser installasjon ut.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...