Tobias SNO Startet 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2014 Hei. Har i dag fått demontert det ene drevet fra båten, og ser at det er grå beige olje rundt knuten og i belgen. Lå også vann oppå oljen som ikke var blandet med dette. Belgen er morken å fel og på høy tid å skifte. Men skal det egentlig være olje i knutebelgen? Eller er dette presset ut fra drevet? Har ikke fått tappet av oljen på drevet enda ( har en liten en 8mnd med feber og halsbetennelse). Tenkte å få tappet av all olje, rense drevet med diesel o.l. Og lage ett adapter som kan festes på peilepinne hullet for å så sette trykk på å se hvor det lekker. Tenker å få skiftet alle pakninger å tettninger når jeg først har det av. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Nei, det skal ikke være hverken vann eller olje i belgen, og du har hatt lekkasje. Det ser ut som såpass mye olje, og godt blandet, at lageret i drevet der akselen går inn, den såkalte dobbeltlagerboksen, er kaputt, og du har oljelekkasje i tillegg til vannlekkasje. Det er også stor sannsynlighet for at lagrene i svinghulskåpen er kaputt. Dersom det er samme deilige pannekakerøren i drevet ditt, noe som er høyst sannsynlig, så kan det være andre lager og tetninger som er dårlige i tillegg, og du har nå fått deg litt jobb med å kontrollere alt osv. Dette er grunnen til at belger skal skiftes annet hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Tobias SNO Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Eg for min del kommer nok til å skifte hvert år tenker jeg. Er slik det er tenkt i hvertfall. Får ta drevene inn i garasjen og ta en full gjennomgang og skifte det som skiftes må. Like greit egentlig for då er jeg trygg på at alt er ok og gjort skikkelig. Slippe bekymringer når man er på sjøen. :-) litt arbeid gjør meg ingenting når resultatet blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Uff da! Dette så ikke bra ut! Nå vet ikke jeg kunnskapsnivået ditt, men denne jobben består i vesentlig mye mer enn å skylle gjennom og bytte noen simmeringer... Det er ganske mange, inkl meg selv som legger en skvett olje i belgen. Dette smører litt samt man får oljefilm i hekken om belgen begynner å lekke. Men her er det mer som er gått galt vil jeg tro. Lytt til Adeneo, han vet hva han snakker om! Lykke til, og hold oss oppdatert! Sitér dette innlegget Link to post
Tobias SNO Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Tja kunnskapsnivået er vel helt greit. 7 år som bilmekaniker og nå montør på elektromotorer hvor lagerbytte, måle lagerposisjoner, kast i akslinger bytte av tettninger er dagligdags. Alt er jo satt sammen på ett vis, og kan på samme måte demonteres og settes i stand igjen. Det man ikke vet eller forstår seg på finner man somregel på google, eller på kompetansesenteret baatplassen.no :-). Vet at drevene er total overhalt i 95, men det er trossalt 19 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Da virker det jo som om tommeltottene er i riktig kvantum ihvertfall Har du samme grøten i drevet må det nok splittes. Da trenger du en del spesialverktøy. Til å skylle igjennom, er det visst bra å bruke lampeolje (ref Joda3300 her inne og VP forhandler). Kanskje greit å starte med det uansett Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Begynn med å tappe drevet du, og hvis det er omtrent samme konsistens på den oljen kan du nok følge Julie's råd, splitt drevet. Som bilmekaniker ligger disse drevene tett opp mot gamle Volvo bakaksler og girkasser, mange av prinsippene er de samme, med forspenning, backlash osv. og det er rimelig rett frem i forhold til måling og skimsing, og alt står godt beskrevet i manualen. http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq250drive.html Sitér dette innlegget Link to post
Tobias SNO Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Har fått drevet inn i garasjen no å fått snekret i hop ett stativ til det. Har tappet av oljen på drevet, og den var helt annerledes enn oljen som var i knutebelgen. Det som ligger i belgen virker mer som grease enn olje da den er ganske så tykk. Oljen i drevet er mer som olje i tykkelse, og kjennes ut som om den har en smøreeffekt når du tar på den. Det til høyre er fra drevet og venstre er fra belgen. Fant i hvertfall en av synderen(e) simmer ringen til girvelgeren. Skifter simmer ringen i morgen og fortsetter med feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 (redigert) Ser ikke helt frisk ut den oljen der heller. Mye vann. Jeg hadde litt vann i drevet mitt i år, men oljen var ikke i nærheten så ille. Jeg sendte mitt inn for ompakking. Simmeringer rundt gear er vanlig at lekker. Enkel å bytte. Redigert 27.Mars.2014 av Julie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tobias SNO Svart 27.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Den simmer ringen er allerede tatt ut og lagt klar i en pose sammen med noen bolter eg skal glassblåse i morgen. :-D Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Du kan nok bare plukke ned drevet ditt, i hvert fall store deler av det. Ettersom du har en hel del olje i belgen lekker det også i den enden, og når du har ut girveksleren bør du inspisere konet ditt, den mengden vann kan skape varmgang og glasere konet over tid, samt forårsake en hel del andre problemer, men du kan selvfølgelig ha vært heldig også ? Sitér dette innlegget Link to post
Tobias SNO Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Så på det i går og girvelgeren og konet så bra ut. Oljen har en smøre effekt kjennes det ut som når du tar den mellom fingtene å gnir. Har tatt ut den delen hvor akselen går igjennom og inn i drevet (selve knuten) skal få byttet tettning her også. Sitér dette innlegget Link to post
Tobias SNO Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Har fått gjort litt men med bursdagsfeiring av elstemann på 4 har båten blir nedprioritert denne helgen. Har fått splittet drevet, og ingen overraskelser så langt. Har fått rengjort selve akslinger til girvelgeren, holderen og skiftet zimmerring på denne. Må kjøpe 9mm umbrako slik at jeg får plukket frahverandre inngående aksling på drevet. Satser på å få ut propell akslingen i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.