SY Golden Orchid Startet 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2014 Vi er kommet til British Virgin Island i Karibien og må nå bytte landstrømkontakt. Har kjøpt denne: http://www.marinco.com/en/6365crn/50a-125-250v-locking-male-plug Spørsmålet er hvordan jeg skal koble om min norske landstrømkontakt (den blå med to tynne og en tjukk pinne). Jeg vil gjerne ha 250V inn i båten og så vidt jeg skjønner må jeg benytte meg av de to "hot"-ledningene som er i støpselet. Men hvordan kobler jeg disse til min hun-støpsel i båten? Har relativt god peiling på 12V etterhvert, men sliter litt med landstrømmen. All hjelp mottas med stor takk, GO Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Hvor stor er den lokale spenningen? Vanligvis er det de to tynne lederene som er strømførende og den tykke er jord. Men igjen, tilkobling kommer an på hvordan systemet i andre enden av støpselet er innrettet. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Den lokale spenningen er 110v. Så du må nok finne på mer enn bare å kople et støpsel. Du må ha ny batterilader, eller en transformator som kan få opp spenningen til 230 v. Du får snakke med en lokal elektriker, om de kan gjøre det på en annen måte. Uansett må du måle Volt AC på dette lokale nettet. Sitér dette innlegget Link to post
SY Golden Orchid Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Den lokale spenngen er 120 eller 125 VAC. Kontaktene på bryggene og på land er helt forskjellige og kan ikke brukes om hverandre (slik som i Norge, bare at at andre formater, se linken til marinco). Taunus: det er fult mulig å få 240 eller 250 VAC (kommer an på om det er 120 eller 125 VAC) her. Batteriladeren min tar dessuten i mot det meste av spenning (83 til 264 VAC), så det skal ikke være noe problem. Problemet er altså hvordan å koble sammen det lokale uttaket til mitt landstrømanlegg. PS: dette problemet er selvsagt ikke nytt og mange før mange har reist i disse områdene og jeg vet at dette ganske enkelt kan løses, men jeg vet ikke hvordan. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Du må da sjekke om det lokale nettet har 2 hot og et nøytralpunkt + jord. Altså 4 ledere i ledningene. Der de tar ut 110 volt fra en hot og nøytralpunkt. Da du muligens kan ta ut 240 fra to hot + jording. Jording må du ha. Multimeter må du ha Vær forsiktig Sitér dette innlegget Link to post
SY Golden Orchid Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 (redigert) Det er det jeg også har kommet frem til. Det er to "hot" (rød og sort på min nye plugg som jeg linket til over) og en neutral (hvit) og en ground (grønn). Etter det skjønner skal jeg to koble meg på sort og rød og grønn. Dette har naboen min gjort og flere med ham. Hvor skal rød (hot), sort (hot) og grønn (jord) på mitt blå støpsel? Oversikt over blått støpsel: liten plugg 1: brun ledning tilkoblet (på støpselet er denne merket med L/+ liten plugg 2: blå ledning tilkoblet stor plugg: gul/grønn ledning frakoblet (regner med at dette er jord. Denne var frakoblet siden forrige eier) Redigert 29.Mars.2014 av SY Golden Orchid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Hvis du åpner pluggen står det sikkert noen bokstaver. Der G burde bety jord. På din egen båt måler du med piperen på multimeter hvilken leder som er jord inne i kontakten din i byssa. Frakoble jord vil jeg absolutt ikke anbefale. Alle som jobber med strøm er sikkert enig med meg i det? Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Rød og Sort til Brun og Blå, Grønn til Gul/Grønn. Sitér dette innlegget Link to post
SY Golden Orchid Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 taunus: tjukk pinne er jord (altså de "kontaktene" som er på siden av et vanlig støpsel). (det er også jordtegnet der (trekantlignende greie)). Da blir ehaks forslag det samme som jeg tenkte, men er det noen forskjell på om f.eks rød går til brun eller blå? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 110 volt inn på 220 kabler...vil ikke det lukte svidd ?? Har selv Amerkansk båt med kabler til 110, de er mye tykker (større kvadrat ) enn 220 kabler... Sitér dette innlegget Link to post
SY Golden Orchid Svart 29.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Funker som bare det. Har koblet det opp som jeg beskrev i forrige post. har nå 220v i båten. Ida: det kommer an på belastningen. Her er det kun en batterilader. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Ok Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 29.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2014 Klipper alltid jord til båten. Banner i kjerka? Ja gjerne.... Hvilken kontroll har du på det amerikanske strømnettet der du er. Målte 47 Volt mellom null og jord i kanalen i <Moss for noen år siden. Det forteller meg at offeranoder forsvinner over natta, messing, kobber og dets like likeså på kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.