Jump to content

Jeg trenger ny vifteovn i båten, men hva skal jeg velge?


Lars H.

Recommended Posts

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Arejane ; har den veltesikring ? Siden Lars H ville ha en lav ovn som ikkje velter, så er det iallefall en betingelse for å kjøpe annet design. Eg ville byttet lager i den du har Lars H. Eg har forgjengeren ombord i Albatross, antagelig ennå eldre, skulle nesten tatt ut bilde og lagt ut.

Alternativ er thermal2000, samme som den ceramic alle linker til egentlig. Har en slik som vi bruker i Albatross når båten ikkje er under oppsyn ( frostsikring) Er berre 1500w på max, men en god ovn. Står støtt nok, iallefall sidan bryter på undersiden umiddelbart kutter om den velter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Bytte lagrene i en vifteovn ??? Der går vel grensen....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Figaro: Jeg er veldig fornøyd med min Adax keramisk VV 21, kjøpt hos Clas O. for 399kr. MEGET stillegående, (du må lytte for å høre den) to innst. 800/1200 W og uten termostat. Den er med aluminium deksel, har et moderne design og tar liten plass.

 

Stöttar denna, Adaxen är liten och tyst och med veltesikkring. Effektstegen är bra med tanke på landströmssäkringar, även på högsta effekt är det utrymme kvar till andra förbrukare.

Har Du 10A sikkring så kan Du överväga att skaffa två st sådana här Adax, då har Du många möjliga effektsteg och det ökar komforten att fördela värmen.

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Enig med cosmic. Har også ceramic og er godt fornøyd. Jeg er klar over at det har bært ett uhell som er diskutert her på plassen, men min fungerer utmerket. Veltesikringen er ett pluss. Lykke til med letingen uansett. Viktig med varme.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at det har bært ett uhell som er diskutert her på plassen, men min fungerer utmerket.

Det har vært atskillig mer enn et uhell/svikt med disse ovnene som er diskutert på båtplassen.

Men for Lars er vel kanskje ikke dette det mest relevante. Han vil ha en ovn med metalldeksel, lav profil og flere trinn. Dessuten bruker han ovnen under oppsyn, dvs han forlater ikke en påslått ovn i dagevis, men for å lufte hunden o.l.

Har dessverre ingen forslag til ovn som tilfredsstiller hans krav, men blir spennende å se hvilken ovn han kjøper til slutt.

Har selv en Frico k21, men laveste trinn på den er 1kw.

Link to post
Share on other sites

Når jeg kommer hjem, skal jeg gå gjennom alle gode forslag jeg har fått. Litt artig at emnet fenget til de grader. Og jeg kommer tilbake med hva det blir jeg kjøper, og erfaring med hvordan ovnen fungerer i praktisk bruk. Takk så lenge.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den er uaktuell, den har jo kun et effekttrinn

 

Hei, står at den har flere. Fra teksten.

 

"En nærmest lydløs vifteovn i metall, og med mange reguleringsmuligheter. 2 viftehastigheter med mulighet for bare kaldluft. 3 reguleringer av effekten og trinnløs termostat. Sikret mot overoppheting. En norskprodusert kvalitetsovn fra ADAX med hele 5 års garanti."

Link to post
Share on other sites

Det heller mot den Adax'en ja. Nå er vi på vei hjem i havblikk og sol.

 

Lars H.

webcam fra båten

http://trudelutt.com/cam

http://trudelutt.com/video

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den adaxen trophy hvor støysvak er den egentlig? Ser ut som den har stor saktegående vifte og det lover bra med tanke på støy. Mangler vel veltesikring?

Har 2 stk. Som støyer for mye, den ene er den lille adaxen som linka til tidligere. Ikke støysvak i mine ører og chassi blir ganske varmt. Men liten og pen er den.

Link to post
Share on other sites

Den adaxen trophy hvor støysvak er den egentlig? Ser ut som den har stor saktegående vifte og det lover bra med tanke på støy. Mangler vel veltesikring?

 

Vanskelig å sei, men eg legger ikkje merke til den når eg sitter et par meter ifra. Har ikkje veltesikring, men er veldig stødig stødig. Kjøpt på Elkjøp :thumbsup:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært en tur hos Elkjøp og handlet vifteovn.

 

adax_vifteovn2.jpg

 

Denne tror jeg at jeg skal bli fornøyd med dersom den har samme kvalitet som den over 30 år gamle Adax vifteovnen jeg nå har. Den står riktignok på høykant, men virker som å stå veldig støtt. Den har tre effekttrinn pluss to viftehastigheter. Etter å ha slått den på her hjemme, er jeg meget imponert over det lave støynivået, selv ved full hastighet. Det har nok noe med valg av viftesystem å gjøre. Den gamle Adax'n hadde en slik trommelvifte som ga mye støy på full hasighet (i tillegg til at slitte 30 år gamle lagre ikke lenger var lydløse).

 

Det blir nok ny tur til helgen, guttetur (skipshunden og jeg) da fruen jobber. Så da blir det en virkelig test av ovnen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...