Jump to content

skade i gelcoat hvordan fikse med best mulig resultat

båtløskar

Recommended Posts

var nede og skrapet løst endel løst bunnstoff idag da jeg fant etpar sår under vannlinjen på båten. den styggeste var en runding på størrelse med tommelen min som gikk igjennom gelcoat og ned til første laget med glassfiber duk, hadde også etpar skader som gikk ned til noe som så ut som sparkel.

min største skrekk er og ikke få fikset dette ordentlig og ende opp med plastpest

så spørsmålet er som følger.

skal jeg lappe det sammen med sparkel igjen og smøre bunnstoff over som det tydligvis er gjort før? eller skal jeg gå på med 2 komponent " gelcoat repair " og primer på utsiden av det igjen? jeg hadde også et lite ønske om å få smurt inn båten med bunnstoff denne uka selvom jeg ser for meg at den tidsplanen kanskje sprekker nå pga dette

svar og tips ( gjerne på teskje nivået ) mottas med veldig stor takk :)

Under vannlinja kan man jo med fordel bruke epoxy (west system kit) for både små og store reparasjoner. Det blir iallefall vanntett selv uten primer.

Evt. Gelcoatsparkel (fra bl.a. biltema) dersom det ikke er strukturelle skader, og bare kosmetisk eller f.eks. for å fikse luftblærer i gelcoat (støpeslurv). Har brukt det både over og under vannlinja.

Men jeg brukte epoxy på en liten skade der duken var kommet fram. Nå er det jo spesielle framgangsmåter for dette. West System har en håndbok for det, tror den kan lastes ned fra nett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Husker man brukte plastic padding på 70/80-tallet på både båt og bil.

Men er glassfiberen skadet bør man jo laminere med duk/matte i epoxyen, da er nok West System best.

De har et slikt reparasjonssett for glassfiber med alt man trenger i.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Mye rart man skal høre...

West system er gode på å overprise produktene sine. Helt vanvittig dyrt der.

Kjøp heller fra svas kjemi om man trenger litt mengder av epoxy produkter.

Pp sin epoxy sparkel er ikke noen fra 70 eller 80 tallet til bil, det er et helt annet produkt du refererer til.

Det er en veldig god epoxysparkel, eneste man skal huske på er å jobbe litt raskt da den herder ganske fort.

Det stemmer heller ikke det du sier om at dette skal bygges opp med duk/matte. Slike skader som trådstarter beskriver repareres med epoxysparkel og påfølgende vannsliping. Gelcoat sparkel har en litt porøs konsistens og benyttes fortrinnsvis over vannlinjen.

Jon

Neida ikke så mye rart her da.

Ja West er dyre men et slikt rep-kit rekker til mange småreparasjoner. Og så lukter det ingenting.

Husker naturligvis ikke hva slags PP som ble brukt på 70/80-tallet til båt. Så god hukommelse har jeg ikke :smiley:

Som jeg sa så hvis glassfiberlaminatet er skadet/delaminert må man jo reparere skaden med matte/duk hvis man ønsker/trenger fullverdig styrke.

Men ikke sikkert at det gjelder i dette tilfellet da..

Eneste grunn til at jeg brukte gelcoatsparkel under vannlinjen er at jeg ikke har noen primer/bunnstoff og syns det er greit at reparasjoner blir mest mulig usynlige.

Ellers hadde jeg nok brukt epoxysparkel ja.

Trådstarter beskriver en gelcoat skade, hvis det er knusningskader i laminatet eller sprekker må det bygges opp med matte. Det er jo mest aktuelt hvis båten har vært utsatt for en ulykke f.eks grunnstøtning.

West system greiene lukter ikke, men er svært uheldig for huden så husk å bruke hansker.

Gelcoatsparkel skal helst overmales med epoxy primer hvis den brukes under vannlinjen.

Uansett, har man en gammel båt så hadde de nok ikke hørt om disse stoffene for 30 år siden.

Vet ikke helt når det ble vanlig å epoxyprime båter her til lands.

Redigert av Janoho (see edit history)

Er glad for at akkurat denne båten min har ren gelcoat under det hele, da det ble lett å oppdage og utbedre div. luftblærer og annet krøll som ble oppdaget/oppsto under vannlinjen.

Både da båten var ny og etter endt sesong.

Jeg sløyfer bunnbehandling her i det relativt kalde nord på en båt som er på land 6-7 av årets måneder.

Har dessuten båtplass i brakkvann så det gror ikke så veldig der, og litt kjøring i toppfart får raskt vekk det meste.

Det vesle slimet som evt. legger seg er lett å vaske av ved periodiske landsettinger. Legger man poleringsvoks under så holder det enda lengre.

Men med saktegående båter blir det jo litt anderledes med, da fartsvannstrømmen ikke vasker av noe groe/slim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...