Pål`ern Startet 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2014 Har lagt merke til at noen båter har stag mellom drevene på båter med to motorer. Men det ser ut til at dette gjelder kun når båtene er ganske store. ( 37 fot +++) Hvorfor har man disse stagene, og hvorfor er det ikke på alle? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 De er der for å sikre at drevene er paralelle. Og de kan være der som sikkerhet for feilende styring og hjelp til styring. Om man vil ha ut all energi i samme retning så er det lurt. Det er som regel slik at båter som går fort har slike. Eller andre som er tunge, dvs skal ha ut/overføre mye energi. De som ikke har mener vel at det er unødvendig... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 og på nyere installasjoner med joystick manøvrering vil det jo ikke funke særlig bra med stag Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
MajorAndy Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Jeg har sådan. Og det skyldes den enkle grund, at der kun er en styrecylinder på hvert drev. Bb drev har således styrecylinder på bb side og sb drev på sb side. Så når drevene skal dreje til styrbord skal bb cylinder skubbe BEGGE drev. Og det kan kun lade sig gøre med en stang der forbinder drevene.. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Ok. Major Andy. Jeg så ved brygga 2 forskjellige Bavaria båter med 2 VP drev. Den ene var en Bavaria 32. Den hadde ikke stag mellom drevene. Den andre var en Bavaria 37. Den hadde stag mellom drevene. Da har kanskje "32" et annet system med styrecylindere ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Den 32'en hadde antagelig kad32 med DPE drev som har styrearmen på innsiden og paralellarmen sitter der i steden. 37'en har har D4 eller D6 med DPH som MA har. Senere forsvant paralellarmen på DPH også når de fikk elektronisk styring hvor hvert drev har 2 stk egne sylindre og mulighet for joystick slik at drevene kan svinge hver for seg. Alt styrt elektronisk. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.