Jump to content

Skeptisk til kjøp av eldre epoxygrunnet båt?

zooper

Recommended Posts

Jeg vurderer å gi bud på en seilbåt fra midten av åttitallet. Den ble sist skrapt ned og epoxygrunnet for fem år siden. Historikken før dette kjenner jeg ikke. Er dette noe jeg behøver å bekymre meg for? Noen forhåndsregler jeg bør ta?

Jeg har lest at å epoxygrunne en eldre båt som ikke har vært epoxygrunnet fra start av er en dårlig idé. Noen hevder at gelcoat har trukket til seg mye vann over årenes løp og at epoxygrunningen stenger dette inne og kan øke risikoen for plastpest. ikke bare det, men at spredningen kan bli større og ligge skjult og gjøre langt større skade enn om den ikke var grunnet med epoxy. Medfører dette riktighet eller er det bare "logiske slutninger" som ikke har noen større relevans i virkeligheten?

Har dere noen tips, innspill og betraktninger, så setter jeg stor pris på dette.

Selger virker ikke å ha noen særlig kjennskap til historikken og virker selv veldig uerfaren og kunnskapsløs når det kommer til båt.

Tips til rimelige og normale betingelser jeg kan stille ved kjøp?

Hei !

Dette blir omtrent som å gjette om en nylakka bil har rust. Men. Om denne båten har stått på land i vinterhalvåret så kan man gå ut fra at den har tørket ut om det er litt fukt i porene i gelcoaten. Da er det ikke noe problem om tidligere eier har gjort en grundigere jobb en vårdag for da er det tørt og fint. Om båten ser grei ut i bunnen sett fra utsiden så er det også et godt tegn. Normalt så blåser vanlommer under coaten seg opp når vårsola kommer. Er man i tvil å vil sjekke dette er et tips å varme med en varmepistol eller føner et lite patti av bunnen til en 20-30 grader å se om det da blåser ut bobler i coaten. Blir det bobler så er det fokt/luft som utvider seg .

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hei. Så lenge båten har vært skikkelig tørket ut før bruk av epoxy, skal du ikke ha noen grunn til engstelse.

Har selv brukt epoxy, men da delvis, og dette bare forsterker selve behandlingen før sealer. Nei, dette sprekker ikke opp, da har båten i såfall et større problem... Men jeg antar at det er brukt sealer over epoxyen ?

Sjekket selv rundt da jeg skulle behandle min båt etter isblåsing, og svaret var det samme overalt, Epoxy og sealer, da epoxy på steder hvor isblåsingen hadde åpnet gelcoaten.

Gjorde dette med min 90 mod for 5 år siden. Brukte en uke på skraping. Tre lag med jotun antipest og to lag med bunnstoff. Har ikke merket noen problemer etter dette. Jeg ville heller sett på det som enfordel at noen har tatt jobben med å gjøre båtenfin og glatt under. Forutsatt at de har fulgt produsentens anbefalinger og ikke synset under utførelsen.

Det som gjør meg skeptisk er alle diskusjonstrådene hvor det er et kor av mennesker som synger høylytt at man må styre klar av en båt som har vært i bruk noen år og "trukket vann" inn i gelcoat, og som senere er epoxygrunnet og sperrer dette vannet inne så den aldri får tørket ut... fordi dette "så godt som garantert" fører til plast-AIDS og det som værre er.

Er dette myter som har spredt seg til å bli en "opplyst sannhet" eller det skikkelig hold i påstandene? Hvor nervøs bør man egentlig være?

Plastpest er en konsekvens av osmose hvor glassfibertråder, som ikke er fullstendig mettet med polyester, i laminatet kan absorbere vann som på grunn av nevnte osmose kommer gjennom en "vanntett" gelcoat.

Prosessen, hvis den er tilstede, er avhengig av at båten ligger på vannet. Tas båten på land stopper prosessen.

Men at fuktighet i laminatet tørker fordi om båten står på land er kun ønsketenkning. Med eller uten primer....

Om denne epoxy primeren er så tett at den hindrer osmose er vel ikke så sikkert, men den gjør ingen skade heller.

Er båten fri for plastpest er det fine saker.

Jeg vurderer å gi bud på en seilbåt fra midten av åttitallet. Den ble sist skrapt ned og epoxygrunnet for fem år siden. Historikken før dette kjenner jeg ikke. Er dette noe jeg behøver å bekymre meg for? Noen forhåndsregler jeg bør ta?

Dette er helt avhengig av forholdene med akkurat den båten du tenker på. Hvis du ikke vet, må du enten finne svaret, eller vurdere risikoen for å ta feil opp imot prisen.

Jeg er selv veldig i tvil om jeg skal behandle min båt med epoxy under nå, fordi jeg er avhengig av at en kjøper tror på meg når jeg sier at det er gjort riktig. Usikkerheten er i grunnen verre enn epoxyen for en kjøper. tneker jeg nå, etter alle bombastiske påstandene vi har lest i det siste.

Som oftest er det vel en grunn til at en båt får epoxybehandling under, ingen glassfiberbåter ble levert med dette originalt, så vidt jeg vet. Grunnen til at jeg tenker å gjøre det, er jo som et forebyggende tiltak på et tørt og såvidt jeg vet, 100% godt skrog. -Men hvor sikker kan man være som kjøper på at det selger sier er sant? Og at selgeren VET hva han snakker om?

Her må du leve med usikkerheten, hvis du ikke kan få harde faktia med dokumentasjon fra selger. Og selv da er du ikke helt sikker. Selger er kanskje ikke nøye nok og kan ta feil uansett hvor ærlig han er, ikke sant.

Trøsten er at du kan få prisavslag for usikkerheten, og at problemet med plastpest som følge av osmose, er sterkt overdrevet i seg selv. Det er mye viktigere å avklare at det ikke finnes gamle knusingsskader fra kraftig grunnstøting i skroget du vurderer, og/eller at disse er profesjonelt reparert. Osmose/plastpest er som en kronisk sykdom: Den varer i hele skrogets levetid, og som oftest går det bra. her regner jeg imidlertid med at andre kanskje vet mer om akkurat dette enn meg.

Et "seriøst skrog" (uten skjulte defekter) som har epoxy-behandling på yttersiden, gjort riktig, vil jeg likevel påstå er både sterkere og mer levedyktig enn ett uten. Er epoxy behandingen gjort uten at det finnes osmose, vil du heller ikke få det senere.

Men usikkerheten på hva som befinner seg innenfor epoxyberlegget må du bli kvitt, for at jeg skal stå ved siste setning ovenfor. Og den typen usikkerhet er vel alltid en viss del av båtkjøpet uansett, så lenge man ikke kjøper alt helt nytt?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

At en båt som ligger på vannet hele året ventilerer....

Så er det vel også slik at i tillegg til, eller i stedet for, osmose, kan det være hydrolyse som skaper disse blærene.

Polyester trekker vann, vann må være tilstede både for osmose og hydrolyse. Er enig i at epoxy primer er bra saker.

Det kan hindre/bremse vannopptaket og på den måten hindre bremse disse prosessene.

Positiv effekt av å legge epoxy primer på en gammel båt er vel litt usikkert, Polyesteren har sannsynligvis blitt mettet med vann for lenge siden, men at det skal gjøre noe skade med primer??? Nope.

Snakket med han som driver stedet hvor jeg har båten på land nå.

Han fortalte at det er problematisk å legge antipestmiddel, som håndverker, fordi man ikke kan gi noen garanti for at osmosen ikke oppstår eller kommer tilbake etter utbedring.

De blir bundet av håndverkerloven. Han gir råd, kan gjøre forarbeidet, men legger ikke på antipestmiddel.

Dessuten er det vel slått fast i en nylig dom, - tror det ble vist til denne her i forumet i vinter, at osmose er en iboende egenskap og ikke en kjøpsrettslig mangel.

De fleste eldre båter blir helt sikkert skrapt ned og epoxybehandlet på nytt hvert 10-20år eller deromkring og jeg forstår ikke helt problemet. Det er vel ingenting som tilsier at da han skrapte den ned så skrapte han ikke også av eldre primer.

Skal man da styre klar av alle båter som får ny antipest innimellom ?

Plastpest har jeg aldri sett på båter som går her oppe i den delen av verden der vannet er iskaldt og jeg har sett noen båter

Redigert av Enzo (see edit history)

Jeg har sett plastpest på flere båter her oppe, og har sandblåst skrog for å utbedre disse skadene, blant annet en plastsnekke jeg selv hadde og solgte for 15 år siden. Skroget under vann ble sandblåst under vannlinjen på høsten, og behandlet med epoxysparkel og Antipest våren etter. Plastpesten kom aldri tilbake, selv om båten lå flere år i sjøen, og noen vintre på land siden. Min forrige båt, som jeg hadde i ti år, og solgte for tre år siden var fra 1971. Lå i vannet hele året mens jeg hadde den, så aldri platpest på den. Båten jeg nå har er bygget i 1990, har vel bare unntaksvis vært på land, når det har vært behov for vedlikehold. Jeg har ikke registrert plastpest (osmoseblærer) på den. I dag kommer den på land, så det blir spennende å se i år. Etter at 7 mann har jobbet på den i helgen, regner jeg med at den til uka kommer i vannet med ny primer og bunnstoff, klar for nye 3 - 5 år i sjøen.

Problemet med plastpest er betydelig overdrevet, og fikses ganske greit med litt egeninnsats og planlegging. Det er nå min mening, og jeg har mange med meg på det. Har aldri hatt problemer med at en båt er gammel, ei heller vært redd for å kjøpe en, så lenge den ser grei ut etter nøye inspeksjon både utvendig og innvendig under alle deksler etc..

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Sånn for enkelhetsskyld, båten vår trenger en god blåsing eller liknende under da det er mange lag med stoff som krakelerer. I dag brukte jeg noen timer med høytrykk og skrape for å få av det verste. I og med det er mye som skal gjøres har vi ikke tid til å ta den under i år. Det er veldig mange steder hvor bunnstoffet løsnet helt til GC etter jobben i dag, spørsmålet er da. Skal jeg prime den med 2k epoxy, eller skal jeg matte ned å legge bare bunnstoff? Kanskje tar vi hele jobben etter denne sesongen, eller neste.

Min mening er at om dette hadde hvert en kunde båt i opplag som hadde tørket en vintersesong, så hadde den blitt primet med epoxy et par ganger der det var åpent helt inn til coaten. Så stoffet.

Til opplysning så blir nesten alle båter som ble levert fra ca1998-idag "Ferdig stoffet" Fra Norsk produsent epoxy primet før stoffing, og i brukerhåndoka til båten står det at det er utført etter produsenten av primeren sin anbefaling. På 70og 80 tallet var ikke primer så aktuelt desverre så da var det mer opp til første kunden på båten eller forhandleren.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...