Jump to content

Jeg trenger ny vifteovn i båten, men hva skal jeg velge?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg skrev mail til dem når jeg selv kjøpte en slik ovn for et år siden i håp om at de skulle svare at det ville være ok å gå ifra ovnen uten tilsyn i perioder.

Røykvarslere av forskjellig art. kan vel ihvertfall være fornuftig om man vil ta sjansen på å sove med den på.

Mht. risiko for velting så kan man evt. montere den fast i ei større plate.

 

Hei

Takk for din henvendelse.

Vifteovn av typen VV9T er sikret mot overoppheting ved at den har en ekstra sikring innmontert som gjør at ovnen stopper å virke dersom den blir for varm. Alle våre vifteovner er beregnet som tilleggsvarme og bør brukes under tilsyn.

 

Mvh

Anne Rita Engan Karlsen

Adax AS

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg ha hatt en vifteovn stående å gå når jeg sover måtte dette vært en ovn av typen byggtørker, altså med store glødetråder som ikke samler støv. Har sett slike gå måneder i strekk (døgnet rundt) på byggplasser der det er mye støv og rusk i lufta. Har en Thermal og et par fra Europris ombord, men disse brukes kun mens jeg er i våken tilstand. Skal jeg først risikere livet vil jeg risikere det mens jeg gjør noe langt kjekkere enn å sove :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det vil alltid være sånn at man kan finne skumle ting rundt seg. Brann ! , det er noko som kan utvikle seg grisefort og er sjølvsagt skummelt. Fra dieselvarmeren kan man få giftig gass- karbonmonoksid (co) og kveles uten at man merker det.

Men for oss som vil ha varme om natta, så har eg gjennom litt nettsøk vurdert at brann i dieselvarmer skjer sjeldnere en i vifteovner. Co ulykker skjer sjeldnere en branner. Går brannalarmen -så er det trolig allerede brann, da er det fare for brannskader, kvelgasser, styr med slukking og evakuering. Går co alarmen, så stopper man dieselvarmeren og lufter ut.

Brannalarm må fange branngasser, altså er plassering avgjørende med tanke på trekk, vinkler og hjørner. Det er ikkje alle båter det er like lett å få på plass brannvarsler. CO alarm vil slå ut uansett sidan co blander seg likt i luft. Altså er risiko for alarmsvikt og brukerfeil mindre ved CO.

Co er dritskummelt, luktfri og usynlig, og kan også oppstå i båt av andre ting en dieselvarmer, feks ved bruk av kokeutstyr eller under brann. Eg er usikker på om eg skal konkludere noko.... enten det er branngass eller berre co, så er det farlig. CO kan luftes ut, og man kan fortsette helgeturen. Enkelte co varslere har display som viser verdien slik at man kan anslå kva man har blitt utsatt for i forhold til nødvendig behandling.

Kva er farligst ? Eg har iallefall varme på, ellers hadde båtturene blitt uten kone og barn

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er ganske interessant å følge med på hva vi oppfatter som risiko. Til daglig jobber jeg med trafikksikkerhet, og risiko i så henseende. Risiko kan defineres som "Sannsynlighet - Konsekvens". Altså det må være en viss fare for at noe utilsiktet skal skje, og det utilsiktede må føre til en viss uønsket situasjon. I trafikken regner vi risiko ut i fra sannsynligheten for en ulykke, og evt. konsekvensen av en ulykke. Å krasje i lav hastighet er forbundet med liten risiko, da konsekvensen ofte er liten. Å krasje i høy hastighet er forbundet med høyere risiko, da konsekvensen kan bli store skader på mennesker.

Litt sånn kan man tenke i båt også.

Det er da vel svimlende liten risiko for at en vifteovn skal ta fyr. Først må det være noe brennbart i umiddelbar nærhet. Så må kanskje overopphetingsvernet være i ustand. Så må det være tilstrekkelig brennbart materiell til at det skal kunne oppstå en brann i omkringliggende materialer.

Deretter må man se på sannsynligheten for at man IKKE oppdager en slik brann ved hjelp av en røykvarsler, lyder etc. slik at man brenner inne og dør.

En ulykke er alltid en kjede av uønskede hendelser, som på en finurlig måte har spilt sammen slik at det har fått en konsekvens. (alvorlig eller ei) Jeg sover godt (men utrygt?) med vifteovnen på i båten, og gleder meg stort da jeg vokner om morgenen til en fin lunk i båten uten alt for mye kondens på vinduene :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Og så var vifteovnen på plass i båten der vi ligger på Oscarsborg. Foreløpig trenger vi (skipshunden og jeg, fruen jobber) ikke noe varme i solskinnet med 12 grader i skyggen der vi ligger som eneste gjestebåt. Men du og du så lydløs ovnen er.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei, Wallas kokeapparatet er slått av, men nå er det snart tid for å fyre det opp. I dag blir det pølser med lompe, i morgen noe Fjordlandgreier, og på lørdag biff med løk.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Worry II.

Det samme har jeg tenkt på så jeg har montert stoppekraner et stykke på innsiden (motorrommet) for dusjen til badeplatformen. Ikke sikkert at det måtte gjøres, men vil være utrolig dumt om krana skulle gå i stykker i f.eks. påsken.

Dusjen her brukes alikevel ikke når det er så kaldt ute og montering av dette er en enkel sak.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Adax VV9T, forhandles av Elkjøp. Den har to viftehastigheter og 3 effekttrinn, 800W, 1200W og 2000W. Den har også termostat.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ganske interessant å følge med på hva vi oppfatter som risiko. (...) Risiko kan defineres som "Sannsynlighet - Konsekvens" (...) Det er da vel svimlende liten risiko for at en vifteovn skal ta fyr. Først må det være noe brennbart i umiddelbar nærhet. Så må kanskje overopphetingsvernet være i ustand. Så må det være tilstrekkelig brennbart materiell til at det skal kunne oppstå en brann i omkringliggende materialer. Deretter må man se på sannsynligheten for at man IKKE oppdager en slik brann ved hjelp av en røykvarsler, lyder etc. slik at man brenner inne og dør.

Hm. Ja ... jeg er litt ambivalent.

 

Vi har brukt billig støyete biltema-vifteovn natterstid og det ble etterhvert "oppgradert" til en stille liten oljefylt sak.

 

Da jeg jobbet med artikkelserien om sikkerhet på Båtwiki leste jeg mye rart her på forumet, og det endte opp med en egen artikkel om brannsikkerhet og elektriske varmeovner - http://www.baatwiki.no/wiki/Brannrisiko_med_elektriske_varmeovner - men vil jeg følge opp selv og aldri bruke løs elektrisk varmeovn i båten? Jeg tror egentlig ikke dét ...

 

I diverse tråder her er det opptil flere førstehåndserfaringer med at overopphetingsvern har sviktet, og/eller at deler av vifteovnen har smeltet eller tatt fyr - det er såklart veldig skummelt, men det skal litt mer til for at det skal bli en brann av slikt. Hvor mange hus brenner ned årlig pga brann i vifteovn? Hvor mange omkommer pr år pga brann i vifteovn i båt? Dersom tallet hadde vært signifikant, ville nok både DSB og forsikringsbransjen vært veldig på hugget for å få gjort noe med situasjonen.

 

Brann i båt er allikevel ikke noe å se for lett på - glassfiberbåter er i utgangspunktet ganske brannfarlige, og brann i glassfiber medfører mye giftig røyk. Det er ikke nødvendigvis lett å evakuere en båt som er trangt bebodd med barn og det hele, særlig ikke dersom båten er fylt med røyk eller med pulver fra et pulverapparat. I båt har man ekstra risiko med at ovner kan velte eller flytte på seg som følge av bølger. Her på Båtplassen kan man også lese om førstehåndsberetninger på hva som skjer når en oljefylt radiator plasseres opp ned ...

 

Jeg konkluderer dithen at ... ja, det er risikabelt å sove i båt med vifteovn, det er ikke noe man bør gjøre - men så gjør vi det da ikke særlig ofte heller, det er jo bare aktuelt ved overnattinger i "ytre skuldersesong" i gjestehavn som har strøm. Jeg har ikke landstrøm i hjemmehavna. Tja, jeg vurderer å ha båten i boblehavn til neste vinter, får se. Men dersom jeg skulle bli fast boende i båten bør jeg nok vurdere et sikrere opplegg.

 

Jeg leser at enkelte forsikringsselskap anbefaler folk å ta med seg røykvarsler når man drar på ferie, i tilfelle hotellet mangler slikt - men det er ikke noe jeg vurderer; jeg er villig til å akseptere en langt høyere risiko for ting som bare gjøres unntaksvis enn for ting som gjøres daglig.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Det er ganske interessant å følge med på hva vi oppfatter som risiko. Til daglig jobber jeg med trafikksikkerhet, og risiko i så henseende. Risiko kan defineres som "Sannsynlighet - Konsekvens". Altså det må være en viss fare for at noe utilsiktet skal skje, og det utilsiktede må føre til en viss uønsket situasjon. I trafikken regner vi risiko ut i fra sannsynligheten for en ulykke, og evt. konsekvensen av en ulykke. Å krasje i lav hastighet er forbundet med liten risiko, da konsekvensen ofte er liten. Å krasje i høy hastighet er forbundet med høyere risiko, da konsekvensen kan bli store skader på mennesker.

Litt sånn kan man tenke i båt også.

Det er da vel svimlende liten risiko for at en vifteovn skal ta fyr. Først må det være noe brennbart i umiddelbar nærhet. Så må kanskje overopphetingsvernet være i ustand. Så må det være tilstrekkelig brennbart materiell til at det skal kunne oppstå en brann i omkringliggende materialer.

Deretter må man se på sannsynligheten for at man IKKE oppdager en slik brann ved hjelp av en røykvarsler, lyder etc. slik at man brenner inne og dør.

En ulykke er alltid en kjede av uønskede hendelser, som på en finurlig måte har spilt sammen slik at det har fått en konsekvens. (alvorlig eller ei) Jeg sover godt (men utrygt?) med vifteovnen på i båten, og gleder meg stort da jeg vokner om morgenen til en fin lunk i båten uten alt for mye kondens på vinduene :thumbsup:

Imopnerende... "Sannsynlighet - Konsekvens".

 

Fakta..

http://www.dsb.no/no/Statistikk/Statistikk1/Branner/Arsaker-til-brann/

Mellon 15 og 21 årlige branner startet i vifteovner så da så......

 

Her er de tørre tall http://www.dsb.no/no/Statistikk/Statistikk1/Branner/Arsaker-til-brann/

 

Av i de ca. 60 årlige båtbranner er det ingen som skyldes lynnedslag etter det som står i statistikkene.

 

Google "brann i vifteovn" 4390 treff

GOD HELG.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

I 2012 var det i snitt 5 båtbranner hver uke, det skulle bli 265 branner det i følge BA

http://www.ba.no/motormagasinet/article6674533.ece

 

Så dårlig er vel ikkje båtfolket på vedlikehold eller risikovurdering ? Trur nesten ikkje på dei talla frå BA...

Men om vifteovnen er så farlig, så er det jo ingen tvil om co risiko. : Dieselvarmer er sikreste varmekilde om natta, og bør anbefales til bruk også i bolig

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sett bort ifra risiko som det desverre er med alle elektriske apparat så kan eg si litt om støynivå på ett par av viftene.

Har ikke med meg DB måleren på båttur så det får bli på øremål.

 

bilde

Den grå og sorte Princess 2540 på 2000 w var kjøpt i Fredrikshavn i jan. 2006 når vi henta SO 37.1 og den klarte å holde hele 8 grader inne i salongen, det ble stor jubel når dieselvarmeren var montert ett par dager senere. (ja det var kaldt, og ikke deilig å være Norsk i Danmark)

Den gangen fikk vi butikken til å teste de viftene de hadde inne med tanke på støy, men må konstatere at princessen er den med klart høyest støynivå. Den blir degradert til reserve garasjevifte, mangler også veltesikring.

 

Så til den lille Adax VV21CA som absolutt er liten og lekker.http://adax.no/index.php?option=com_content&view=article&id=175&Itemid=100355?=en

Har veltesikring og keramisk varmeelement og 800 og 1200w stepp, men mangler termostat.

Mange sier denne er stillegående og med tanke på att den er liten og har liten vifte så er den vel ikke så værst, men den har en noe høgfrekvent lyd og er i mine ører ikke stille.

 

bilde

 

Så til Adax VV9T som Lars H sier er lydløs og det er ikke langt fra sannheten men litt støy lager den selvfølgelig.

Den har nå tusla noen timer på 2000 w og laveste viftehastighet og det funker fint, chassi føles ikke varmt selv på laveste viftehastighet og full pupp.

Endelokkene er forøvrig i plast men der sitter solide ståldekseler innvendig, skulle eg endra noe så var det å sette på gummiføtter så den ikke kan skli så lett.

Men selv på høyeste hastighet er dette med klar margin den mest støysvake av disse 3 og lyden er mer lavfrekvent og usjenerende.

Hadde en liten ressonans/egensvingning sannsynlegvis i varmelement trådene rett etter oppstart men har ikke merka mer til det i kveld.

Denne mangler veltesikring som selvfølgelig er ett minus, men største faren i båt er vel att viften sklir/forflytter seg på glatt underlag og da hjelper faktisk ikke veltesikring. Så denne blir absolutt værende ombord da i hovedsak til oppvarming i cockpit telt.

 

Sov forøvrig med diselvarmer på og vifteovner av i går natt. Skulle jo helst ikke hatt noe på om natten men vi er jo vant med å ha det varmt og godt i vår tid. Har 5 stk. røykvarslere + CO2 + propan/gass alarm så føler meg sånn noenlunde trygg men det er viktig å sjekke jevnlig allt utstyr.

Helt sikker kan man aldrig bli.

Klikk.., må ut og åpne opp litt blei så varmt med 3 varmekilder :giggle:

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...