Jump to content

70hk johnson, hva er symptom på slitt reed ventiler?


skar3

Recommended Posts

det at du må bruke choke under 2000 indikerer at den får litt for mager blanding på bunn - kan f.eks være devis tilstoppede lavfartsdyser

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Slitt eller skadet reedventil viser seg gjerne ved at motoren "spytter" i forgasseren. Reedventilen holder som regel hele motorens levetid og Ivars råd om å rense forgasser før du går løs på reedventilen er fornuftig. Sjekk også alle filtere i bensintilførselen.

Link to post

For å ta en skjekk på reedventilene kan du se om motoren puster ut av forgasserene når du kjører på starteren. Eller om du skrur ut pluggene og dreier på svinghjulet, du burde kjenne veivhuskompresjonen da. Det er verdt å merke seg at en motor med ødelagte reedventiler er fryktelig vanskelig å ha med å gjøre så jeg tror nok som Ivar her at problemet ditt ligger i tette forgassere.

Link to post

påhengerforgassere har gjerne noen passasjer som kan være vanskelig å få gjort rene - det som da kan funke er å få vasket de i ultralydbad

 

hadde det vært noe annet i bensintilførselen så skulle du også merket det på høyere turtall

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Spor opp en manual med innstillingene på tenning og forgassere...

 

  • Rens forgassere.
  • Ta ut og sjekk reed ventiler, se etter skader på disse OG på pakninger rundt disse
  • Bytt plugger
  • Juster tenning etter boka ( start med lav tenning )
  • Synkroniser forgassere med tenning ( tomgangs turtallet bestemmes av tenning og blande skrue på forgasser )
  • Juster så åpnings tidspunkt på forgassere i henhold til tenning.

 

Reed ventilene skal være rene og hele, hvis du tar dem av kan selve reedblokka planslipes ved hjelp av ei glassplate og litt fint slipe papir.

Det kan tolereres litt glippe imellom reed blokk og selve ventilen ( se manual for spec )

 

OBS pass på at selve reed plata blir montert SAMME VEI som den satt, IKKE fall for fristelsen å snu denne for at den tetter bedre andre veien ( vil da brekke fortere pga material tretthet ).

 

En kjapp test for å sjekke funksjonen på reed ventilene er å starte motor, hold et visittkort litt forran selve åpningen på forgasseren ( eventuell boks forran disse må fjernes )...

Tetter reed ventilene dårlig VIL motoren spytte ut bensin av forgasserene, hold kort forran, se etter bensin på kort ....

 

Arne Kjetil

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...