Jump to content

På leting etter båt for 2014, Joda 8100, Scand Baltic el.lign.

Skuddet

Recommended Posts

Takk igjen for flere synspunkter og svar.

Ser det er flere som anbefaler Skarpnes 30, men mange hevder den er litt våt. Hvor ille er egentlig det? Vi holde oss stort sett fra Stavern og innover, så er ikke så voldsomt mye sjø her.Så en Skarpnes med litt stor motor kan også være aktuelt. Bruker dere som har skarpnes akterkabinen når dere bare er 2 voksne, eller blir den liten? Virker som denne har brede dollbord, så da er det lettere med bikkja. Med Hantoen vi har nå så er det plundrete.... Ser at det ligger noen skarpnes på finn, men syns de er i overkant dyre!?

For de som har en til salgs, send gjerne info på thorvaldskudem(krøllalfa)gmail.com

Nidelv 28 er også en ganske fin båt syns jeg. Noen synspunkter på denne?

Noe over 30 er ikke aktuelt, vi er i utgangspunktet 2 voksne (ikke barn) og ønsker plass til 2 voksne til en gang i blant, men da er ikke kravene så store. Var i utgangspunktet ute etter noe rundt 27, men 3 fotssyken har visst kommet før båt er handlet inn...

Når det gjelder pris, så hadde jeg håpet å holde meg nærmere 300k enn 350k...

Om du vurderer Joda 8100 med aktercabin pga. Barn, så bør du teste ut båten med å gå akterover til jolle og barn. Jeg synes den er rett og slett ubrukelig der. Lite plass og lite dolbord å gå på. Kan ikke sammenlignes med en Baltic eller Skarpnes 30

Det nevnes Nimbus 3000. Her eid en slik og er vel beste båten vi har hatt i den klassen

Litt usikker på akterkabin eller ikke. Fordelen med Joda er vel at frontluka er en brukbar måte å komme seg akter på?

Vet du om sitteplassen bak i Family utgaven kan gjøres om til seng, og er det samme løsning på frontkabinen i TC og Family?

Blir nok for dyr, for stor og for lukket...

Sjekk denne finncode'n her. Det er også en meget riktig båt! Finncode 47537632

Har sett denne, og den er absolutt fin. Synd den er på feil side av landet og jeg ønsker ikke hardtop da jeg vil sitte ute i sola når jeg kjører. På vestlandet ser jeg absolutt verdien i hardtop, men ikke her...

Redigert av Skuddet (see edit history)

Jeg ville sett på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46972204&searchclickthrough=true

Rett pris er rundt 250.000,-

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg ville sett på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46972204&searchclickthrough=true

Rett pris er rundt 250.000,-

Fjord 880 er en flott båt med et greit skrog. Angående Skarpnes, så var det ofte vi måtte opp med kalesjen med klar himmel og solgangsbris på strekket mellom Asker og Håøya. Det samme har jeg sett for Nidelv 28.

I et tregt bruktbåtmarked er det sikkert velkomment at trådstarter ønsker å bruke flere hundre tusen på en gammel saktegående båt med innebygd motor, men kanske lurt å ta en time out og starte med blanke ark...ja revurdere kriteriene i 10 års perspektiv.

Nytt kriterier ??:

Påhengsmotor istedenfor innebygd ? Billig vinter-konservering, færre skroggjennomføringer som kan lekke, nesten problemfrit, kan bikke opp propell ved tau i propellen, bikker opp propell ved brygge så den ikke gror hele sommeren, når man først bytter ut en påhenger har man en 100 % ny motor inkludert ny propell. For båter opp til 30 fot er det vel fremtidsrettet å kjøpe båt med påhenger selv om den kan sluke noe bensin, og en påhemher på 150 -300 hk er dyr i innkjøp.

Ny eller brukt. Når man f.eks. får ny Beneteau Antares 7.80 for 540.000 er spørsmålet om brukte båter er for dyre. MIn mening er at både 3 år gamle og 30 år gamle båter ikke er tilstrekkelig satt ned i pris. Kjøper man fabrikkny båt kjenner man hele historikken og vet at det ikke er sjulte skrogskader som er plastert over eller at det ikke er sjulte motorfeil.

Planende ? Selv om man putrer 90% i 5 knop er det trygt og godt å suse hjem i 30 knop når storm og regn dukker opp søndag ettermiddag. Fra sandefjord man man suse raskt over til Koster eller Hvaler på speilblank sjø før man putrer i dorgefart når man er i nye trakter som ikke kan nås i snekkefart.

Hvor stor ? man får færre fot for pengene med en ny planende bobåt med påhenger enn med gammel plastsnekke, så man må kansje godta at seng nr 3 og 4 er kombinerte sitte/soveplass i førerhus istedenfor en lugar nr 2 om man skal holde seg under 600 000

Kort sagt bør trådstarter tenke i et 10 -15 års persspektiv, legge på et par hundre tusen ekstra å kjøpe en moderne framtifsrett båt og ikke kjøpe andres problemer.....men det er jo smak og behag

Redigert av oslofjord (see edit history)

Heisann,

jeg har selv en Baltic med 3 kabiner. Den er perfekt for familieturer og vi bor fint 2 voksne og 3 barn på langtur. I 3-kabineren er det dobbeltseng i forpigg (kan sove 2 voksne og 1 barn, stikkøye ved siden av dinett og dobbeltseng i akterkabin. Likevel er det god sitteplass og solseng oppe i midtkabin samt plass til 4 i dinett uten å re noen av sengene!

Skal du ha en 3-kabiner må du riktignok se på modeller fra slutten av 90-tallet og prisen er deretter, men tidligere modeller med pentry ute har 2 stikkøyer så 4 oppredde senger uten å bruke salong.

Jeg vurderte også Skarpnes 30, men akterkabin synes jeg mangler mye i forhold til Baltic. Eneste seng i forkabin er en gigant seng når salong blir gjort om. De jeg kjenner med en sånn båt sover hele familien foran i salongen. :ghost: Da må det ryddes hver morgen - eller ikke (bare la ungene hoppe i senga rett fra stranda :diving:

Ellers er Skarpnes 30 en veldig fin båt med flotte dollbord som jeg synes er viktig! Kjempeplass oppe i midtkabin også. Vurderer du Skarpnes mot Baltic ar ikke motorstørrelse på Baltic så avgjørende. Den går uanset fortere enn Skarpnesen :smiley:

Kikket på FINN i dag kom jeg over denne som så ut som mye båt for pengene (Vet det er helt annen båt - men likevel en klassiker)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47616304&searchclickthrough=true

Du spør om Nidelv 28. Vi hadde fram til våren 2013 en 1987-modell og likte båten godt. Du må ha minimum 160 hk motor i den. Fordeler: Grei pantry-løsning og ok toalettrom. Stor cockpit og romslig forkabin. Gode dollbord. Generelt god kvalitet på innredning. Negativt: Er litt trang i akterkabin, dvs køya er ca 105 cm bred og det er litt knapt for 2 voksne. Båten kan oppleves noe våt i bølger. Ellers vil jeg varmt anbefale båten. Den kom først i 1988 med stikkøye i forkabin, noe som er en stor fordel. På samme tid gir det mindre plass i motorrom. På min 1987-modell kunne jeg stå nede foran motor og utføre vedlikehold.

mvh Bergen Dørk

Kaster meg innpå igjen.

For 2 personer som dere er vilje jeg tenkt gode liggeplasser til dere, der det alltid det er oppredd og lett mulighet for å rigge til med topp madrasser og ligge godt.

Jeg har hatt flere av de båtene du tenker på, men har styrt klar av Joda 8100 da jeg synes den har smale og dårlige dolbord og er knotete og bratt bak og altfor liten plass der ved badestigen og slikt.

Har hatt Agder 840 som er en meget god båt. Har hatt Skarpnes 30 HT som var absolutt site støp fra de i 1995 og jeg satte da i en Volvo 40b 158hk og gikk som et uvær den.

Har også hatt Scand Baltic med kad42, en deilig båt og som jeg mener er den rette for dere. Soverom bak ferdig til enhver tid og ikke minst toalettet ved siden av. Herlig solseng og en flott fører plass og ikke minst den fremre gedigne salongen.

Har også hatt Nimbus 3000 HT med 200 hk Volvo, desidert den beste av de alle, selv om det var hardtopp. Kunne sitte oppå der i megaflott vær.

At en båt er litt våt som de sier er jo nødvendigvis så veldig negativt, men når vi gikk fra Skarpnes til Baltic, så var jo gleden stor over tørr båt da. En Scand Nordic er ikke tørr

Den atlantic'en har det vært noen fra forumet her og sett på, og den så visstnok ikke spes bra ut. Men billig er den...

Jeg ville satset på en Baltic som det synes som du er positiv til. Det kommer nok mange flere for salg, og priser ned mot 300 K er nok ingen umulighet.

Kk

Kan anbefale Nimbus 3000 hvis du går for en AC båt. Vi vurderte Baltic, Nimbus 3000 og Nimbus 3003. Vi gikk for Nimbus 3000 pga:

-Halvplaner bra grunnet spesielt utformet skrog. Lite/mindre hekkbølger enn tilsvarende båter. Marsjer fint i 19 knop med 200hk.

-3 separate kabiner m/lukket dør.

-God styreposisjon med god utsikt (sammenlignet med baltic).

-Fem sengeplasser(ink kabinen forut). Tre faste plasser.

Ser at det ikke er så mye å velge i på finn og noen ønsker fantasipriser. N 3003 var for høyt priset i forhold til det vi ønsket å betale.

Redigert av *Nimbus* (see edit history)

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 3 uker senere...

Hei igjen!

Da har vi benyttet endel tid for å kikke på båt både på nett og i havna, og har endret kriteriene ganske drastisk.

Kona har lyst til at båten ikke er så voldsomt stor ala baltic etc så da utgår det. Jeg reiser i jobben, og det er viktig at kona (og venner) kan benytte og være komfortabel med båten uten meg tilstede.

Etter å ha tenkt oss om så er det ønske om litt nyere båt, og ser at for under 550k så er det endel nyere å velge i.

Ønske om noe mer fart er også tilstede...

Nå blir vi stort sett 2 personer på tur. Da trenger vi ikke noen akterkabin, som samtidig gjør badeplattformen vanskelig tilgjengelig. En dobbel stikkkøye f.eks gjør god nytte.

(Nye)Ønsker/krav

Budsjett rundt 550k

Turbåt, brukes til både dagsturer og lengre turer med utgangspunkt Sandefjord

Liker mere treverk enn plast og plysj...

Stor uteplass! Trenger ikke spiseplass inne egentlig, men det finnes knapt nok uten?

Lett å få bikkja (35kg retriver) inn i båten.

2000 modell og nyere

26-30 fot, (må isfåfall være en "liten" 30 fot)

Soveplass til 4 (helst 2 faste plasser)

Bad med toalett (dusj er ikke viktig)

Helst bysse ute.

Grei å manøvrere (Kona bruker båten litt "alene" sammen med ukyndige venner)

Marsjfart minst 15+ knop

Båter vi har pekt oss ut på finn, men ønsker gjerne flere innspill! Scand tropic og Skarpnes 9100 stikker seg fram. (mulig sistnevnte er litt stor)

Scand Tropic

+ Fin størrelse for oss

+ 2006-7 modell innenfor budsjett,

+ Ganske rask med D4 225hk

+ Lett

-Ikke luke til badeplattform

-Litt usikker på tilkomst forfra med hund?

Nor-dan 780

+Rimelig

+Direkte adkomst til badeplattform

-Lite spisebord og litt dårlig løsning rund dette

Joda 290 sport

+ Fin størrelse for oss (kanskje litt stor)

+ Luke ut til badeplattform

+ Relativt rask

- Må ned på tidlig 2000 tall

Nor Star 290

+ Fin størrelse for oss (kanskje litt stor)

+ Luke ut til badeplattform

+ Relativt rask

- Må ned på tidlig 2000 tall

Marex 280 Holiday

+Passe stor (trenger egentlig ikke akterkabin.

+ 2004+ modell for budsjett

-Litt trang?

Skarpnes 9100 har syns jeg også er veldig fin, men få av de til salgs ser det ut til?

+Stor og flott

+direkte utgang til plattform

-Halvfabrikata? Eller er de også levert ferdig?

Redigert av Skuddet (see edit history)
  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...