Fyret 25 Startet 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2014 Heisann :-) Har nå solgt den gamle snekka mi for å kjøpe "ny" gammel snekke. Båten det dreier seg om er en 21 fots åpen tresnekke fra 1964 med en Sabb 10hk. Båten ligger i Nevlunghavn, og skal kjøres sjøveien hjem til Tønsberg. Og lurer på om noen har noen tips til fine steder å kjøre "innom" på vei hjem? Lurer også på om noen vet sånn ca hvor lang tid denne turen vil ta med en fart på rundt 6-7 knop? Er jo en åpen båt, så en eventuell overnatting skal skje i telt. Så vet du om et fint sted som egner seg å telte mellom Nevlunghavn og Tønsberg, så kom gjerne med tips! :-) Og er det noe spesielt jeg bør passe på/ha med? Selfølgelig nok diesel til turen ;-) Setter stor pris på tips å innspill :-) Sitér dette innlegget Bukh - Powering Marine Safety Troll 20 med Bukh DV 10 Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Og er det noe spesielt jeg bør passe på/ha med? Selfølgelig nok diesel til turen ;-) Setter stor pris på tips å innspill :-) Så artig - og gratulerer med båt. Min ligger i Stavern og skal selv i så måte motsatt retning i helgen da jeg tenker å seile til Nevlunghavn som første skritt mot Bergen. Eneste tipset jeg har er at når jeg seilte fra Oslo til Stavern så blåste det ganske kraftig utenfor Stavern - så hold deg på innsiden av fyret der ute :-) Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Hei og gratulerer med ny båt! For vår del er denne strekningen en transportetappe da store deler går et stykke fra land uansett. Men er det fint vær, er fyrhavna på Svenner et flott sted å stoppe innom. Redningsutstyr, ekstra filter, ekstra reimer, kart, solkrem og kaffe kommer du langt med:) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Hei, siden det er en SABB du skal på tur med, så ville jeg ikke være redd for motoren. Sjekk før du går igang at tanken ikke har gruff i seg. Sabben har et dieselfilter som også be brukt på Scaniabusser, så det tåler mye, men dieseldyr kan knekke det. Hvis tanken ser grei ut, så ville jeg ikke vært redd for mye. Jeg er ikke sikker på om du får den opp i 7 knop. Regn med 5-6, og tenk at i motvind kan du havne ned i det halve, så får du heller positive marginer. Jeg har sovet mye i båten: Har brukt en 2x3 m grønn presenning med dunker i hvert hjørne som jeg slipper utfor båtsidene, så ligger du greitt under, og det er lett å lagre. Gled deg til en fin tur! Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Siden ingen har nevt det så må du ha med VHF radio. På den tiden det tar å høre melding av type "Du er nå kommet inn i køen til 112" så har allerede flere båter satt kursen mot deg om du har sendt en PAN-PAN eller Mayday. Faller du i sjøen nå er kansje løpet kjørt. Du kan jo vurdere en overlevelsesdrakt. Kaffe tiltredes 100% ! Jeg ville overnattet etter at jeg har runda Tønsberg tønne og kommet inn i fjorden. Skulle været slå seg vrangt mens du ligger på Svenner så kan du bli liggende der. Det er masse fine øyer inne i fjorden, regner med at du går Vestfjorden, da er jo Melsomvik er hyggelig sted å stoppe. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Festina Lente IV Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Rakke er vel den store skrekken for mange. Finn ruta igjennom på forhånd, slik at du ikke er i tvil om hvor du skal legge kursen. Det er langt å gå utafor, om været er litt i overkant. Tallaks havn, rett innenfor Tønsberg Tønne, gå leden innaskjærs forbi den, er et bra sted å stoppe for overnatting, blant øyene der finner du godt le for de fleste vinder. Du trenger sjøkart og kompass for turen, men det er vel en selvfølge. God tur Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Framtia Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Det er mange perler på denne strekningen, ikke minst Nevlunghavn selv. Videre vil jeg anbefale Stavern, Viksfjord, Ula og Svenner på veien. Stuper og Tønsbergskjærgården kjenner du vel til, eller kan utforskes andre ganger enn på henteturen. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fyret 25 Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Tusen takk for gode tips! ;-) Noen som vet ca hvor lang tid det vil ta? :-) Sitér dette innlegget Bukh - Powering Marine Safety Troll 20 med Bukh DV 10 Link to post
TwisT Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 På Gule sider's sjøkart kan du måle distanser. Ser ut til å være ca 30 nm. Med 6 knop burde du greie hele turen på 5 timer. Kjerringvik er ikke nevnt, men det er også en fin plass å ta en pause. Sitér dette innlegget Link to post
Fyret 25 Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Ok, tusen takk for svar! :-) Sitér dette innlegget Bukh - Powering Marine Safety Troll 20 med Bukh DV 10 Link to post
Goodwill Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Ula er en liten men veldig fin gjestehavn. Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Turen tar nok ca 5-6 timer, spørs hvor langt ut du går. Hvis dere vil ha en stopp og går langs land, er sør i omande(ytterst i viksfjord) fint og også fint med telt + toalettmulighet. Går dere langt ut fra rakke, blir svenner fyr et naturlig stopp og fint sted å overnatta. Ellers er det vel bare ula/kjerringvik og deretter tallakshavn evt før du er i tønsbergfjorden som er av interesse. Er jo bare en bitteliten ettermiddagstur dette ;-) God tur , meldt mye bra vær! Sjekk kartet nøye ved rakke bare. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.