Roger og Olina Startet 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2014 (redigert) Har nettopp fått laget 2 stk nye flaps som jeg skal montere under de eksisterende flapsene. Målene er 35x39cm. 3mm rustfritt. Ble i grunnen litt overasket over hvor tunge de ble. Så nå håper jeg bare at disse cylinderne klarer disse. Noen som erfaring om at dette gikk til "nisseland"? Mener, at cylinderne ikke klarte å hanskes med påmonterte flaps på de gamle... Legger ved ett par bilder... https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53196/fl3.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53196/fl1.jpg Redigert 27.Mars.2014 av Roger og Olina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Vist pumpe eller sylindre er i dårlig stand fra før, så vil de selvsagt ikkje klare større flaps ? ..men nå er eg usikker på om eg forstod innlegget riktig. På vår summer family gjorde eg det samme med stor suksess. Hydraulikken er meget sterk i vanlige flapssystem. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger og Olina Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Takk for det Sæbø. Det var etter jeg hadde lest ett innlegg fra deg jeg bestemte meg for å prøve ut dette. Så vidt meg bekjent, så er det ikke noe galt med pumpe osv. Men ble som sagt litt overasket over vekten på disse. Så ble litt redd for om jeg kom til å ødelegge pumpe og sylindere med å montere disse på. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Jeg hadde originale flaps. Farten avtok igjen når baugen ble presset for mye ned, så jeg hadde mer enn store nok på min. Er derfor usikker på hva du egentlig oppnår med veldig store flaps? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Jeg hadde originale flaps. Farten avtok igjen når baugen ble presset for mye ned, så jeg hadde mer enn store nok på min. Er derfor usikker på hva du egentlig oppnår med veldig store flaps? Hvor store var de flapsene du hadde på da nordan? Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Må si meg litt enig med "nordan family 27" her. Farten vil gå ned med baugen for langt ned, er ikke store flaps man trenger.... Men har du avlange eller firkantede flaps har jo litt å si. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Farten gikk ned en halv knop, men båten ble stødigere. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Det er jeg ikke enig i. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Hva mener du nordan? At den ikke ble stødigere, eller farten? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 jeg mener at jeg tapte mer enn 0,5 knop, og at den ble mer vinglete når den brede rumpa kom opp av vannet og det smale forskipet ned i vannet i det fartsområdet jeg brukte båten men hvilket fart oppnår du i dag, da? jeg hadde maks på ca 16,5, og marsjet på omlag 12 knop når jeg dannet meg forannevnte oppfatning. Dersom du opererer i et annet fartsområde kan det jo være at du opplever det annerledes. I 16 knop kom den ganske godt opp av vannet. Men det er jo ikke så mange av disse med motorisering som gjør at det er noen fartsbåt.... Ser at flere har på sine P35 laget permanente flaps/skrogforlengere for å øke løftet. Det finnes vel også en tråd her om en som lagte side-skjørt på en Nordan, så det er mange som arbeider kreativt for å oppnå noe. Men skal du opp og frem i fart er vel bytte til annen motor det eneste reelle alternativet. Det er jo plass til ganske stor og volumiøs motorisering til at skrogets potensiale kan tas ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Ah, vi hadde en tung ford med 120hk. Med tom båt toppet vi 14 knop, og marsjet ferielastet på 10. Vanlige helgeturer ble det kanskje 12knop. Kanskje derfor det opplevdes positivt hos oss. Med gamle flapsene merket vi ikkje om de var oppe eller nede, så de var nok for små. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.