Stjernen ! Startet 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2014 Hei har hatt litt problemer med starteren. Begynte ifjor da vannlåsen gikk,ble nok litt fuktig da. Så den slo ikke inn til tider.Men etter litt smøring etc så fikk jeg innslaget og motoren til og virke,men ikke på likt. Har prøvd og kople på ett batteri på starteren,bendix hjulet slår ut men motor snurrer ikke.Gir jeg strøm til motor så snurrer den.Men vil ikke snurre og slå inn sammtidig. Så jeg fikk kjøpt meg en brukt starter,som har stått på samme type motor. Eneste er att de ikke er helt like i enden ,så er litt skeptisk til og prøve. Så tenkte jeg la ut ett par bilder her. Er redd kransen i motoren skraper borti starter el no lign. Det står ett nr inni bak bendix hjulet som er likt på begge startere. 2-006-209-486. Utenpå den defekte starteren er det masse nr,men ikke ett på den andre. Kan jeg bruke denne starteren ? Her er forskjellen.Man kan se huset rundt drevet er kuttet litt ekstra på den jeg ikke får til og virke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Hvis du er i tvil, kan du ikke bare skifte over innslagsreleet om de er like? Kan virke som om det er problemer med kontaktpunktene i selve releet. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 Hadde jeg bare fått løsnet skruene,men tror de må bores ut.Noen av skruene er slitt desverre. Det er jo bare dette huset som er litt mere utvidet på den gamle starteren ! Kunne jo slipet den ned med vinkelsliper så den blir lik men.Vil helst slippe dette om jeg kan bruke den som den er. Ny inbytte starter koster jo 6000 så !!. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 6000 var mye. Til GM'en min kjøpte jeg en ny starter for et par tusenlapper. Du får bare prøve å dytte starteren inn på plass. Hvis den ikke tar borti svinghjul/starterkrans så burde det vel gå greit. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 28.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2014 (redigert) Det jeg tenkte jeg også,att vis jeg fikk den inn uten att den skraper i kransen så burde det gå fint. Jeg prøvde finne noen bilder på nett av starteren,men mye forskjellig der. 6000 er mye for en starter ja,og det er det billigste.Har sett den til 11000. Men kan det lønne seg og kjøpe slikt i sverige tro,kan jo lett ta ferjen til strømstad. Men venter litt og ser om noen finner ut om jeg kan bruke denne starteren før jeg prøver. Er nok noen her inne som vet åssen en bmw d50-2 starter ser ut ! Redigert 28.Mars.2014 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Du finner delekatalogen her:http://bmwmarine.com/parts.html Se om du finner noe info her. Dersom det finnes dynamo/starter verksted i nærheten kan det være en ide og ta med begge starterene for en vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Starteren på bilde ser lik ut som den jeg har mad halvmåne.180 grader rundt bendix hjulet ! Mens den som sto på er mer 270 grader kuttet.fordelt 90 på vær av sidene. Så har litt lyst og prøve. Men håpet noen her hadde vært borti slike startere,så håper på en oppklaring. Vil jo på vannet hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Hvis starteren går inn på plass, so trur eg ikkje at dette med "halvmåne" eller "270 grader" spelar noka rolle. Det eg ville sett meir nøye på er om tannhjulet slår like langt fram, i begge starterne - og går like langt tilbake. Det ville vera tragisk om starteren slår inn, starter motoren og so ikkje går so langt ut at den slipper taket på motoren. Og so om starternes tannhjul har samme antall tenner. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Samme antall tenner samme nr på bendixen. Eneste forskjell er er denne kappen rundt. Skal se om den glir lett inn. Hadde vært greit og spart de 6000 til ny starter. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 har du delenr på disse 2 starterne. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Er kun Bosch starteren som fusker som har delnr og div. Den andre står det ikke noe på bare samme nr som er skrevet bak tannhjulet. Men har slipt den ene ned litt,så skal i båten og prøve senere. Den originale som alltid har stått der heter:Bosch 0001366026 den som jeg ble tillbudt som inbytte starter het 25-12-29. Men kostet jo også 5400,da fikk jeg 10 prosent avslag.Det var Bosch i stokke ! Fant ingen rimligere desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 hei, sjekket i usa, men det var ikke så mye rimeligere, 722 dollar. + frakt +moms Kan du ikke overhale den du har, lever den ikke på et elektrodiesel verksted. Må jo bli billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Trøkk inn den du kjøpte, se om den funker, og at den løser ut. Men Janoho har et godt poeng. Lever starteren inn til profesjonelle for reparasjon. Kan umulig koste mer enn en tusing (eller to). Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Jeg tok vinkelsliperen og slipte av ca 15 grader på vær side. Slik att jeg var sikker,hadde sikkert passet ellers også. Så gikk jeg ned i båten og monterte starteren,trykket på start.. Og den startet med en gang uten ulyder !! Så da har jeg løst det problemet for sommeren ! Men olje piperen har tatt kvelden merket jeg. Er jo ikke noe stort problem,bare jeg finner ett sted de selger slike små pipere/høytaler. Takker for hjelp og forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Alle steder jeg har snakket med selger kun inbyttestartere som er overhalt til 6000. Ingen verksted som vil fikse den. Ett verksted sa att det kostet mer om de skru den opp og se på den,enn det gjorde for en starter. Så det hadde sluttet med for 25 år siden sa han. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 På mange innslagsrele er det mulig å snu kontaktene 180 grader så har man starter lenge. Har også lodda på slitte kontakter med godt resultat. kjenner ikke detaljene på denne starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Det er en spesiell motor igrunn ja 1,9kw ! Problemet sitter inne i starteren,alle kontakter på utsiden er fine. De er vist spesielt kraftige pga,hoved motoren ikke trenger gløding,fikk jeg vite. Og dette såkalte innslaget,inni dette var det noe spesielt som skulle gi ekstra strøm til motor når bendix hjulet slo inn(husker ikke navnet ). Blir noe lign som start kondensator på en vaskemaskin vel !? Men der er her det er noe feil,får jo motor til og snurre og tannhjulet til og slå ut. Men og få begge ting til og skje sammtidig går ikke. Skal prøve og se om noen kan fikse den med tiden. Kan være greit med en starter i bakhånd. Tror jeg må evt finne en privat person om jeg skal få gjort jobben billig ja. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 (redigert) Ikke noe hokus pokus men der er så mange løsninger at det enkleste er å åpne og sjekke. Man tar av endelokket på innslagsreleet så ser man hvordan det ser ut, mulig man må borre ut noen pop nagler? Kontaksettet er egentlig baksiden av av skruene som går igjennom endellokket (bakkelitt etc.), pass på å ikke skade ledninger etc. Når innslagsreleet/arm har ført tannhjul helt inn i inngrep så skal kontaktsettet starte selve rotasjonsmotoren. Men visst kontaktset /plate er slitt /brennt så blir dette ikke noe av. Er man heldig så kan dette enkelt fikses, visst ikke så kan man lodde/slipe etc. men det krever litt finmysing og nøyaktighet. Ev. nye deler visst tilgjengelig. Her ser du noe lignende. http://www.benzworld.org/forums/w210-e-class/1624347-e430-starting-issue-engages-but-stops-7.html Eg hadde ikke tid å lese artikkelen nå. Redigert 31.Mars.2014 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Det var solenoiden det het som ikke virket som det skulle ! så motor snurrer ikke når innslaget er inne. Skal kikke nærmere når tid,men ikke prioritert nå som jeg har byttet starter. Så båten er i gang nå ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.