Jump to content

Forsikringskrav om tyverialarm på påhengsmotor

Catastrophe

Recommended Posts

Hei,

Ny på forumet =)

Jeg har etter mange års ventetid (7) endelig fått båtplass og har kjøpt meg en ny båt.

Båten blir tyverisikret med Securemark fra forhandler og regisistrert i småbåtsregisteret.

Jeg forhører meg nå med diverse forsikringselskap for beste pris, og det har jeg fått fra Gjensidige hvor jeg også har resten av mine forsikringer.

Men de stiller krav til tyverisikring av påhengsmotor i form av alarm, men utrolig nok klarer de ikke selv å forklare meg hva dette innebærerer......

Grunnlaget for dette kravet er at ifølge dem har det vært mange tyverier i mitt nærområde. (Stavanger)

Båten står i kommunal havn som har døgnvakt året rundt.

Er det noen andre her inne som har fått dette kravet? Noen som har en link til hvor jeg kan få kjøpt en tyverialarm for påhengs?

Prisen jeg har fått fra Gjensidige er 2000,- billigere en nærmeste konkurrent, så jeg tilfredstiller gjerne dette kravet om det ikke er veldig dyrt.

Båten det er snakk om er en Antatres 680 med en 115HK Suzuki. Hvordan tyver klarer å løfte denne av båten uten at noen merker det er for meg utrolig.

Tusen takk for all hjelp.

Det er like lett som å rappe smågodt fra unga, du tar en jolle (gjerne stjålet) , padler denne inntil hekken på båten du skal ta motoren fra, tar en batteridrevet sag av en eller annen type og sager ut av hekken akkurat så mye som motoren er festet i og vipper den ned i jolla. Hvis det fins noen båtputer der tar du de som beskyttelse for å ikke lage riper. En kraftavbiter fikser resten. Dette tar under fem minutter og kan gjøres nesten uten en lyd. På vei bort tar du av motordekselet og fjerner evt. tracker. Ha en varebil i nærheten og vipp motor og jolle inn.

eg vil gjerne sjå deg sage ut dette på 5 minutter med en batterisag. Det er en sag eg vil ha. Har saget ut hekken slik før med bajonettsag på nettstrøm og det tok på ingen måte 5 minutt. glassfiber er ikkje så grei å sage i og ødelegger sagblad rimelig fort.

Jaaaaada eg veit godt det forsvinner motorer ved hjelp av sage ut metoden men ikkje slik du beskriver det. Hvis du tror det er sånn det foregår må du stikke fingeren i jorda.

Det sagt. Hvis forsikringsselskapet krever en alarm så får de jaggu vise til en også ellers kan du ignorere kravet

Redigert av Plutonium (see edit history)

Dessuten må man i såfall sage en del under vann og det skulle jeg gjerne ha sett hvordan foregikk, særlig når båten begynner å ta inn vann...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det tilfellet med saging som jeg har hørt om, skjedde ved at båtene ble trukket inn på grunna, og så kappet motorene av. Dette var motorer under 100hk minnes jeg, så da sikkert mindre solide akterspeil også.

Dette problemet kan jo reduseres med å låse fast båten i brygga, da må den kappes løs derfra først også før den kan trekkes bort.

Skru av er ikke alltid like enkelt det heller, er ikke alle som har mutteren på utsiden... Og da kan den være vanskelig tilgjengelig inni båten ett sted... Jeg hadde en utfordring sist jeg endret motorhøyden min iallefall...

Men denne alarmen de snakker om, kan ikke være en FG godkjent tracker det da. Dersom båten fjernes fra båsen så sier den ifra, dvs om den trekkes på grunna eller til kai, så får en alarm.

TA

Redigert av trulsant (see edit history)

Båten det er snakk om er en Antatres 680 med en 115HK Suzuki. Hvordan tyver klarer å løfte denne av båten uten at noen merker det er for meg utrolig.

Tusen takk for all hjelp.

I båthavna borttenfor vår båthavn har det blitt stjålet 130-150 hk påhengsmotorer.. Det er ingen problemer for dem som er garva på dette..

Jeg har selv Gjensidige men har ikke fått noen krav om alarm.. en på brygga vår hadde en sånn berøringsalarm på sin motor, men husker ikke noe merke eller pris på denne.. Dem som vil stjele disse motorene stjeler dem uansett om det er alarmer eller hva det nå enn er.. er vel bare å klippe av ledningene. Det som er veldig synd at de ødeleger båtene skjærer i stykker ledninger og slanger.. og driter i om båtene synker etterpå så klart

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei takk for svar alle sammen,

Jeg tok en 3 telefon til gjensidige, og kom endelig til en kundebehandler som ikke hadde skylapper og kunne fjerne dette kravet. Så da løste det seg.

@DieselDahl: Det med Robåten har jeg ikke tenkt på, det forklarer hvordan de får det til (saging eller ikke.)

De driter vel uansett om de mister motoren uansett.

http://www.ebay.com/bhp/gps-bug

Nok å velge i om du vil finne ut om motoren du skal stjele har tracker montert.

Etter det jeg har hørt blir de fleste stjålne båter funnet igjen etter å ha blitt " lånt" av noen som ikke har båt selv. Og de fleste påhengere blir nok stjålet fra båter på land ja. Mao bør du enten velge en påhenger som ikke er tyngre enn at du kan ta den med hjem i garasjen eller innenbords, de blir skjelden stjålet. Finnes vel noen startsperrer å få kjøpt etterhvert også så " båtlånerne" velger en enklere båt å låne.

Jeg har startsperre, en fra Defa , og med litt dårlig batterispenning, så "deaktiverer" den når jeg prøver å starte. Så på ferskvannskjørng her dagen, så kinnet motoren bra, og startet nesten, men måtte kinnes litt mer, og da deaktiverte startsperra. 20 min lading løste problemet.

Ellers godt erfaringer med startsperre, ingen kjente tyveri forsøk på 4 år... :-)

TA

Redigert av trulsant (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...