Jump to content

Omkobling av norsk til amerikansk landstrømstøpsel

SY Golden Orchid

Recommended Posts

Vi er kommet til British Virgin Island i Karibien og må nå bytte landstrømkontakt. Har kjøpt denne: http://www.marinco.com/en/6365crn/50a-125-250v-locking-male-plug

Spørsmålet er hvordan jeg skal koble om min norske landstrømkontakt (den blå med to tynne og en tjukk pinne).

7132_CEE_st%C3%B8psel_han__16_A_small.JP

Jeg vil gjerne ha 250V inn i båten og så vidt jeg skjønner må jeg benytte meg av de to "hot"-ledningene som er i støpselet. Men hvordan kobler jeg disse til min hun-støpsel i båten?

Har relativt god peiling på 12V etterhvert, men sliter litt med landstrømmen.

All hjelp mottas med stor takk,

GO

Den lokale spenngen er 120 eller 125 VAC. Kontaktene på bryggene og på land er helt forskjellige og kan ikke brukes om hverandre (slik som i Norge, bare at at andre formater, se linken til marinco).

Taunus: det er fult mulig å få 240 eller 250 VAC (kommer an på om det er 120 eller 125 VAC) her. Batteriladeren min tar dessuten i mot det meste av spenning (83 til 264 VAC), så det skal ikke være noe problem.

Problemet er altså hvordan å koble sammen det lokale uttaket til mitt landstrømanlegg.

PS: dette problemet er selvsagt ikke nytt og mange før mange har reist i disse områdene og jeg vet at dette ganske enkelt kan løses, men jeg vet ikke hvordan.

Det er det jeg også har kommet frem til. Det er to "hot" (rød og sort på min nye plugg som jeg linket til over) og en neutral (hvit) og en ground (grønn). Etter det skjønner skal jeg to koble meg på sort og rød og grønn. Dette har naboen min gjort og flere med ham.

Hvor skal rød (hot), sort (hot) og grønn (jord) på mitt blå støpsel?

Oversikt over blått støpsel:

liten plugg 1: brun ledning tilkoblet (på støpselet er denne merket med L/+

liten plugg 2: blå ledning tilkoblet

stor plugg: gul/grønn ledning frakoblet (regner med at dette er jord. Denne var frakoblet siden forrige eier)

Redigert av SY Golden Orchid (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...