owie Startet 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2014 Hei alle sammen! Leser forumet her og blir mer og mer fornøyd å ikke minst ivrig etter å se alle erfaringene og faglig dyktiget som finnes her! Æ lure rett å slett på, når man skal slipe ventiler, hvor viktig er det at spindel og sete har en grad forskjell på vinkel? Settene med sugekopp gir jo ikke så mange alternativer, men det heter da at det skal være en grad i forskjell så vidt æ vet! Hva mener alle andre? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 (redigert) Sliping med pasta og sugekopp gir jo en viss bedring i tettingen naturlig nok, hvis den er dårlig. Men proffene dreier/freser vel ventilseter med en smule dyrere utstyr. Så hva som er nødvendig for akseptabelt resultat og livslengde i hvert enkelt tilfelle er vel gjenstand for diskusjon Husker iallefall at man skal ikke rotere men dreie fram og tilbake. Men er vel ca 25 år siden jeg sist slipte ventiler. Redigert 25.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Sliper også etter fresing Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Det er helt riktig at det er forskjellig vinkel på ventil og sete så å slipe med pasta og sugekopp er en antikk metode for motorer med lave ytelser. Et annet problem er at ventilene slites raskt fordi det sitter igjen slipemiddel i porene i metallet. Det finnes håndverktøy for fresing av ventilseter som settes på en spinkelt som passer i styringen. Dette er ikke så dyrt og kan gi godt resultat hvis du bruker det riktig. Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Ikke så dyrt i spesialverktøy verden vil si ca??? :-P Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 (redigert) Dette var ikke så billig.. men man kan jo starte opp en liten spesialbedrift med det og tjene inn pengene http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=986 Her en ventilfres, altså ikke ventilsetefres: Denne ser jo genial ut men ingen pris http://www.sm-produkter.no/?PageID=324&ItemID=3289 Men her er pris.. grei nok den http://www.ebay.com/itm/8875-Neways-Gizmatic-Valve-Refacer-/271141549396 Redigert 25.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
owie Svart 25.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 De har ala samme på biltema, men spørs på kvaliten. Men rart me det, får man noen gang nok verktøy? ;-) Kjekt å ha, trallala ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 (redigert) Ja sett på maken, nesten halve prisen på biltema da. Sjekk min oppdatering i innlegget over. Visste ikke at det fantes ventilfreser (frese selve ventilen) også men det gjør det jo. Vedr. det du spurte om ang. 1 grad annen vinkel, her oppgir de 31 og 46 grader faktisk http://www.ebay.com/itm/LG3000-Neway-Valve-Seat-Cutter-Kit/370840572875?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222003%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D20645%26meid%3D5744958823157641592%26pid%3D100005%26prg%3D9209%26rk%3D2%26rkt%3D6%26sd%3D271141549396&rt=nc Redigert 25.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
owie Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Va ikke gal pris det der, er jo noe man har lenge sånn verktøy! Har lært at det skal være en grad forskjell på vinklene, men slikt står jo oftest i boka til motoren! Har en gammel iveco aifo som æ mistenker har fast brente stempelringer en plass, å tar man av toppen, så er det jo bare å ta ventilene med det samme! Problemet er bare at ny topp pakning vokser ikke på trær til disse motorene :-P Får lage sjøl, men av hva??? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 har inntrykk av at på ebay/nett finner du absolutt ALT bare man leter litt eller vet hva man skal lete etter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mons Olav Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Har slipt ventilene på en Bmw 3liters topp (bilmotor) med dette Biltema ventilslipeutstyret og det ble mer enn godt nok. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
owie Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Mener du det settet med freser da? Hva gjorde du med ventil spindlene, de har vel ikke utstyr til de? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Va ikke gal pris det der, er jo noe man har lenge sånn verktøy! Har lært at det skal være en grad forskjell på vinklene, men slikt står jo oftest i boka til motoren! Har en gammel iveco aifo som æ mistenker har fast brente stempelringer en plass, å tar man av toppen, så er det jo bare å ta ventilene med det samme! Problemet er bare at ny topp pakning vokser ikke på trær til disse motorene :-P Får lage sjøl, men av hva??? :-) Hei owie Er det ikke Sabb som forhandler deler til Iveco Aifo ? Er dette en motor som er gammel gammel? larss Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 26.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Motoren er fra 85, type aifo 8061 SRM 00. Går jo å høre me de i Bergen, men regner med så gamle deler fins ikke på lager! Sitér dette innlegget Link to post
jiped Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Er ett firma i Risør som heter Kvernvik Bruk som lager ny toppakning om du kan levere den gamle som mal. Verdt å undersøke. Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Er ett firma i Risør som heter Kvernvik Bruk som lager ny toppakning om du kan levere den gamle som mal. Verdt å undersøke. Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Ikke verst d, finnes alltid ei løsning :-D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.