Jump to content

Hvilken starter Bmw D50-2 ?

Stjernen !

Recommended Posts

Hei har hatt litt problemer med starteren.

Begynte ifjor da vannlåsen gikk,ble nok litt fuktig da.

Så den slo ikke inn til tider.Men etter litt smøring etc så fikk jeg innslaget og motoren til og virke,men ikke på likt.

Har prøvd og kople på ett batteri på starteren,bendix hjulet slår ut men motor snurrer ikke.Gir jeg strøm til motor så snurrer den.Men vil ikke snurre og slå inn sammtidig.

Så jeg fikk kjøpt meg en brukt starter,som har stått på samme type motor.

Eneste er att de ikke er helt like i enden ,så er litt skeptisk til og prøve.

Så tenkte jeg la ut ett par bilder her.

Er redd kransen i motoren skraper borti starter el no lign.

Det står ett nr inni bak bendix hjulet som er likt på begge startere. 2-006-209-486.

Utenpå den defekte starteren er det masse nr,men ikke ett på den andre.

Kan jeg bruke denne starteren ?

Her er forskjellen.Man kan se huset rundt drevet er kuttet litt ekstra på den jeg ikke får til og virke.

bilde

Hadde jeg bare fått løsnet skruene,men tror de må bores ut.Noen av skruene er slitt desverre.

Det er jo bare dette huset som er litt mere utvidet på den gamle starteren !

Kunne jo slipet den ned med vinkelsliper så den blir lik men.Vil helst slippe dette om jeg kan bruke den som den er.

Ny inbytte starter koster jo 6000 så !!.

Det jeg tenkte jeg også,att vis jeg fikk den inn uten att den skraper i kransen så burde det gå fint.

Jeg prøvde finne noen bilder på nett av starteren,men mye forskjellig der.

6000 er mye for en starter ja,og det er det billigste.Har sett den til 11000.

Men kan det lønne seg og kjøpe slikt i sverige tro,kan jo lett ta ferjen til strømstad.

Men venter litt og ser om noen finner ut om jeg kan bruke denne starteren før jeg prøver.

Er nok noen her inne som vet åssen en bmw d50-2 starter ser ut !

Redigert av Dioden ! (see edit history)

Hvis starteren går inn på plass, so trur eg ikkje at dette med "halvmåne" eller "270 grader" spelar noka rolle.

Det eg ville sett meir nøye på er om tannhjulet slår like langt fram, i begge starterne - og går like langt tilbake.

Det ville vera tragisk om starteren slår inn, starter motoren og so ikkje går so langt ut at den slipper taket på motoren.

Og so om starternes tannhjul har samme antall tenner.

Magne

Er kun Bosch starteren som fusker som har delnr og div.

Den andre står det ikke noe på bare samme nr som er skrevet bak tannhjulet.

Men har slipt den ene ned litt,så skal i båten og prøve senere.

Den originale som alltid har stått der heter:Bosch 0001366026 den som jeg ble tillbudt som inbytte starter het 25-12-29.

Men kostet jo også 5400,da fikk jeg 10 prosent avslag.Det var Bosch i stokke !

Fant ingen rimligere desverre.

Jeg tok vinkelsliperen og slipte av ca 15 grader på vær side.

Slik att jeg var sikker,hadde sikkert passet ellers også.

Så gikk jeg ned i båten og monterte starteren,trykket på start..

Og den startet med en gang uten ulyder !!

Så da har jeg løst det problemet for sommeren :smiley: !

Men olje piperen har tatt kvelden merket jeg.

Er jo ikke noe stort problem,bare jeg finner ett sted de selger slike små pipere/høytaler.

Takker for hjelp og forslag.

Det er en spesiell motor igrunn ja 1,9kw !

Problemet sitter inne i starteren,alle kontakter på utsiden er fine.

De er vist spesielt kraftige pga,hoved motoren ikke trenger gløding,fikk jeg vite.

Og dette såkalte innslaget,inni dette var det noe spesielt som skulle gi ekstra strøm til motor når bendix hjulet slo inn(husker ikke navnet ).

Blir noe lign som start kondensator på en vaskemaskin vel !?

Men der er her det er noe feil,får jo motor til og snurre og tannhjulet til og slå ut.

Men og få begge ting til og skje sammtidig går ikke.

Skal prøve og se om noen kan fikse den med tiden.

Kan være greit med en starter i bakhånd.

Tror jeg må evt finne en privat person om jeg skal få gjort jobben billig ja.

Ikke noe hokus pokus men der er så mange løsninger at det enkleste er å åpne og sjekke.

Man tar av endelokket på innslagsreleet så ser man hvordan det ser ut, mulig man må borre ut noen pop nagler?

Kontaksettet er egentlig baksiden av av skruene som går igjennom endellokket (bakkelitt etc.), pass på å ikke skade ledninger etc.

Når innslagsreleet/arm har ført tannhjul helt inn i inngrep så skal kontaktsettet starte selve rotasjonsmotoren. Men visst kontaktset /plate er slitt

/brennt så blir dette ikke noe av. Er man heldig så kan dette enkelt fikses, visst ikke så kan man lodde/slipe etc. men det krever litt finmysing

og nøyaktighet. Ev. nye deler visst tilgjengelig.

Her ser du noe lignende.

http://www.benzworld.org/forums/w210-e-class/1624347-e430-starting-issue-engages-but-stops-7.html

Eg hadde ikke tid å lese artikkelen nå.

Redigert av volfro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...