TMS Startet 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2014 Noe som vet hvilke farge som skal mot hvilken farge ? em-trak B100 AIS transponderen har følgenede NMEA fargecoder: Brun NMEA 0183 port 1 TX+ Blå NMEA 0183 port 1 TX1- Hvit NMEA 0183 port 1 RX+ Grønn NMEA 0183 port 1 RX1 Purpur NMEA 0183 port 2 TX+ Rosa NME A0183 port 2 TX- Grå NMEA 0183 port 2 RX+ Gul NMEA 0183 port 2 RX 1 Garmin plotteren har: Blå NMEA 0183 internport 1 TX (ut) Brun NMEA 0183 internport 1 RX (inn) Grå NMEA 0183 internport 2 TX (ut) Fiolett NMEA 0183 internport 2 RX (inn) Sitér dette innlegget TMS Link to post
TMS Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Koblet brun AIS mot brun plotter og blå AIS mot purpur plotter AIS info om nærliggende båter kommer nå opp på plotteren :-) Er jeg i mål med monteringen, blir mine AIS signaler sendt direkte fra AIS boksen via kabelen/antennen ? (har koblet til separat VHF/AIS antenne og GPS antenne til AIS boksen) Jeg ser ikke min båt som AIS markering på plotteren, heller ikke på AIS appen på Iphone. Hvordan sjekke om mine AIS signaler blir sendt? Noen som ser min båt på Kongen Marina, MMSI 257721390 ? Jeg har programmert MMSI nummeret som jeg har fått fra Telenor (mitt VHF MMSI nummer). Må AIS registreres på noen måte ? Sitér dette innlegget TMS Link to post
S/Y Emma Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Du trenger ikke registrere AIS på noen måte for å bruke det (men du bør melde fra til Telenor Maritim Radio om at du har installert det). Ser du ikke vises på Marinetraffic. Det kan det være flere grunner til. Du må nesten bare høre med en annen båt i nærheten om de ser deg. Kanskje en ferge eller et annet skip som går forbi? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
TMS Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Takk, så at en annen båt på brygga sendte AIS signal. Sjekket med han og han ser min båt :-) Hans båt kommer heller ikke opp på iPhone shiptracker appen. Sitér dette innlegget TMS Link to post
TMS Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Takk, så at en annen båt på brygga sendte AIS signal. Sjekket med han og han ser min båt :-) Hans båt kommer heller ikke opp på iPhone shiptracker appen. Sitér dette innlegget TMS Link to post
S/Y Emma Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Sannsynligvis er mottakeren til marinetraffic for langt unna til å plukke opp signalene. Klasse A-signaler når en del lenger, derfor kan skip rundt deg vises på marinetraffic selv om du ikke vises. Sent from my C6603 using Tapatalk Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.