Jump to content

erfaring med ventilsliping.


owie

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Leser forumet her og blir mer og mer fornøyd å ikke minst ivrig etter å se alle erfaringene og faglig dyktiget som finnes her!

 

Æ lure rett å slett på, når man skal slipe ventiler, hvor viktig er det at spindel og sete har en grad forskjell på vinkel?

 

Settene med sugekopp gir jo ikke så mange alternativer, men det heter da at det skal være en grad i forskjell så vidt æ vet!

 

Hva mener alle andre? :-)

Link to post

Sliping med pasta og sugekopp gir jo en viss bedring i tettingen naturlig nok, hvis den er dårlig.

Men proffene dreier/freser vel ventilseter med en smule dyrere utstyr.

Så hva som er nødvendig for akseptabelt resultat og livslengde i hvert enkelt tilfelle er vel gjenstand for diskusjon :smiley:

 

Husker iallefall at man skal ikke rotere men dreie fram og tilbake. Men er vel ca 25 år siden jeg sist slipte ventiler.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er helt riktig at det er forskjellig vinkel på ventil og sete så å slipe med pasta og sugekopp er en antikk metode for motorer med lave ytelser. Et annet problem er at ventilene slites raskt fordi det sitter igjen slipemiddel i porene i metallet. Det finnes håndverktøy for fresing av ventilseter som settes på en spinkelt som passer i styringen. Dette er ikke så dyrt og kan gi godt resultat hvis du bruker det riktig.

Link to post

Dette var ikke så billig.. men man kan jo starte opp en liten spesialbedrift med det og tjene inn pengene :smiley:

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=986

 

Her en ventilfres, altså ikke ventilsetefres:

 

Denne ser jo genial ut men ingen pris http://www.sm-produkter.no/?PageID=324&ItemID=3289

 

Men her er pris.. grei nok den http://www.ebay.com/itm/8875-Neways-Gizmatic-Valve-Refacer-/271141549396

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja sett på maken, nesten halve prisen på biltema da.

 

Sjekk min oppdatering i innlegget over. Visste ikke at det fantes ventilfreser (frese selve ventilen) også men det gjør det jo.

 

Vedr. det du spurte om ang. 1 grad annen vinkel, her oppgir de 31 og 46 grader faktisk http://www.ebay.com/itm/LG3000-Neway-Valve-Seat-Cutter-Kit/370840572875?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222003%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D20645%26meid%3D5744958823157641592%26pid%3D100005%26prg%3D9209%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D271141549396&rt=nc

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Va ikke gal pris det der, er jo noe man har lenge sånn verktøy!

Har lært at det skal være en grad forskjell på vinklene, men slikt står jo oftest i boka til motoren!

 

Har en gammel iveco aifo som æ mistenker har fast brente stempelringer en plass, å tar man av toppen, så er det jo bare å ta ventilene med det samme!

 

Problemet er bare at ny topp pakning vokser ikke på trær til disse motorene :-P

Får lage sjøl, men av hva??? :-)

Link to post

har inntrykk av at på ebay/nett finner du absolutt ALT bare man leter litt eller vet hva man skal lete etter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Va ikke gal pris det der, er jo noe man har lenge sånn verktøy!

Har lært at det skal være en grad forskjell på vinklene, men slikt står jo oftest i boka til motoren!

Har en gammel iveco aifo som æ mistenker har fast brente stempelringer en plass, å tar man av toppen, så er det jo bare å ta ventilene med det samme!

Problemet er bare at ny topp pakning vokser ikke på trær til disse motorene :-P

Får lage sjøl, men av hva??? :-)

Hei owie

 

Er det ikke Sabb som forhandler deler til Iveco Aifo ? Er dette en motor som er gammel gammel?

 

larss

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...