Jump to content

Den lange jakten på førstegangsbåten, Marex Sun Cruiser el.lign.

Pksp

Recommended Posts

Tenkte å lage denne "samletråden" om min jakt på potensielle førstegangsbåter, isteden for å lage en ny tråd om de båtene jeg kommer over.

Hva er mine krav til båt?

1. Stå høyde, helst under kalesje og i cabin.

2. Fart fra 15 knop og oppover.

3. Ankervinsj og gjerne baugproppel.

4. Helst diesel

5. 24-30 fot

6. Budsjettet er 150.000.- men kan sprekke opp mot 200.000 om det kommer en "drøm"

Jeg har vurdert båter som Unique 883 AC, Marex Sun cruiser 27, Scand 26 CC og HC samt en Scand Tropic, men denne er ikke høy nok.

Iløpet av uken skal jeg dra å se på en Scand 26CC fra 1986 med diesel på 110HK. Er det noen som har kjennskap til denne båttypen og kan fortelle meg litt? Jeg har søkt google og forumet etter informasjon. Om noen har tegninger etc som kan gi et litt bedre begrep på hvordan layouten er så er det topp. Hva bør man eventuelt se etter?

Her skal nok jeg følge med, jeg også på jakt etter min "føreste(skikkelige)gangsbåt" og har omtrent de samme kriteriene som du stiller her... Jeg vil i tillegg ha lukket båt med selvlensede akterdekk og har vel sett meg ut Halco 29 økonomi som førstevalg. Det første jeg ser er at budsjettet mitt er litt i det mindste laget, eller så er prisene i høyeste laget.

Det andre jeg ser er at norskekysten er lang, og det er langt i fra sikkert at jeg finner en båt i nærheten og må derfor legge litt på budsjettet til eventuell transport.

Uansett så er det veldig morro å være på båtjakt, finn.no blir hyppig sjekket og jeg tviler på at der blir lansert noen båter for salg uten at jeg får det med meg :-) Syns det norske folk er for dårlige til å omsette Halcoene sine!

Lykke til på jakten :-)

Da er vi i samme "båt" Brym :giggle:

Har selv sett på noen Halco, både økonomi og offshore. Flotte båter det :smiley: . Er ofte det dukker opp en perfekt en på finn, men så er den i f.eks Harstad, og jeg holder jo til i Sarpsborg. Da ryker iallefall budsjettet på transporten :rolleyes: Er jeg riktig så heldig nå, så blir dette en kort jaktetråd. Har jo sett på båt nå siden august, og med det godværet som er nå om dagen så kjenner jeg "stresset" Har iallefall booka båtplass :thumbsup:

Jeg fikk også nettopp båtplass til 31fot så alle forhold ligger til rette. Her er to båter som virkelig var "riktig" priset men som forsvant før jeg fikk snudd meg rundt (jobber offshore).

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46775086&folderId=4192109

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46709684&folderId=4192109

Er spesielt på utkikk etter en Økonomi for å slippe hekkagregat, siden dette er "første båten" så vil jeg ha mindst mulig vedlikehold og mest båtopplevelser. Jeg har hatt min del med vedlikehold og mekking på mine andre billigbåter.

Hvis båtlivet smaker så blir det flottere og dyrere etter hvert, men jeg mener at 200.000kr er nok og vel så det til å putte i en båt som inngangsbilett til båtlivet.

Greit, om jeg ikke vanskjøter båten totalt så får jeg jo igjen pengene men alikevell er det mye penger for å prøve om noe kan smake :-)

Da har du litt og gå på med plass da iallefall. Den nr.2 der tittet jeg litt på også. Men jeg ønsker sofa på uteplassen. Letet først etter båt med fast aksling selv, men har sett mer på drev de siste månedene. Man får bare ta den kosten, koster jo med båt uansett. Men fy flate som du får igjen for det de dagene det er godvær :yesnod:

Er enig i det at 200.000 er mer en nok kostnad for å inntre i båtlivet. Som du sier, så vil du jo mest sannsynlig få igjen pengene når du skal selge igjen. Om du tar vare på og holder det vedlike. Har sett en del annonser hvor selgeren har totalt ignorert alt av vedlikehold og krever fantasipriser for prosjektet.

Du må ha lykke til på jakten! :thumbsup:

Mulig denne ikke oppfyller alle kravene dine men den så veldig velholdt ut og var greit priset. Hadde det vært en lukket båt så ville jeg ha sett på den selv :-)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47420143&searchclickthrough=true

Denne har jeg sett på, var ikke helt fan av alt som er gjort av oppgraderinger. Den ligger også et stykke unna. Men ellers en flott båt

Ser etter det samme selv. Men diesel og 15 + knop til 150-200 tror jeg blir vanskelig . Jeg for min del har senket kravet på farten til 10+ . Tresfjord 29 ac er en båt jeg har fått mer interesse i etter hvert.

Tresfjord 29 er jo flotte båter. Har tidligere vært inne på tanken selv. Lykke til i jakten videre :)

Her dukket det opp en Marex 27 som er innenfor budsjettet ditt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47381118&searchclickthrough=true

Den ble jeg tipset om av en annen her på forumet tidligere. Den er jo kjempeflott, men litt langt unna. Skal vurderes om ikke Scand 26CC som jeg skal se på blir aktuell.

Alle forslagene der er sett igjennom tidligere. Må vel si Marex Holiday og Nidelven er de to mest potensielle.

Alle forslagene der er sett igjennom tidligere. Må vel si Marex Holiday og Nidelven er de to mest potensielle.

Den Nidelven bør jo være en super kandidat ! Er selv Marex-mann, men denne Nidelven må jo være en topp-kandidat ! Nye gardiner, trekk på puter i cabin samt litt morsomt treverkrenovering. Det er jo bare kosejobb. Om maskinen er godt vedlikeholdt er jo dette en av de beste som er laget også !

Den Nidelven "sprenger" budsjettet mitt, men om båten jeg skal på visning på til torsdag ikke er aktuell. Da skal jeg ha den litt på lur. Veldig fin båt, og alt kan prutes :wink:

Syntes selv denne Marex holiday`en er litt for høy i pris. Enig med Worry II angående prisettingen. 150.- burde være maks. Båtjakt er morro, men også litt frustrerende :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...