Jump to content

Forslag til oppussing av teak på badeplattoform til en 35 fots CC

Nidelv-28

Recommended Posts

Hei

Som headingen sier så ønsker jeg noen forslag til oppussing av badeplattformen.

Pr.dd så ligger det limte teakstaver på ca 5-7mm tykkelse og ca 40mm bredde med ca 5mm nater.

Skal jeg legge nytt teak? Andre treslag? Plater (visst mulig)??

Bilde viser dere hva jeg har...

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39404/badeplattform2.jpg

Fint om dere har noen tanker rundt pris, samt arbeidstimer... (evnt om dere veit noen som gjør alt fix ferdig :-))

Setter pris på gode ideèr!

Så teaken er ødelagt ja...

Hvis du vil ha ny teak, hør med Sandøy Båtdekk. De lager ferdig laget paneler med teakstaver. Du limer disse på båten selv. Ok pris.

Ellers kan du jo gjøre som jeg skal nå, bruke Isiteek, som du limer selv. Ser flott ut og er vedlikeholdsfritt. Evnt Flexiteek som er det samme, men laget som ferdige paneler.

Andre alternative tresorter har jeg ikke erfaring med :smiley:

Ekte teak fra Sandøy til min plattform var 11200,-

Flexiteek ferdig laget til min plattform ble estimert til ca 15000,-

Isiteek er estimert til ca 4-5000,- til min plattform.

Har fått med meg prøver på Isiteek hjem. Har forsøkt å skrape, søle, trampe osv. De gangene det blit hakk eller flekker som ikke går av med såpevann, pusser man lett med 60 kroning papir...

Er fler her inne som har dette. De kan sikkert svare bedre enn meg på kvalitet.

Men det er kun plater. Så kommer endebord, bredere bord til detaljer, samt lim i tillegg... Ender fort opp mot samme sum og vel så det. Og holder det med 3m bredde til denne båten tro?

Men nå vet ikke jeg om det ene er å foretrekke fremfor det andre...

Verd å vite om forskjellen på Flexiteek og Isiteek, er at Flexiteek blir sveiset sammen med en spesialpistol. Den er også 1mm tykkere enn Isiteek og kan fåes i flere fargenyanser.

Isiteek lages paneler selv ved å lime sammen strimlene (2spiler) med spesiallim. Den fåes kun i en fargenyanse.

Lykke til med valget! :smiley:

Nidelv 28. Det teakdekket ditt er desverre laget av veldig dårlig egnet teak som sannsynligvis også er i tynneste laget. Du ser av tegningene på overflaten at det for det meste er flaskskåret tre. Kantingen og detaljene er heller ikke laget profesjonelt. Dette ser veldig hjemmesnekret ut.

Personlig ville jeg fjernet alt og lagt ny ekte teak. Den kan legges rett på underlaget eller leveres som plate som du limer på selv. Begge deler bør virke bra, men du må i tilfelle sørge for å få riktig skåret kvalitetsteak som egner seg til utvendig båtdekk fra en som forstår seg på båtteak. Jeg ville valgt større tykkelse og noe mindre bredde. Dersom jeg skulle gjort det selv ville jeg lagt 10 x 36 mm staver i epoxy og fuget med elastisk fugemasse. Men det bør ogå være et godt alternativ å lage en mal og få det levert som ferdig fuget plate. Selv om mange ikke vil være enige, vil jeg ikke fuget med epoxy på utvendig dekk.

Dersom du vil ha uekte teak: versågod, det er ditt valg!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...