abbor Startet 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2014 Jeg må fjerne en Airmar B60 gjennomgående svinger fordi jeg skal erstatte den med en bedre. B60 er en svinger som er utformet som en bronse skroggjenomføring som krever 60mm hull. Brukte nok desverre litt for mye Sikaflex 291 da jeg monterte den. Trenger nå noe som løser sikaflex, men ikke gelcoaten. Mine kontakter på THT anbefaler Debond Marine Formula, men tviler på at det er tilgjengelig her. Og ikke ser det ut som at det kan flyfraktes heller. http://www.downwindmarine.com/Debond-Marine-Formula-Adhesive-Cleaner-p-90891146.html Det jeg finner her hjemme er Casco Seal Remover. Noen som vet om den tar Sikaflex og hvordan er den for gelcoaten? http://www.casco.no/index.php?contentID=130&productID=3060 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Har du prøvd å varme opp tettningen? Om du ikke skal bruke den/ selge den, så er vel det raskeste og enkleste å slipe med vinkelsliper fra utsiden, slik man ellers gjør med gjennomføringer. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Hei Abbor. Eg kjenner ingen løysemidlar som fungerer på Sicaflex utan å skada glasfiber / coat. På tilsvarande jobbar har eg brukt kniv med smalt blad og tolmodighet. Reknar med at du har tilkomst til svingar inni båten? Då vil du klara å få laus mutter og skive med litt forsiktighet, deretter kan du kutta fuga mellom gjengepartiet på svingar og skrog. Til slutt er det fuga mellom ytterflens og skroget. Det burde gå greit. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Bruk vinkelsliper, og press resten inn. Sika koker og blir myk ved en del varme. Diesel løser sika, men det tar laaang tid Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Ville prøvd å varmet forsiktig med varmepistol og skjært rundt svingeren med multifilamentsnøre. Regner med du skal ha denne ut hel. Kanskje citrusrens fjerner sikaflexrestene? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Svingeren koster over 3000kr og kan nok selges for 1000-1500kr så jeg kunne godt ha tenkt meg å få den ut hel. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Kan prøve med pianotråd Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
rockmoen Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Sjekk denne: http://kmigreenproducts.com/produkter/bat-bil-hus/paint-glue-remover-plus/ Denne kommer inn hos Maritim i løpet av neste uke vist nok. Så den på messen Sjøen for alle, men kjøpte den ikke da. Men nå har jeg bruk for den Bør være verd forsøket Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Jeg kjenner ikke til noe middel som løser opp Sikaflex 291 ute samtidig å skade skroget. Er redd du må ta tålmodigheten til hjelp her. En tynn pianostreng vil kanskje hjelpe deg å få kappet under skive/mutter slik at disse kan løsnes. Så må du fjerne så mye du kan med en skarp, tynn kniv. Sett så svingeren under press innenfra og se om du kan få lirket pianostrengen inn mellom skrog og flens på svinger ute. Det pleier å gå med litt tålmodighet. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Det er sølt mye sika oppover gjengene det er min største bekymring. Takk for tipset om det nye produktet hos Maritim. Den nye svingeren er mye større enn den gamle slik at hullkoppen til den nye har bra klaring utenfor flensen på dagens svinger, men jeg antar det er håpløst å bruke hullsag uten senterboret. Funderer på om det kan være mulig å lime på en trebit på svingeren og trekke borret langt tilbake slik at jeg kan borre uten å komme i kontakt med det akustiske vinduet på svingeren. Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 (redigert) Hei Lite tips: bor ut en kloss med diameter på hullet du skal ha.Lim denne over giveren du skal bore ut(lim den f.eks med en eller annen lim(Fugemasse) som er lett å fjerne) vent til limet er tørt.Nå kan du bore uten senter bor.Klossen vil styre hullsagen :-) Zipp Redigert 27.Mars.2014 av zipp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Takk, der sparte du meg for mye jobb Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.