Jump to content

Spørsmål i forbindelse med rengjøring av skroget til en mamba 29

flkl

Recommended Posts

Jeg har en Mamba 29 som jeg skal hente i Ålesund like oppunder påsken. I denne forbindelse har jeg spurt marinaen om hva de skulle ha for å ta opp båten, spyle den og kanskje stoffe den. Jeg fikk da til svar at de skal 150 kroner foten noe som altså blir 4350 kroner. For meg er dette litt mye penger, derfor har jeg lurt på om jeg ta den opp et annet sted til en rimeligere penge. Ettersom jeg skal seile fra Ålesund via Bergen og videre til Stavanger og Kristiansand for så å endelig komme på plass i Arendal, lurte jeg på om noen her på båtplassen vet om en plass hvor de kan ta opp båten, spyle og evt. stoffe den til en rimeligere penge. Finnes det feks. et slikt sted i Selje, Måløy eller andre stedover mot Bergen?

Jeg har også tenkt på et alternativ nr. 2. Nemlig å gå til innkjøp av en slik lang teleskop-sak som dette her: http://seasea.no/%C3%85ror__B%C3%A5tshake__Paddel/%C3%85ror_B%C3%A5tshake_Paddel/Levang/SCRUBBIS_SKROVRENG%C3%96RING

Evt. en slik som dette: http://www.ankenes-baatforening.no/default.aspx?nid=250

Er det noen her som har erfaring med disse produktene?

Et tredje alternativ er å ta båten inn på grunt vann, ta på seg våtdrakt og dykkermaske og prøve å skrape båten under vannlinjen. - Hva tror dere om dette?

Har sett en tilsvarende tråd her på båtplassen angående dette her, men lurer på om kanskje noen har noen nye innspill.

Er det Aspevågen Marina?

Jeg har båten oppe hos dem nå.

Om alt er inkludert i den prisen, så er det jo ikke så ille pris. Ca 2000 for kraning, 1000 kr i bunnsmøring og Zink på aksling og arbeidstimer for rengjøring og maling?

Båtpussen har begynt her oppe, så det blir etterhvert stor pågang på kranene.

Men kan du spyle selv om du kommer deg opp hit, tar båten til en annen plass og får den løftet, du spyler og den blir satt ut igjen?

Mener de tar ca2300 for min 30foter. - men nå ble jeg litt usikker på om det er med eller uten mva. Høytrykkspyler har de. Og du står inne i en stor hall.

Aspevågen Marina, Cato Malmedal, 97672307.

Www.amarina.no

Åpent igjen på mandag.

Dette er like vest for Ålesund sentrum og er ca 6-7 nm fra mauseidvåg. En drøy time unna der den ligger nå.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hvilken vei skal du gå sørover da?

Du passerer omtrent aspevågen på vei vestover før du kan gå sørover. Eneste om du tenkte å gå fra mauseidvåg til storfjorden, via vegsundet, for så å gå videre vartdalsforden og ut til Stad.

Går du ut fra mauseidvåg og vest mot Ålesund sentrum og går Breisundet kan du velge om du fortsatt vil gå vartalsfjorden eller mot fosnavåg og så stad. Og da passerer du omtrent aspevågen Marina.

Faktisk kan det være korteste vei. Som lokalkjent så føles det ikke som en omvei.

Hvilken vei skal du gå sørover da?

Du passerer omtrent aspevågen på vei vestover før du kan gå sørover. Eneste om du tenkte å gå fra mauseidvåg til storfjorden, via vegsundet, for så å gå videre vartdalsforden og ut til Stad.

Går du ut fra mauseidvåg og vest mot Ålesund sentrum og går Breisundet kan du velge om du fortsatt vil gå vartalsfjorden eller mot fosnavåg og så stad. Og da passerer du omtrent aspevågen Marina.

Faktisk kan det være korteste vei. Som lokalkjent så føles det ikke som en omvei.

Ok, det visste jeg ikke. Tenkte at det var kortere å gå via Storfjorden. Lurte litt på om jeg kunne fått gjort denne jobben i Leikanger eller Selje ettersom jeg har en kompis på Drage på Stadt som jeg tenkte å besøke. Noen som vet om en kran på Stadt? (Tenkte jeg skulle besøke kompisen min mens jeg fikk jobben gjort)

Redigert av flkl (see edit history)

Du har rett. Det et 3 nm kortere via vegsundet enn å gå ut borgundfjorden, fjorden som går sør for Ålesund, og runder Eltrane, vestlige neset på Sula.

Målte raskt på kartet med mål på neset ved Hjørungavåg, ved Hareid. 13 nm va 16 nm. Tipper nærmeste opptakplass sør av Stad og Selje er Måløy.

Det går greit å skrubbe båten fra brygga også. Men det tar fort et par timer om du skal være nøyaktig. Jeg har gjort deg i to år nå med teleskopstang og en nal. Men jeg kommer ikke til alle steder. "Skrubbis" eller hva det nå het, er en spennende patent jeg skal prøve.

Det bor forresten ikke mye folk på Stad. :)

God morgen fetter.

Her ville jeg tatt det som er viktig på billigste måte. Få båten opp i kranen - høytrykkspyle - ta båten utpå igjen. Bør koste maks 800 for en såpass liten båt. Da er den glatt og fin til hjemturen, og du kan ta vedlikeholdet når du kommer hjem og har god tid til å ta det selv. Penger spart og likevel bra fart fra Ålesund til Bergen

God morgen fetter.

Her ville jeg tatt det som er viktig på billigste måte. Få båten opp i kranen - høytrykkspyle - ta båten utpå igjen. Bør koste maks 800 for en såpass liten båt. Da er den glatt og fin til hjemturen, og du kan ta vedlikeholdet når du kommer hjem og har god tid til å ta det selv. Penger spart og likevel bra fart fra Ålesund til Bergen

Takker for den fetter og mange andre gode innspill her. Får sjekke med Aspevågen marina og noen til og se hvor mye de vil ha for jobben. Tror jeg går til innkjøp av en teleskopstang lik den scrubbis-saken. Tror jeg kan komme langt med den. Så får jeg heller ta opp båten et sted det er rimelig. Nesten 4500 kroner for å ta opp båten og spyle den under er alt for mye.

Forhørte meg i dag hos Aspevågen Marina da jeg sjøsatte. Ca 1000 kr for løft spyling og ut igjen.

Du kan jo høre om du kan stå over natten, og da rekker du kanskje et lag bunnstoff. Og ikke minst rekker å ta en skikkelig kontroll under vannlinja, sjekk og skikkelig rengjøring av propell, sjekke at roret er som det skal, og du kan planlegge for neste opptak hva som må gjøres.

Aspevågen Marina har det du trenger av bunnstoff, koster, Zink til aksling etc.

Jeg betalte ca 2400 inkl mva og da sto jeg der i 7 dager.

Jeg tenker at jo før du får rengjort på turen jo bedre. Etter sjøsetting i dag gjorde båten 7,1 knop mot 6 knop tidligere og 6 knop oppnådde jeg på betydelig lavere turtall.

1 knop høyere fart på en dagsseilas på 15 timer, utgjør faktisk 15 nm. Det er ganske langt med seilbåt.

Flyr det offentlig transport opp hit?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...