zooper Startet 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2014 Hei godt folk, nok en gang må jeg ty til deres innsikt. jeg har akkurat kjøpt en ny bruktbåt etter flere år uten (med forbehold om at blant annet motoren tåler en stresstest på fjorden). Når selger startet motoren i havna i går lyste varsellampa for lavt oljetrykk og jeg ba selger om å skru av motor og ta en ny test nytt når han hadde fått anledning til å etterfylle olje. Han har mye mindre kunnskap enn meg selv (som ikke er spesielt mye), og jeg hadde ikke lit til til å la ham ta meg med ut på fjorden med lysende oljelampe. Spørsmålet mitt er, gjrene i kronolgsik rekkefølge og med sannsynlighetsgrad (svært liten, liten, stor, svært stor), hva dette kan skyldes og hva jeg må belage meg på av arbeid/kostnad? Tileggsinfo: Seilbåt og motor fra 1984 Båten har ligget uten å bli tatt opp av vannet i minst to år Ingen timeteller Selger er uerfaren/kunnskapsløs og selger båten etter en sessong da båtlivet ikke var for ham. Motoren har ikke fått service av ham, så minst to sessonger siden siste service Forrige selger der igjen solgte båten til ham med motor som "overhalt" i 2012. Det finnes ingen dokumentasjon på hva som har blitt gjort, og ny selger vet ikke hva som har blitt gjort og virker heller ikke forstå hva som skiller overhaling fra overmaling... jeg kan ikke regne med mer enn skifte av pakning og normal service. Jeg har ikke lykkes få kontakt med den forrige selgeren Båten har ikke vært kjørt siden forrige sessong, men ble så vidt startet opp dagen i forveien I mitt påsyn var båten tungstartet og hostet først hvit røyk, siden grå, før den etterhvert startet og røyken forsvant etter noen sekunder. Vannet som kom ut det første minuttet var ikke helt rent. Ingen olje i vannet etter at motoren fikk start Motoren stoppet lett Ingen lekkasjer eller svette å se på motor. Selger nevnte at han hadde endiesellekkasje, men at mekainkeren bare strammet en skrie og så var det løst... kunne ikke si hva dette var... utlufting??? Motoren er en 3GM30 Alle innspill mottas med stor takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 (redigert) Hei, det kan virke som du bør ta rede på om du har et virkelig problem eller en instrumentfeil.Du kan koble inn et manometer for oljetrykk på samme sted som oljetrykksmåleren, sjekk deretter oljetrykket på kald og varm motor. (har ikke dette instrumentpanelen normalt en "buzzer" som lager lyd og ikke viser noen skala?) sjekk selfølgelig også oljenivået og at det er brukt et skikkelig oljefilter (ikkeno biltema eller lignende) At motoren kan være tungstartet kan være at den har stått lagret lenge. Hvit røyk er uforbrent diesel, kan være fordi sylindrene ble fylt opp med dette siden den ikke startet så lett. Er det samme problem nå ? Motoren er vel bra den, disse har vel litt problem med tetning/avleiringer av salt i toppen. Utifra modell så ser det ut til å være en saltvannskjølt motor (ferskvann har vel F i modellnavnet) Redigert 27.Mars.2014 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Hørte ingen buzzer, og det er ikke noe instrument som måler skala - kun lampe. Er det rimelig sannsynlig at dette kan være så enkelt som om at: Motoren må gå en stund for å bygge opp trykk? Hvor lenge? Kjørte motoren toppen tre minutter før jeg tittet på panelet og så lyset og skrudde av motoren - kan derfor ikke bekrefte om lyset var på hele tiden. Toppe opp med olje? peilet ikke da motoren var kald. Skal jo helst være varm og hadde dessuten ingen olje for hånden. Skifte oljefilter? Er det feks ofte problemer med regulator, pumpe eller bryter ( til signallampe)? og, medfører feil på noe av dette noen større umiddelbar risiko om det er olje på motoren og filteret er nytt? Er det vanskelig og dyrt å feilsøke og få skiftet, eller står jeg ovenfor en potensiell overhaling... som det sies at den har fått i 2012? Er det noen symptomer jeg kan se etter i forhold til feil med noe av dette, feks i eksosen? Det var som sagt ingen blårøyk, og den hvite og grå røyken forsvant i løpet av kort tid etter motoren startet. Oljen på vannet kom kun i forbindelse med start deretter ingenting... jeg ropte etter kona for å hente Salo, men innen hun fant den fram var det ikke noe olje i vannet å teste på... Som dere sikkert forstår er jeg ikke spesielt dreven på dette her... :P Takk for innspill Janoho Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Disse Yanmar motorer er originalt utstyrt med buzzer for oljetrykk og temp, kanskje den er koblet fra?? Normalt skal oljetrykk være tilstede etter få sekunder. En enkel og kjapp måte for å sjekke mulig koblingsfeil på oljetrykk lampe er å koble den fra giver, sett på tenningen uten å starte. Da skal lampen være slukket for giveren gjør ikke annet enn å (jorde) for å hente minus til lampe og buzzer. Lyser den fortsatt er det en koblingsfeil på denne kretsen. Om denne motor er overhalt eller ikke blir vel litt lotteri. Har hatt et par Yanmar motorer fra 80 tallet (1GM og 2GM) begge disse slet med oljetrykk etterhvert, kunne ta nesten et minutt før alarmen stillnet. Men det er min erfaring med eldre sjøvannskjølte Yanmarer, så jeg forstår din skepsis. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 1: 3 minutter er lenge. normalt oljetrykk bør opparbeides iløpet av sekunder 2: sjekk oljenivå, motoren behøver ikke å være varm 3: hvis filtere ser noenlunde nytt ut så bør det være ok. neste steg blir å sjekke oljetrykket som jeg beskrev over. Du kan ikke se dette på eksosen dessverre. Videre steg får bli etter at dette er sjekket ut. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Takker for input - hvordan får jeg selv sjekket oljetrykket? Noe spesielt instrument? Hvilke verdier er innenfor normalen? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Ble oljen peilet på noe tidspunkt under visningen? Var fargen ok? Neste spørsmål er om det har stått saltvann i motoren i hele vinter? - hva har selger gjort før vinteren. Tungstartet kan også være lav batterispenning. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Vel, dette settet koster litt men gir deg svar http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Oljetrykkmalersett-151390/ Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Fikk tak i forrige selger. Det ble satt inn en overhalt motor i 2012... mye byttet, inklusive stempler, honing, m.m., men ikke en 100% overhaling. Han opplevde ingen feil med båten. Det ble også montert et nytt ferskvannskjølesystem, så nei, ikke noe saltvann, Med to overtrøtte småunger på slep ble det så som så med sjekken, og oljen ble ikke peilet. Jeg kjøpte båten på magefølelsen til tross for at lampa lyste - pga den generelle tilstanden med alt det andre og fordi det var oppgitt at motoren var "overhalt"... noen sjanser må man jo ta her i livet. Men motor må jeg ha, for seile kan jeg kun fra bøker, youtube og googling (mye av dette)... og fra å ha vært ballast i diverse cockpiter med en pils i hånda. Forrige båt var en snekke. Skal jeg tippe er det kun snakk om at det er for lite olje på motoren og at det lille som er der er gammelt og tykt. Jeg har bedt selger om å toppe opp for så å starte opp på nytt. Dette må da være første og billigste test? Skulle likt å gjort det selv men bor for langt unna båten og vil uansett ikke ha "skyld" om ting skulle gå på tverke. Om litt ekstra olje ikke slukker lyset blir det så å forsøke å få selger til å skifte oljefilter (burde egentlig vært gjort samtidig, men jeg har ikke helt den store liten til hans mekkekunnskaper). Om lampa lyser fortsatt så blir det vel å gjøre som Janoho foreslår, og få testet trykket. Enten ved kjøpe et dyrt verktøy jeg neppe kommer til å få bruk for igjen, eller få en mekaniker til å komme å se på det (noen som tilfeldigvis vet om en mekaniker som gidder å ta turen ut til Hurumlandet? Dersom trykket er i orden tenker jeg at det er snakk om signalfeil til instrumentpanelet ved en defekt trykkbryter. Om ikke så enten defekt oljepumpe eller regulator. Men er ikke trykket i orden er det enten mekaniker ut til marinaen for selgers regning eller jeg trekker meg for kjøpet. Det å takle oljepumpe og regulator høres hundre ganger mer trøblete og kostbart ut enn de vanlige servicepunktene som oljefilter... eller tar jeg feil? Høres resonnementene fornuftige ut??? Så fort vi har fått orden på lampa/trykket blir det stresstest av motor på sjøen, etterfulgt av å få båten løftet ut, spylt, inspisert og lagt i krybbe for umiddelbar vårpuss og service av motor. Dette insisterer jeg på å gjøre selv, i alle fall når det er snakk om en selger som er komplett inkompetent - da vet jeg at dette er i orden og at ingenting er oversett eller slumsete utført. Samtidig blir jeg bedre kjent med båt og motor. Liker dårlig å ta folk på ordet når de sier at service har blitt tatt. Ble impelleren skiftet og montert korrekt? Var det mye metallspon i oljen? Osv. Litt leit er det jo å putte på olje og nytt filter som jeg uansett vil kassere med vårpussen, men, men, så får det være. Klarer ikke helt å leve med et nytt oljefilter som akkurat har blitt gjennomspylt av gammel skit. Venter i spenning på hva utfallet blir med oljepåfyllet. Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 (redigert) Da forstår jeg det slik at avtale er inngått men med skriftlige betingelser ang motor. Det er bra. Uansett forundrer deg meg at du/ selger ikke dro opp peilepinnen. Om du ikke har sett på oljen, så kan i prinsippet være gråskummet og stygg - vann i oljen. - som er eneste akternativ du ikke har nevnt. Oljenivå er selvfølgelig en stor sannsynlighet. En hundrelapp "tapt" på et oljefilterbytte er ingen ting. Det er snakk om motorens smøring. Ettersom du har erfart at selger knapt vet opp og ned på en motor, så ville jeg tydelig instruert selger om hvordan olje og filter byttes. Om han ikke har resten av samme oljekanne stående, og kan fylle fra den, så er det kun oljebytte og filterskift som gjelder. Men først av alt MÅ olje peiles for nivå og studeres for vann. - da blir den grå og uklar. Om du ikke har mange timers kjøreavstand, så bør du kjøre og hjelpe selger med bytte. Kjøp med deg en dunk orginal yanmarolje og filter og ta med passende filteravdrager for selgers regning. Løser problemet seg, og det blir kjøp, så tar du regninga selv. Jeg oppfatter det slik at dette er et godt kjøp som avspeiles usikkerhet, manglende vedlikehold etc. Redigert 27.Mars.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Har nå peilet oljen, både før og etter start, og det er rett mengde. Oljen lukter ikke svidd og den er ikke grå. Skiftet også oljefilter. Ingen av delene slukket lampa. Neste blir vel å se om det går an å få fatt på en ny oljetrykkgiver/bryter i fall den er defekt - en billig og kjapp sak å fikse. Om lampa ikke slukker av det, ja da blir det vel sikkert innkalling av mekaniker. Selv om det å teste oljetrykket virker som en grei affære så har jeg ikke instrument til å teste oljetrykket (7-800,- hos Biltema). Jeg kunne selvsagt kjøpt det uten å måtte knuse sparegrisen til junior, men skulle testen vise at oljetrykket faktisk er i orden samtidig som at oljetrykksgiveren er blitt skiftet, ja så kan jeg sikkert bruke evigheter til å feilsøke hva det da er som gjør at lampa fortsatt lyser. Leste feks akkurat om en kar som hadde hatt samme problem på samme motor, og at problemet løste seg ved å bytte dynamo... ja jøss tenkte jeg... dynamoen? Skjønner fortsatt ikke sammenhengen annet enn at den produserer strømmen som får lampa til å lyse. Skulle en test derimot vise at oljetrykket faktisk er for lavt og dermed ikke har noe med giveren å gjøre heller, ja så har jeg feks ikke verktøy til å trekke ut oljepumpa, ei heller erfaring. Det samme gjelder regulatoren eller noen av de mange andre feilene som kan være skyld i lavt oljetrykk. Like godt da å be en mekaniker med rett verktøy ta med seg deler og komme og fikse den på stedet? Kunne sikkert fått det til selv med mye lesing og plunder, men så er det jo ikke min båt enda og jeg vil som sagt ikke ha "skyld" i om noe skulle gå galt, Men så var det da å fine en mekaniker som vil ta jobben med å kjøre til Hurumlandet. Noen som vet om en? Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Du kan prøve å ohme oljetrykksgiveren for å se om den er ok. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Ser biltema selger oljetrykksbrytere til rundt 50-lappen. Noen av dere som vet om noen av disse passer til motoren min? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.