Jump to content

Kjøp av båt med teak-alternativer.


JohanPaaSnippen

Ville du kjøpt/kjøpe din båt uten ekte teak?  

145 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Båter i min prisklasse er som regel innreder i "mørk" vannfast finèr. Når dette lakeres er utseende fint.

 

Liker jeg båt og innredningsløysning er ikke tresorten noe poeng for at jeg ikke skulle kjøpe den.

 

Må vel innrømme at hele innredningen min i dag er lakert furupanel.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

:crazy:

Synes spørsmålet er upresist.

Gjelder spørsmålet utvendig eller innvendig ?

Hvis jeg skulle svare , er det helt avgjørende om vi snakker om teak innvendig eller utvendig.

I seilbåter, som jeg interesserer meg for, er det vel ingen som tilbyr teak innvendig. Kanskje med unntak meget eksklusive og dyre båter. Og da primært kun på dørken.

Link to post
Share on other sites

ja til kunststoffer!  :yesnod:

Da skurrer det litt hos meg Barx!

Nei til naturlige produkter og ja til kunsttoffer som det ikke bare kreves store mengder energi for å framstille, men som i tillegg ofte framstilles under en forrurensende prosess med masse unevnelige avfalsprodukter? For ikke å snakke om all den ikke-nedbrytbare dritten som hoper seg opp som søppel!!!!!

Link to post
Share on other sites

:headbang:

I dag er det politisk korrekt å ikke kjøpe båt med teak, og heller ikke møbler av teak.

Det er også mer politisk korrekt å lese Dagbladet enn VG.

Man bør helst stemme SV, være veldig positiv til homofile osv osv.

De mest politisk korrekte foretrekker 20 år gammel forurensende stinkbombe av en bil, da en ny miljøvennlig bil krever energi for å bli produsert.

Dette betyr at alle lystbåter er skikkelig fy, fy både med og uten teak.

 

Jeg kommer uansett til å bruke min seilbåt med den beste samvittighet, selv om den har tilsammen 3 m2 teak på dørk og benker i cockpiten.

 

PS. Jeg kjenner flere politisk korrekte mennesker som både røyker og drikker, og det er vel heller ikke helt nødvendig.

Link to post
Share on other sites

barx:

> ja til kunststoffer! :yesnod:

 

Sigurd:

> Da skurrer det litt hos meg Barx!

> Nei til naturlige produkter og ja til kunsttoffer som det ikke bare kreves store mengder

> energi for å framstille, men som i tillegg ofte framstilles under en forrurensende prosess

> med masse unevnelige avfalsprodukter? For ikke å snakke om all den ikke-nedbrytbare

> dritten som hoper seg opp som søppel!!!!!

 

du har et viktig poeng. når eg skriver "ja til kunststoffer" så tenker eg

vel på "ålreite" sådanne... men hvilke er det? :confused:

 

nei, la oss bruke norsk trevirke. varer det ikke så lenge som

teak, så får vi skifte det oftere da! ligner det ikke på teak,

så får vi venne oss til det da!

 

barx

Redigert av barx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om teaken blir hentet ut fra plantasjer slik som bitteliten hevder så bruk den med god samvittighet.

 

Om teaken blir hentet fra regnskogen og du har en båt med teak så bruk den med god samvittighet.

 

Om teaken blir hentet fra regnskogen og du skal kjøpe ny båt så tenk deg litt om. Det finnes alternativer.

 

Om du har en båt som har teak og som du jobber med og trenger teak, tenk gjenbruk eller alternativt matteriale.

 

Man kan finne tusen unskyldninger for å gjøre det meste man har lyst til, men innerst inne blir det ikke mer rett for det.

Man kan finne tusen ting vi gjør som ikke er bra for miljøet, helsen eller noe annet for den saks skyld, men la ikke det bli en sovepute for å gjøre enda flere ting en innerst inne vet ikke er gunstig.

 

Om teaken blir hentet fra regnskogen så bør vi båtfolk holde oss unna.

 

Mange her engasjert seg angående giftavfall i Drammensbukta, prinsippene blir vel ikke annerledes fordi miljø-ødeleggelsene skjer litt lenger borte??

 

Og bare et spørsmål til slutt. Er ikke kirsebærtre et utmerket og holdbart trevirke som holder like godt som teak?

 

tj

Link to post
Share on other sites

Vettugt innlegg tj.

 

Jeg ser ikke den helt store forskjellen på å bruke teak som er tatt ut i kontrollerte former og å bruke norske treslag som er tatt ut i kontrollerte former.

 

Det helt store problemet er jo rasering av regnskog med total ødeleggelse av flora og fauna for å få mer land, ikke skogeieren som tar ut et tre når det er modent for hogging.

 

Det er helt patetisk når en miljøverner står på båtmesser og klynker over en kvart kvadratmeter syltynn teak på en landstedbåt når det samtidig legges teak arbeidsdekk på supplybåter i Østen fordi det er det billigste man får tak på.

Billig fordi det ikke kan selges til den vestlige verden lenger. Og de har det ikke noe særlig de arbeidsløse som jobbet i skogen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er bladfiner du har sett på så er det ekte vare. Tror denne kan være vanskelig å lime på større flater av oss "amatører" iallefall når jeg har sett /lest om dette er det bestandig brukt vakuum matter når det er blitt pålagt.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvis det er bladfiner du har sett på så er det ekte vare. Tror denne kan være vanskelig å lime på større flater av oss "amatører" iallefall når jeg har sett /lest om dette er det bestandig brukt vakuum matter når det er blitt pålagt.

<{POST_SNAPBACK}>

ok, kanskje jeg dropper det da!

trodde dette var "bare" og lime på jeg da!

Nå var det riktignok strimler jeg kikket på. Ca. 30 cm brede!

Link to post
Share on other sites

Det stememr nok at det er strimler, mulig at det går bra med edruelig påføring av limet etc. Står skrevet om dette på Njord forum der han og mekker sammen en "vakuum bagger". Det er ikke usansynlig ved nærmere ettertanke at jeg skrememr deg bort fra bladfiner da jeg ved ettertanke mener at de stifter dennne fast ganske tett med en stiftepistol med anleggsklosse.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei,

Nå er det nok mange som blir provosert, Jeg har masse teak i båten og det er fordi teak etter min mening er det fineste og beste matriale og bruke til innredning. Norsk trevirke er kjempefint til hytter og stabbur... Selfølgelig bør vi bruke plantasjeskog, men vi må ikke glemme at det også bør kunne taes ut teak fra normale skoger uten at man raserer dem. Det er dette punkt man bør kritisere og ikke akkurat anvendelsen av teak'en. Jeg opplevde at de brukte teak til forskaling i Thailand, sikkert som et resultat av at Vesten ikke importerer.

Det er mulig jeg blander kortene litt nå men hovedbegrunnelsen for spare skogen er balansen mellom karbondioksyd og oksygen i naturen. Disse store skogene renser luften vår. Men hvorfor ikke begynne i andre enden. En av de største forurenserne er i verden er flytrafikken. Man hører aldri om at vi skal forby flyproduksjon eller at de som reiser til syden må finne mer miljøvennlige transportmidler? Nei det blir i mine øyne altfor enkelt å legge skylden for miljøet på lystbåteiere's teakbruk.

Link to post
Share on other sites

Nei det blir i mine øyne altfor enkelt å legge skylden for miljøet på lystbåteiere's teakbruk.

<{POST_SNAPBACK}>

De er svært lette å identifisere som målgruppe vet du. Og når du ser på reportasjene fra messer blir alltid båtkjøpere "merket" som rike, så det får svært god effekt i avisene. ispedd litt forurensing blir det veldig politisk korrekt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan man skylde på alle andre. USA er verst per innbygger, hva med Kina? Flytrafiikkk, biltrafikk. Norge er kun et lite land i verden. Og hva med møbelindustrien? Og fandens oldemor? etc. etc.

 

Og så slipper man at noe blir gjort.

 

Når regnskogen fortsatt hogges ned i stort tempo, skyldes det to ting: Etterspørsel etter teak og annet edeltre, og rydding av land til intensivt jordbruk. Noen av de regimene vi er minst begeistret for, som militærregimet i Burma, finansierer mye av sin virksomhet på eksport fra kvalitetsteak.

 

Det hadde vært flott om plantasjeteak kunne dekke etterspørselen. Det gjør den ikke. Mye regnskogtømmer selges i dag som plantasjeteak. Noe av poenget er at vi sjelden vet hvor teaken kommer fra. Det har vært vrient å få til et internasjonalt system med sertifikater. Plantasjeteak er dessuten som oftest av dårligere kvalitet enn saktevoksende tømmer fra regnskog, og er f.eks lite egnet til teakdekk.

 

Båtbransjen er neppe blant de største forbrukerne av regnskogtømmer. Men det betyr ikke at ikke den enkelte produsent og båtkjøper bør tenke seg om. Her som ellers.

På litt sikt får vi sikkert importrestriksjoner, og smarte er de produsentene som da ligger i forkant.

 

Ser heller ikke bort fra at det etter hvert vil bli direkte utrendy å seile rundt med skuta full av regnskog. Og her seiler jeg selv i et glasshus...

Link to post
Share on other sites

Skal innrede nybåten min som kommer im september og jeg har sett på det meste fra Tek Dek til norsk eik som blir svart pga garvesyre til sibirsk lerk og norsk lerk som er harde gode treslag. men jeg vet da hundane om jeg tør satse på disse treslagene for hvem vet hvordan det ser ut etter ti femten år????? foresten teaken blir jo grå so what. nei det er ikke enkelt a velge så jeg tror jeg blir kriminell og tar teak.. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Har sett på Kirsebær og det er ett pent alternativ. men da er jeg nødt til å fabrikere allt av dører lister og allslags dubeditter som en får kjøpt ferdig ved bruk av teak. og det bør jo se litt profft ut sluttresultatet også. men jeg får holde meg unna ikea så blir det vel bra tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...