Jump to content

Alternativer til teak


JohanPaaSnippen

Recommended Posts

hei.

 

Burde det ikke være rimelig at myndighetene servet en internettside med lenker til alternativer for teak og andre truede tresorter gjeldene maritimt miljø?

 

Burde ikke myndighetene (samfunnet) stimulere med subsidier i innport av teak-etterlikninger?

 

Hvor stor andel utgjør produsentene av båt's andel i teakinnkjøp i forhold til den enkeltes bruk?

 

Burde vi ha en fast tråd her på båtplassen, hvor vi samlet lenker o.a. fra medlemmene gjeldende teak imitasjoner?

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Som jeg tidligere har påpekt så er vel gjenbruk av gamle dører, møbler etc. den mest miljøvennlige måten uten at jeg på noen måte vil påberobe meg å være noe miljø aktevist. Tror vist det er moral vi skal prate om og må skjenke alle de som jobber på teak plantasjer, land og vanntransport etc og en tanke da det her nok er snakk om et betydelig antall arbeidsplasser i land der arbeidsplasser neppe henger på knagger

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Her er en link til FBI på nrk som har tatt opp temaet med teakdetaljer på "små" plastbåter (under 20 fot) Jeg må inrømme at jeg er en av disse synderne med plastbåt på 21 fot og tak detaljer :rolleyes: . De mener problemet er voksende, men at det finne alternativer... blir å slåss litt med seg selv dette... det er jo pent med teak da :boxing:

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/2754971.html

Link to post
Share on other sites

Har sans for alle forslag som kan begrense nedhoggingen av regnskogen. Men ligger selv tynt an i argumentasjonen med både teakdekk og solid mahogny i innredningen.

 

Når det er sagt så regner jeg med at det vil komme importrestriksjoner på disse tresortene om noen år. Ære være de båtprodusentene som velger å ligge i forkant.

 

Gjenbruk av teak er jo kjempebra. Imitasjoner er jeg selv lite glad i. Minner om den populære murstenstapeten på 60-70-tallet. Liksommaterialer tror jeg blir et overgangsfenomen.

 

Men alternative gode, vakre og funksjonelle dekkbelegg i moderne materialer har jeg stor sans for. Har sett enkelte som både er flotte og enklere å vedlikeholde enn teak. De store volumprodusentene vil ganske sikkert komme opp med noe funksjonelt. Et teakdekk er jo både rådyrt, vedlikeholdskrevende og langt fra evigvarende. Spesielt når teaken etterhvert blir av dårligere kvalitet. Hurtigvoksende plantasjeteak holder dessverre ikke samme standard.

Link to post
Share on other sites

Ser at du vil at myndighetene skal "serve internettside" mot bruk av teak og samtidig "subsidiere innkjøp" av teak etterlikninger.

 

Da håper jeg også at du er villig til å betale det det koster ekstra i skatt eller avgifter for å betale for disse tjenestene.

 

Jeg mener at vi bør følge internasjonale regler og ikke pålegge oss selv ekstra kostnader som blir en dråpe i havet internasjonalt likevel.

 

Vil du være idealistisk skal du betale det av egen lommebok uten å forlange at alle skal være med å spleise.

 

Er nå min meing da.........

Link to post
Share on other sites

Ligger ikke teak i ca 10 år eller deromkring før den taes i bruk?

Ja, men derfor er det desto viktigere å starte med bevisstgjøringen så fort som mulig, så redder vi litt regnskog om 10 år og eventuelle klimaødeleggelser deretter! :wink:

 

For min egen helt private del er jeg faktisk ganske lei av å pusse, avfette og olje / lakke teakdørkene på båten min hvert eneste år, ørten strøk om igjen og om igjen, og ser faktisk med litt misunnelse på moderne båter med vedlikeholdsfrie og slitesterke teak-imitasjoner...

 

Personlig synes også jeg at "ekte" tre er det aller peneste, men hvis det faktisk er slik at vi alle etter hvert må ofre noe for å redde miljøet på denne overbelasta kloden vår, så er kanskje den ekte teaken i båten et veldig lite offer når det kommer til stykket. "Fake" teak kontra ekte teak vil i alle fall ikke berøve meg frihetsfølelsen og lykken på fjorden, men kan jeg få bedre samvittighet attpå, så er det jo bare et pluss!

 

Min neste båt skal i alle fall på utvendig dekk og badeplattform ha enten kun materialet båten er bygget av, eller tre-imitasjon. Innvendig er en annen sak, "møblementet" må være av ekte tre, men der har man mange flere alternativer å velge blant, også miljøvennlige tresorter.

Link to post
Share on other sites

At vi kan redde regnskogen med å la være å bruke teak i båtene tror jeg ikke noe på. Regnskogen blir primært hogd ned for å gi plass til jordbruk. Det hadde blitt hogd ned uansett, selv om vi ikke hadde kjøpt en teakstokk! Dessuten kommer vel mye av teaken som importeres fra plantasjer?

Link to post
Share on other sites

Ser at du vil at myndighetene skal "serve internettside" mot bruk av teak og samtidig "subsidiere innkjøp" av teak etterlikninger.

 

Da håper jeg også at du er villig til å betale det det koster ekstra i skatt eller avgifter  for å betale for disse tjenestene.

 

Jeg mener at vi bør følge internasjonale regler og ikke pålegge oss selv ekstra kostnader som blir en dråpe i havet internasjonalt likevel.

 

Vil du være idealistisk skal du betale det av egen lommebok uten å forlange at alle skal være med å spleise.

 

Er nå min meing da.........

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg mener det er produsentene av båtene som må være bevisste på sin teakbruk.

 

I følge Norwatch er det disse og møbelindustrien som er storforbrukere av teak.

 

Hvis folk vil ha båt, tror jeg båten kjøpes enten det er teak eller etterlikning eller annet tremateriale for den saks skyld. Men det er bare "trua" og ikke underbygget av fakta.

 

Hvis vi som innbyggere VIL støtte bruk av mindre teak, burde prisen på disse erstatninger bli attraktive for produsenter å kjøpe inn.

 

Desverre er det ikke slik, da etterlikninger er nesten like dyre som originalen.

 

Kanskje det eneste mulighet er innføring av lov hvis flertallet av oss støtter utrydding av regnskogen?

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

brukte merbau når jeg lagde ny innredning i båten, like holdbart, penere ( i mine øyne), og ca 80% billigere enn teak( teak gikk forøvrig av innredningsmoten på slutten av 70-tallet... hvorfor følger ikke båtfabrikantene med på det?

Har vært ombord i et par princess og fairline båter, og der går det i kirsebær og nøttetre... er det kun norske båtfabrikanter som fortsatt primært bruker teak?

Redigert av henboe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

brukte merbau når jeg lagde ny innredning i båten, like holdbart, penere ( i mine øyne), og ca 80% billigere enn teak( teak gikk forøvrig av innredningsmoten på slutten av 70-tallet... hvorfor følger ikke båtfabrikantene med på det?

Har vært ombord i et par princess og fairline båter, og der går det i kirsebær og nøttetre... er det kun norske båtfabrikanter som fortsatt primært bruker teak?

<{POST_SNAPBACK}>

Merbau er desverre også et typisk regnskogsmateriale. Men disse tresortene vokser jo opp igjen som alle andre trær, dog litt saktere. For disse som rydder regnskog er trolig salg av virke et altrnativ til brenning.

 

Etiske bananer... Hva med etisk trevirke?

- Slitsomt hvordan vi småforbrukere må ta stilling til andres vandalisme. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Har vært ombord i et par princess og fairline båter, og der går det i kirsebær og nøttetre... er det kun norske båtfabrikanter som fortsatt primært bruker teak?

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt inntrykk er at norske båtprodusenter i hovedsak bruker andre treslag enn teak o.l. i det aller meste av treinnredninger. Dette gir lysere og penere båter. Stort sett brukes nå teak kun utvendig (cockpit, badeplattform, FB - og dette er gjerne ekstrautstyr som vi som kunde selv bestemmer om vi vil ha og vil betale for) - tildels også til dørk innvendig, men her er det også en del laminat.

 

Jeg har en sosial samvittighet, men tror ikke på det ekstreme. Moderat bruk av teak som nevnt mener jeg er helt forsvarlig.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

At regnskogen hogges ned for å gi plass til jordbruk er en sannhet med modifikajsjoner.

Mange steder er det tømmeret som gir inntekter, og resultatet er snauhogst. Andre steder ryddes skogen for å gi plass til et effektivt jordbruk, gjerne i regi av internasjonale selskaper som gir lite arbeid til lokalbefolkningen.

 

Plantasjeteak begynner etterhvert å komme på markedet, men er f.eks lite egnet til teakdekk. Pga hurtig vekst er treverket langt mykere og mindre oljeholdig enn ønskelig.

Link to post
Share on other sites

Min neste båt skal i alle fall på utvendig dekk og badeplattform ha enten kun materialet

båten er bygget av, eller tre-imitasjon. Innvendig er en annen sak, "møblementet" må

være av ekte tre, men der har man mange flere alternativer å velge blant, også

miljøvennlige tresorter.

godt sagt... et eksempel til etterfølgelse!

 

det er moderne tider - la oss leve i dei! :yesnod:

 

barx

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...