Jump to content

Selvjusterende trimplan som egner seg for Windy 22 DC, 150 hk?


Torsen67

Recommended Posts

Et alternativ, men som koster noe da... er jo Trimplan av typen Bennett fra Maritim feks. Her kan du i tillegg kjøpe en kontrollboks med Autotab system, som selv justerer trimplanene. Har dette på min Scand 26 HC med drev og 136hk innenbords motor. Fungerer som bare det. Dette er jo da et Hydraulisk system. Vet ikke om det er det du er ute etter.

Link to post

Om det er Smart Tabs du tenker på så finnes jo disse i alle mulige variasjoner og størrelser så noe som passer er nok ikke vanskelig å finne.

Rustfritt eller komposittplast, outboard eller inboard http://www.nauticusinc.com/index.html

De er jo justerbare både mht. montering og ettermontering, samt finnes med forskjellig trykkstyrke i actuatoren.

 

http://www.nauticusinc.com/pdf/nauticus_large_sx_sell_sheet.pdf

 

Men om du mener elektronisk styrte automatiske så vet jeg ikke helt hva som finnes.

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Siden jeg har samme skrog vil jeg bare komme med en anbefaling. Jeg vet jo ikke hva du vil oppnå med tabs men jeg regner med at du vil ha det for at båten skal komme seg lettere i plan. Smart tabs er jo enkle å montere og lite mikkmakk.

 

Siden denne båten har bra med V bunn og ikke er spesielt bred vil den fort lene seg over til en av sidene hvis det er skjevfordeling av last eller mennesker ombord, og spesielt i sidevind. Jeg har instatrim og bruker de aktivt stort sett hver gang jeg ligger i plan og trimmer de ned i mye sjø for å få båten til å sette seg mere i sjøen. På sistnevnte vil vel kanskje smart tabs gjøre samme jobben.

 

Jeg ville tatt jobben med å montere noe du kan justere, de er dyrere og som sakt mere jobb å montere men du har igjen for det i etterkant.

 

Du er kanskje klar over alt dette jeg skrev men følte jeg måtte nevne det :-)

Link to post

Enig med Kaptein Gjelseth. Skal en først ha trimtabs/flaps er det greit å kunne bruke det aktivt. Kan ikke skjønne at det skal være forskjell på om du har aggregat eller utenbordsmotor. Det er helt genialt å kunne justere for skjev last, i stedet for å be folk bytte plasser, plane tidligere, holde båten flatt i sidevind, eller kunne holde plan i lavere fart. Eneste jeg savner fra gamlebåten, er trimflapsene. Ville kostet på meg Autotab funksjonen denne gangen. :thumbsup:

Link to post

Takk for innspill. Vi har faktisk ikke hatt noe problem med skjev gang, eller rettere sagt ikke vært plaget med det.

Men føler vi kunne trengt å få båten litt ned i front. Blir fort gående hekken litt lavt selv om farten tilsier at den fint kunne gått mer vannrett. Selve båten føles ikke tung og kommer lett opp og ut av vannet ved fullt pådrag. Men savner en mer markant planingsterskel.

 

Det er mye som må gjøres med denne båten så vi kan ikke velge i pose og sekk pga kostnader.

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...