Jump to content

Små båter i bølger... Hvilken er best?


Marwin

Recommended Posts

Mengden av trailbare båter langs våre veier øker! Det er bare å ta en tur på hovedveiene så ser du at flere har oppdaget denne unike båtbruken: Bedre geografisk fleksibilitet finnes neppe; Med mulighet for overnatting ombord +++

Men det er i hvert fall ET drawback: Liten båt kan være "ubehagelig" å oppholde seg i når bølgehøyden øker og du MÅ gå! Tenk deg følgende:

Du ligger i uthavn og SKAL hjemover; Men det fine været har endret seg og du belager deg på en tøff tur tilbake. Det banker og slår, kaffekoppen kan du bare glemme og du erfarer at surring av løse gjenstander har sin misjon :eek:

Så kommer tanken: Hvilket båtmerke hadde taklet dette været bedre :rolleyes::confused:

Å teste "alle typer" båter er umulig for den enkelte, men med samlet erfaring i dette forum burde det kunne komme frem noen vettuge synspunkt. Det er snakk om planende båt 19 - 23 fot (under ca. 1700 kg, =max båtvekt for en stor personbil)

I en tråd i et annet forum ble det nevnt Draco 20-23, Fjord 21, Flipper 630, Skipsplast 605 -675 og Windy 22. (Det finnes sikkert også andre.)

Så jeg kaster ut spørsmålet: HVILKEN båttype/fabrikat vil DU anbefale under nevnte omstendigheter?? (Hvilken båt har best sjøegenskaper i grov sjø)?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tar ikke høyde for noen prisklasser her, siden du ikke nevner noe om det.

 

Den båten jeg har prøvd som har imponert meg mest i grov sjø er en Yamarin 5910 med 115hk firtakt (Yamaha). I grov sjø er det bare å gi på og ligge opp på bølgetoppene. Mye mer behagelig enn å gå ned i hver eneste bølgedal. Skulle du være så (u)heldig å ta av på en bølgetopp er ikke landingen noe å bekymre seg for. Lander like mykt hver gang.

 

Askeladden 565 skal også være meget bra. Har ikke prøvd den selv enda, men faren min var og testet den i kuling her en dag. Det var han som eide Yamarinen også, og han var meget imponert over Askeladdenen. Står en Mariner 135hk på denne.

 

Min egen båt er også trailbar. Summer Fun heter den (tidligere Clipper 17, Egda 17), men produseres ikke lenger (jeg har formene). Tar av og lander like mykt hver gang. Kan være litt slitsom ved sjø skrått på baugen, men ellers en drøm!

 

Bilde

 

Er klar over at disse båtene er i underkant av hva du hadde tenkt deg av størrelse, men det er mine erfaringer. Ut fra de eksemplene du nevner er det vel helst daycruiser, som den jeg har, du tenker på.

Redigert av Kenneth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...