Maxi-sailor Startet 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2014 (redigert) Hei alle dere. Jeg har kjøpt meg en gammel Maxi 84(til-gi-bort-pris) som jeg restaurerer for fulle mugger, og håper med å sjøsette den til sånn ca. midt på sommeren. Mye arbeid gjenstår, innvendig og utvendig men båten er hjemme i hagen så det blir og jobbe på den titt og ofte:) Da jeg hentet båten så jeg det lakk sånn supersvakt ifra bakerste kjølbolt, men man kan ikke se noen skader hverken under båten eller andre plasser. Forrige eier sier han har etterstrammet på bakerste kjølbolt, men fortsatt en mistanke på att det lekker der. Siden jeg har båten hjemme har jeg tid og gjøre evt. reperasjon skikkelig trenger jeg tips fra noen av dere som kansje har gjort dette før. Planen er og løfte den opp fra krybba med en kranbil og reparere det mens den henger i krana, men kan bli dyrt om den henger over 5-6 timer der. Tenkte jeg skulle løsne kjølboltene før løftet, så løfte den litt opp og gyse imellom med sikaflex. Da lurer jeg på om dette er en lur måte å prøve å fikse evt. lekkasjen om den er der? Har dere noen tips om en "lurere" måte å gjøre dette på? Sitter f.eks. kjølen godt fast i båten når man løfter båten opp uten kjølboltene fastskrudd(må man brekke og bryte)? I tillegg trenger jeg propellnavet til foldepropeller(stål), det er et 110s drev som sitter der. Kan gjerne kjøpe brukt både nav og foldepropeller om noen har det til ikke en alt for dyr penge. Jeg takker og bukker for flere råd og hendvendelser fra dere der ute:) Hilsen Stein-Are Redigert 27.Mars.2014 av Maxi-sailor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Velkommen, er selv maxi 84 eiger. Kan ikke hjelpe deg med kjølen, men ideen virker ok, da kan du jo sjekke boltene samtidig. Har du ikke nav? Eller er det bare slitt? Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Kom akkurat på du sier det lekker fra bakre kjølebolt, er du sikker på at vannet er salt, mener kondensvann osv fra kjøleboksen går rundt i det området, det er også en god del kondens fra selve boltene også, hadde samme problem på fremste, trodde at det var lekkasje fra kjølen, men det var bare drenering fra forpigg osv, du ser et lite hull i framkant der. Du kan jo kline til med noe tec7 på selve kjølen i kjøten på min er det ganske mye rundt der. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Jeg vil anbefale som Gespen sier å sjekke om vannet er salt før jeg for alvor begynte å fikse kjølen. Min erfaring med lekkasje fra kjøl er at det eneste som er holdbart er å ta av kjølen og legge på ny tetningsmasse. I samme operasjon får du sjekket kjølboltene for tæring hvis du har hatt saltvannslekkasje. Det kan være litt "plundrete" å få løftet båten av kjølen, det lønner seg å være to mann. Skal du bruke kranbil så husk på at det kan være områder i glassfiberen som har "trukket" vann og trenger å tørke en stund før du evt. legger på ny tetningsmasse for å sikre et bra resultat, så kanskje det er en ide å lage et arrangement som båten kan "stå på" mens den tørker noen dager. Jeg brukte for øvrig "Simson MSR CA" tetningsmasse med godt resultat. (Her har kanskje andre på forumet tips til andre og bedre produkter?) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 tenkte bare å si at ideen med kranbil er fy fy. Totalt ulovlig å stå under hengende last og spesielt i så lang tid. Bør finne en annen løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Maxi-sailor Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 (redigert) Hei. Ja kan bli litt fy, fy med kranbil...men har kjørt mobilkran noen år, så det er ikke det største problemet:) Navet til propellen er rett og slett tært sund, må sikker bore opp alt av skruer bare for å få det fra hverandre. Om noen vet om noen som har sånne deler liggende tar jeg imot med takk:) Kjøleskapet er har ikke vært brukt på noen år, så det lekker neppe der. Forpiggen lyste jeg helt opp og studerte bunnen der, der var det tørt og fint hele tia mens båten lå i opplag. Det kommer forresten en slange bak fra forpiggen som går inn i et rør bak motoren, noen som vet hva det kan være? Lufting/drenering til toalett? Jeg lå og lyste med ei supersterk lykt og prøvde å studere lekasjen mens båten lå på sjøen, lenset også helt tomt i lensebrønnen for å være sikker på hva det kunne være. Men etter lang studering fant jeg ut att det siklet ut fra toppen på den bakerste bolten, den har også mere brunere farge enn de andre boltene. Vannet/sjøen som kom inn ble også sånn brunlig farge, så tror selv att det er fra bolten. Men det skal også nevnes att inni babord sitte-benk lå det masse ferskvann fra lekasje vinduet etter regn som hadde samlet seg opp mens båten lå forlatt. Det som var synd var att jeg ikke smakte på vannet nede i brønnen, da hadde jeg vært litt nærmere sannheta om det var saltvann eller ei. Grubler litt på hva jeg gjør siden jeg er borte på jobb helt til 1-mai. Men om det blir kranbil så ordner jeg meg kansje noe kraftige fundament i treverk som jeg kan løfte båten på, så kan jeg jobbe litt i "fred" om det er tæring på bolt og evt. andre reperasjoner. Å som dere skriver bør man ta kjølen helt ned og la alt tørke og gjøre jobben skikkelig, (puuuh) bli mye jobb da. Håper fortsatt på gode svar fra dere, og kansje noen har vært bort i dette før også. Stein-Are Redigert 28.Mars.2014 av Maxi-sailor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Er det slark i navet? Mitt nav leverte jeg til winracepropellers.no fikk det tilbake så godt som nytt betalte ca 1400kr. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Jeg bruker Tor Sneve i Sandvika når det gjelder deler til eldre VP. Han har det meste på lager og sender deg i posten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.