Jump to content

Kjøp av båt med teak-alternativer.


JohanPaaSnippen

Ville du kjøpt/kjøpe din båt uten ekte teak?  

145 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det finnes alternativer i nordiske treslag som, behandlet, kan sammenlignes med teak både i utseende og holdbarhet. Lønn, eik, bøk, furu, kirsebær.

Fant et eksempel hos Wood Polymer Technologies www.wpt.no

 

Men har du først teak, så blir det ikke flere trær av å bytte den ut....

Vårt styrehus fra 1909 er i mahogni (ukjent tresort - kanskje teak?), og det blir stående!

Link to post
Share on other sites

Som et bidrag til denne debatten, legger jeg inn forslag til dørkplater. Kom over dørkplater med teak-farge og hvite nater i Respatex. Vil jo tro dette er tilnærmet vedlikeholdsfritt i forhold til teakfinér. Noen som har erfaring? Tok et bilde av prøven jeg fikk. Produsent er Combi Craft as på Svarstad.

Bilde

Redigert av EspenE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svarte nei her, men det er vel litt både ja og nei for min del.

 

 

Jeg vil ha teak på dekk og teak på benkene i cockpit.

Der er jeg nokså bastant, og det skal mye til å overbevise meg om at jeg bør velge noe annet.

 

Når det gjelder interiør, mener jeg det finnes mange gode alternativer. Har selv mahogny innendørs men det hadde sikkert fungert like bra med noe annet.

Link to post
Share on other sites

Skal innrede nybåten min som kommer im september og jeg har sett på det meste fra Tek Dek til norsk eik som blir svart pga garvesyre til sibirsk lerk og norsk lerk som er harde gode treslag. men jeg vet da hundane om jeg tør satse på disse treslagene for hvem vet hvordan det ser ut etter ti femten år????? foresten teaken blir jo grå so what. nei det er ikke enkelt a velge så jeg tror jeg blir kriminell og tar teak.. :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke nødvendigvis Norsk eik blir mørk p.g.a. garvesyra. Eik inneholder riktignok en god del syre og dette må man ta hensyn til med valg av skruer og amdre festemidler. Imidlertid tror jeg nok man kan beholde den gyldne gløden i Eik om man oljer og steller den. Er selv skikkelig fan av nordiske treslag. Men tror ikke det finnes noe treslag som fungerer så bra som Teak i maritime omgivelser. Har brukt litt Eik og bjørk med stort hell selv, men regner med at de trenger mye mer stell enn teak. Så da blir avveiningen;

 

Lettstelt og miljøfientlig = Teak

Litt mer arbeid og miljøvennlig = Eik, Bjørk, Ask eller annet nordisk lauvtrevirke.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

..... Eik, Bjørk, Ask eller annet nordisk lauvtrevirke.

Akkurat bjørk har jeg mange ganger lurt på, hvordan det oppfører seg i nærheten av saltvann / vann forøvrig. Faktisk så lurer jeg på det, hver gang jeg kløyver ved til peisen :o) veder er jo tett og steinhard!

 

Man skulle tro at siden vi har så mye bjørk i Norge, ville det ha blitt brukt til båtbygging - hvis det var eignet til det? Men, nei - vi fyrer det opp i peisen!

 

Hvis ikke Altzheimer'n spiller meg et puss, så mener jeg også å ha lest en gang i historien om den norske dorry'en, at det på et tidspunkt ble bygget dorri'er i hundretall (p.g.a. sildeeventyret), og fabrikasjonen ble så omfattende at man til og med brukte bjørk..... altså, i nedsettende betydning. Var det godeste Poseidon som fortalte det for et par år siden?

 

Lurer på om ikke bjørk er mindre eignet til båt-formål............? Noen som vet?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har idag vert avgårde å hente en heil haug av god gammel heiltre teak. Sette inn en annonse i lokalavisen, og fikk da tilbud om en gammel butikkdør(2dører) med heiltre rammer og fronter. I tillegg solide rammer rundt kvar dør. Betalte 400,- for teaken, noe eg tror avr lønsomt! Tilsammen veided det nok over 200kg!

 

Har iallfall ikke dårlig samvittigheit for dette, Denne teaken hadde elles blitt kastet.

 

Når har teak så det holder. Iallfall til 2 båter!

Link to post
Share on other sites

Har idag vert avgårde å hente en heil haug av god gammel heiltre teak. Sette inn en annonse i lokalavisen, og fikk da tilbud om en gammel butikkdør(2dører) med heiltre rammer og fronter. I tillegg solide rammer rundt kvar dør. Betalte 400,- for teaken, noe eg tror avr lønsomt! Tilsammen veided det nok over 200kg!

 

Har iallfall ikke dårlig samvittigheit for dette, Denne teaken hadde elles blitt kastet.

 

Når har teak så det holder. Iallfall til 2 båter!

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkert unødvendig å nevne det men planlegg oppdelingen godt før du starter får du mye åreringer blir ikke dette pent da veden skal være stående

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Akkurat bjørk har jeg mange ganger lurt på, hvordan det oppfører seg i nærheten av saltvann / vann forøvrig. Faktisk så lurer jeg på det, hver gang jeg kløyver ved til peisen  :o)  veder er jo tett og steinhard!

 

Man skulle tro at siden vi har så mye bjørk i Norge, ville det ha blitt brukt til båtbygging - hvis det var eignet til det? Men, nei - vi fyrer det opp i peisen!

 

Hvis ikke Altzheimer'n spiller meg et puss, så mener jeg også å ha lest en gang i historien om den norske dorry'en, at det på et tidspunkt ble bygget dorri'er i hundretall (p.g.a. sildeeventyret), og fabrikasjonen ble så omfattende at man til og med brukte bjørk..... altså, i nedsettende betydning. Var det godeste Poseidon som fortalte det for et par år siden?

 

Lurer på om ikke bjørk er mindre eignet til båt-formål............? Noen som vet?

<{POST_SNAPBACK}>

Det har nok sine grunner. Furu har en "høyere metning" av treolje enn f.eks. gran og bjørk. Spesielt gjelder dette furu kjerneved, som er så mettet at det nærmest kan regnes som "naturlig impregnert" Dette ser du hvis du har et terassebord som er skjært fra midten av stokken(kjerneved). Her er treverket lyst istedenfor grønt, noe som skyldes at impregneringsvesken ikke har trengt inn grunnet at treet allerede er mettet. Derfor egner Furu seg bedre enn disse to treslagene til bygging av båter. Furu er også et "mykt " treslag slik at det er lett å jobbe med.

 

Når det gjelder innredningstre til båter stiller det seg litt annerledes. Her er man jo ute etter materialer som er hardest mulig, for å motstå mest mulig slitasje. Teaken har den unike egenskapen at den er meget hard, i tillegg til at den har en naturlig høy metningsgrad. Det betyr at teak i prinsippet kan stå årevis uten behandling, uten at treverket sprekker opp/tørker ut. Det eneste som skjer er at det ytterste lagettørker ut, slik at teaken får en sølvgrå overflate. Dette kan man unngå ved å behandle teaken med olje som trenger inn i overflatetreet. Kjerneveden vil du uansett ikke få presset olje inn i.

 

Hvis vi skulle bruke "norske" materialer med tilnærmet samme hardhet som teak, vil jeg tro eik ligger ganske nært. Da er man imidlertid avhengig av mere jevnlig behandling med olje. Kan dette være oppklarende? :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Vet igrunn ikke hva eg skal bruke teaken til. Har meir enn nok fra før til akterdekket.

 

Kommer nok til å lagre den i kjelleren. Kjekt å ha!

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det er veldig kjekt å ha litt finere material på lager. Har endel dører og listverk liggende i teak samt cirka 10m2 med 22mm mahogny plank i bredder fra 15-40cm liggende som ble innkjøpt for allerede 8 år siden. Beroligende følelse å vite at man har hvi man trenger

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Akkurat bjørk har jeg mange ganger lurt på, hvordan det oppfører seg i nærheten av saltvann / vann forøvrig. Faktisk så lurer jeg på det, hver gang jeg kløyver ved til peisen  :o)  veder er jo tett og steinhard!

Tror ikke den er egnet i skrog/dekk, tipper den råtner. Feller du et bjørketre og bare lar det ligge går det ikke lang tid før det har begynt å råtne.

 

Men til innredning vet jeg den brukes en del. Windy har bl.a. brukt bjørk ( flammebjørk) i innredningen. Burde ikke være noe dårlig attest. Noen her på forumet med Windy som kan kommentere dette.

 

Lurer på om ikke bjørk er mindre eignet til båt-formål............? Noen som vet?

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ingenting sikkert men som sagt så tror jeg den lett råtner. kan aldri huske jeg har sett en båt beskrevet som bjørk på eikespant, eller noe lign. Malmet furu og eik er vel de to mest brukte til skrog og dekk tror jeg. under dekk står man friere til å velge trevirke som er pent, hardt og tilgjengelig....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke den er egnet i skrog/dekk, tipper den råtner. Feller du et bjørketre og bare lar det ligge går det ikke lang tid før det har begynt å råtne.

 

Som dekksplank a 5mm tykkelse limt ned med epoxy og overflatebehandlet med en skikkelig lakk gjerne tokomponent skulle ikke dette være noe problem. Et dekk på en lystbåt får jo ikke akkurat "juling"

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Finner litt hos Foreningen Norske Lauvtrebruk

 

Bjørk er et middels tungt treslag med veldig gode styrkeegenskaper. Veden er sterk, og tåler store belastninger og slitasje.

Veden krymper relativt mye sammenlignet med andre lauvtreslag, og vrir og slår seg om den ikke belastes under tørkeprosessen.

Ubehandlet bjørkevirke er lite varig under vekslende fuktighetsforhold

og i kontakt med jord (mindre enn 5 år).

 

Dette er nok årsaken til at bjerk ikke blir brukt til båt (eller hus).

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Som dekksplank a 5mm tykkelse limt ned med epoxy og overflatebehandlet med en skikkelig lakk gjerne tokomponent skulle ikke dette være noe problem. Et dekk på en lystbåt får jo ikke akkurat "juling"

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du nok helt rett i. Jeg tenkte mer på egenskapene til treverket i seg selv, om du kapsler det inn i epoxy og lakk vil jo denne (forhåpentligvis) hindre kontakt med vannet. Det hadde vært morro å se om noen gjorde det, etter min mening er Bjørk veldig pent trevirke..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hjemme i båtbyggeriet vårt som det er blitt bygd trebåter fre midten av 1800 tallet så var det brukt en god del bjørk som spant og som kjøl i enrors og torors trebåter ( robåter på 12 til 16 fot ) Samt til årer. men det er veldig viktig at det er skikkelig tørt og har ligget under press.

De robåtene ble smurt inn i 50 -50 med linolje og terpentin samt en del antiparasit i de senere årene. Båtbyggeriet er no lagt ned men den siste båten som min far lagde den henger på stas under taket og vil aldri komme på vannet..

Så jeg tror nok bjørk kan brukes også i dagens båter..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...