Torsen67 Startet 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2014 Er ute etter selvjusterende trimplan til Windy 22 DC, 150 hk. Men de jeg finner er enten til utenbordsmotorer eller for masse hk og høy fart. Jeg har jo utvendig drev og jeg skjønner ikke helt hva som da blir forskjell på denne og utenbords. En midtstillt motor med aksel blir noe annet. Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Kenryd Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Et alternativ, men som koster noe da... er jo Trimplan av typen Bennett fra Maritim feks. Her kan du i tillegg kjøpe en kontrollboks med Autotab system, som selv justerer trimplanene. Har dette på min Scand 26 HC med drev og 136hk innenbords motor. Fungerer som bare det. Dette er jo da et Hydraulisk system. Vet ikke om det er det du er ute etter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 (redigert) Om det er Smart Tabs du tenker på så finnes jo disse i alle mulige variasjoner og størrelser så noe som passer er nok ikke vanskelig å finne. Rustfritt eller komposittplast, outboard eller inboard http://www.nauticusinc.com/index.html De er jo justerbare både mht. montering og ettermontering, samt finnes med forskjellig trykkstyrke i actuatoren. http://www.nauticusinc.com/pdf/nauticus_large_sx_sell_sheet.pdf Men om du mener elektronisk styrte automatiske så vet jeg ikke helt hva som finnes. Redigert 27.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Maruma Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Siden jeg har samme skrog vil jeg bare komme med en anbefaling. Jeg vet jo ikke hva du vil oppnå med tabs men jeg regner med at du vil ha det for at båten skal komme seg lettere i plan. Smart tabs er jo enkle å montere og lite mikkmakk. Siden denne båten har bra med V bunn og ikke er spesielt bred vil den fort lene seg over til en av sidene hvis det er skjevfordeling av last eller mennesker ombord, og spesielt i sidevind. Jeg har instatrim og bruker de aktivt stort sett hver gang jeg ligger i plan og trimmer de ned i mye sjø for å få båten til å sette seg mere i sjøen. På sistnevnte vil vel kanskje smart tabs gjøre samme jobben. Jeg ville tatt jobben med å montere noe du kan justere, de er dyrere og som sakt mere jobb å montere men du har igjen for det i etterkant. Du er kanskje klar over alt dette jeg skrev men følte jeg måtte nevne det :-) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Enig med Kaptein Gjelseth. Skal en først ha trimtabs/flaps er det greit å kunne bruke det aktivt. Kan ikke skjønne at det skal være forskjell på om du har aggregat eller utenbordsmotor. Det er helt genialt å kunne justere for skjev last, i stedet for å be folk bytte plasser, plane tidligere, holde båten flatt i sidevind, eller kunne holde plan i lavere fart. Eneste jeg savner fra gamlebåten, er trimflapsene. Ville kostet på meg Autotab funksjonen denne gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Takk for innspill. Vi har faktisk ikke hatt noe problem med skjev gang, eller rettere sagt ikke vært plaget med det. Men føler vi kunne trengt å få båten litt ned i front. Blir fort gående hekken litt lavt selv om farten tilsier at den fint kunne gått mer vannrett. Selve båten føles ikke tung og kommer lett opp og ut av vannet ved fullt pådrag. Men savner en mer markant planingsterskel. Det er mye som må gjøres med denne båten så vi kan ikke velge i pose og sekk pga kostnader. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Med Bennet kan du begynne med vanlig billig kontrollpanel med 2 knapper, det følger med. Kan oppgradere til automatisk justerende senere, tror du bare trenger bytte selve kontrollpanelet. Så da har du en mulighet til å holde kostnaden nede. Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 med autotab er det ett ekstra lite panel du monterer, sammen med en liten MRU og ett rele til pumpa. Eksisterende knapper lar man stå, og bruker dem til å justere manuelt med. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Jeg venter på at noen skal teste biltema sine tabs.... Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 de var jo rimelige da http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Elhydraulisk-trimplan-25911/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trulsant Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Satt ned mye i pris iallefall... Får jo Bennett fra 4100 med planene, og gamleprisen på BT var jo ca 4000,- med trimplan. TA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.