skar3 Startet 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2014 Hva er symtom på slitt reed ventiler... har en 70hk johnson som eg ikke blir klok på :-( når eg skal ta av må eg bruke choke.. etter 2000omd går det greit.. mistenker at det kan ver reed men tenkte å høre her først :-D Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 det at du må bruke choke under 2000 indikerer at den får litt for mager blanding på bunn - kan f.eks være devis tilstoppede lavfartsdyser Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
L D Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Slitt eller skadet reedventil viser seg gjerne ved at motoren "spytter" i forgasseren. Reedventilen holder som regel hele motorens levetid og Ivars råd om å rense forgasser før du går løs på reedventilen er fornuftig. Sjekk også alle filtere i bensintilførselen. Sitér dette innlegget Link to post
skar3 Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Hei ivar.. eg har demontert forgasserane 2 ganger og blåst dysen som er oppe og nede ved avtappingen.. har også sjekket pumpa og den virker.. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 For å ta en skjekk på reedventilene kan du se om motoren puster ut av forgasserene når du kjører på starteren. Eller om du skrur ut pluggene og dreier på svinghjulet, du burde kjenne veivhuskompresjonen da. Det er verdt å merke seg at en motor med ødelagte reedventiler er fryktelig vanskelig å ha med å gjøre så jeg tror nok som Ivar her at problemet ditt ligger i tette forgassere. Sitér dette innlegget Link to post
skar3 Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Har gjort det 2ganger... reed ventiler er svin dyrt også.. Den vill ikke gå på tomgang heller.. har prøvd det meste men sikkert noe eg ikke har :-D det er en vro med ut kobla tank Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 påhengerforgassere har gjerne noen passasjer som kan være vanskelig å få gjort rene - det som da kan funke er å få vasket de i ultralydbad hadde det vært noe annet i bensintilførselen så skulle du også merket det på høyere turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
skar3 Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 So du har mest trua på forgasserene... D kan ikke vær reed ventilene og ikke tenning heller? Den vill ikke gå på tomgang noe særlig og eg må bruke choke når motor blir belastet under 2000omd Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Spor opp en manual med innstillingene på tenning og forgassere... Rens forgassere. Ta ut og sjekk reed ventiler, se etter skader på disse OG på pakninger rundt disse Bytt plugger Juster tenning etter boka ( start med lav tenning ) Synkroniser forgassere med tenning ( tomgangs turtallet bestemmes av tenning og blande skrue på forgasser ) Juster så åpnings tidspunkt på forgassere i henhold til tenning. Reed ventilene skal være rene og hele, hvis du tar dem av kan selve reedblokka planslipes ved hjelp av ei glassplate og litt fint slipe papir. Det kan tolereres litt glippe imellom reed blokk og selve ventilen ( se manual for spec ) OBS pass på at selve reed plata blir montert SAMME VEI som den satt, IKKE fall for fristelsen å snu denne for at den tetter bedre andre veien ( vil da brekke fortere pga material tretthet ). En kjapp test for å sjekke funksjonen på reed ventilene er å starte motor, hold et visittkort litt forran selve åpningen på forgasseren ( eventuell boks forran disse må fjernes )... Tetter reed ventilene dårlig VIL motoren spytte ut bensin av forgasserene, hold kort forran, se etter bensin på kort .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.