Jump to content

Tips til sjekk av motor ved båtkjøp


zooper

Recommended Posts

Har noen av dere noen tips til sjekk av motor ved båtkjøp?

 

Jeg vurderer å kjøpe en seilbåt med en med en Yanmar 3gm30 på 27hk fra 1984. Eieren virker lite kunnskapsrik og har kun hatt båten i kort tid. Han sier motoren er overhalt, men kan ikke si hva som er gjort utover å skifte pakning... (en overmalt+++ eller overhalt?). Det er ikke timeteller på den. Usikker på om det er temperaturmåler, og om det er det så er jeg uansett usikker på hva driftstemperaturen ved ulike turtall bør ligge på.

 

Hva anbefaler dere? Forutsett at jeg ikke har mulighet til å få andre til å undersøke dette for meg og at jeg er overlatt til meg selv til å finne ut på stedet før jeg tar selger i hånda og sier "deal"- Eventuelt om det er noen rimelige betingelser jeg kan kreve, som feks tilbakehold av en viss sum inntil motoren er enten kontrollert eller testet skikkelig. I så fall, hva er rimelig og normalt i så måte?

 

Takker for alle innspill.

 

 

Link to post

Tja..en 30 år gammel motor er nå uansett rukket å bli noen år. Selv hadde jeg en 30 år gammel volvo penta på ca ti hester i en alo 28 seilbåt jeg hadde for mange år siden. Den var daltvannskjølt og dunka og gikk problemfritt i de årene jeg hadde den. Jeg tenkte som så var; så lenge den går et det bra, stoppet den må jeg ut med 70.000 for en ny motor.. timeteller eller ei, min erfaring et at motorer i seilbåter ofte sies å ha gått mindre enn de faktisk har gjort..det er mye "motvind" for mange seilere, og da går de ofte for motor, og en seilbåt er ofte litt undermotorisert, så skal man få marsfart på skuta må motoren "gå tungt". Hvordan båt er det snakk om? Ha uansett i bakhodet at en gammel motor kan gå i årevis eller stoppe i morgen. (Det kan jo også en nyere motor, men da er det kanskje forsvarlig rent økonomisk å reparere fremfor å skifte) vær også obs hvis den har seildrev, da bør pakningen mellom skrog og drev sjekkes/. Husk at ny seilgarderobe seil til en litt slbåer omtrent like mye som en ny motor

Link to post

Dersom motoren har blitt overhalt så skulle den nærmest vært plukket i deler og målt slitasje og skiftet deler som var slitt , en nyoverhalt motor er omtrent like bra som en ny motor dersom den er overhalt skikkelig. Så ville fått dokumentasjon på hva som er blitt gjort, viss ikkje dette finnes ville eg spurt kor ofte han har skiftet olje og filter. Og sjekket hvordan oljen ser ut nå.,,,

Link to post

Personen har hatt båten i kun en sesong og har ikke dokumentasjon. Han har neppe tatt service da dette sikkert er noe som ny kjøper må gjøre. Spørsmålet er da hvordan jeg kan sjekke tilstanden på motor utover det åpenbare som å se hvor lettstartet den er og om farge og mengde røyk ved kald motor og ved varm motor.

 

Kan jeg feks kontrollere temperatur uten at det er en fungerende temperaturmåler på motoren? Hva bør driftstemperatur være ved lett og tung belastning?

 

Dersom den kan går varm kan det jo være alt ifra impeller, termostat, til rusk og groe... er det noen enkel måte å teste dette?

 

Jeg har en kompressjonstester til bensinmotorer som går der tennpluggen går. Hvordan vet jeg om komprsessjonen på en dieselmotor er god eller dårlig? Hva er bra kompressjonstall formotortypen og hva er dårlig?

 

En startermotor er ingen større affære og kostnad, men dårlig kompressjon er noe helt annet. Hvordan kan jeg feks sjekke om en tungstartet motor skyldes mangel på gløding (ingen større affære å fikse det heller)?

 

Ofte har man jo ikke anledning til å pelle frahverandre motoren. man kommer, man starter, man kjører og utfører noen kjappe tester og vurderinger, og så tar man en sjanse... hva er de kjappe og enkle grepene til å vurdere kvaliteten på motoren?

 

Jeg vil selvsagt be om å få snakke med tidligere eier, men jeg sitter med en følelse at det kanskje bare er snakk om skifte av pakning og kanskje stempelringer eller tilsvarende "overhaling"... ingen nedplukking, vurdering av alle deler, og utskiftning av alt som er slitt... bør man styre unna av en slik motor?

Link to post

Sjekk om kompen er lik på alle sylinderene. Når motoren er ferskvannskjølt har den termostat så reg ermed at denne skal ligge rett under 90 grader ved belastning og kanskje dette ned på ca. 60-70 på tomgang. Se etter sink propper og omdet er sink igjen på de. Åpne sjøvannspumpe og se på impeller. Er denne gammel er motoren garantert ikke overhalt. Tilstand på kjølevæske kan du se på. Luftfilter og generellt lekasjer på og under motoren. Dersom det er film på vannet fra eksosen, kan dysene være klar for overhaling. En skvett zalo på vannet viser om filmen forsvinner eller om den samlerseg i mørke felt. Felt vil indikere smøreolje i eksosen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...