Maruma Startet 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2014 Jeg holder nå på å bygge om motoren min til ferskvannskjøling. Om jeg kjører ferskvannet igjennom manifoldene må jeg ha nye pakninger mellom mellom de og riserene for å dele kretsene, jeg må også få tak i fire nipler til, for å få koblet opp dette sånn. Manifoldene må vel også få et bedre liv sånn sett, er dette en vanlig løsning? Åpen for meninger og innspill her :-) Om det er noen som har koblingsskjema av de forskjellige løsningene på dette hadde det vært fint :-) Her er et bilde av kjøleren jeg skal bruke. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 (redigert) Ja, begge deler er vanlig. Det kalles helsett og halvsett. Her er et eksempel: https://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=8M0049000&ivar=images/COMMON/44666.png&inbr=15322&bnbr=250&bdesc=Closed+Cooling+System%2C+BRAVO Det gjelder å holde tunga rett i munn for det finnes endel varianter med forskjellige termostathus, varmevekslere og fittings. Redigert 30.Mars.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Har du manifolder i støpejern, så lønner det seg vel å kjøre 'grønt' vann. Har du eksosmanifolder i AISI316L, så vil du med sjøvann allikevel måtte påregne korrosjon grunnet temperaturen. Huldas V8 GM kjører grønt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Takk DD, det så omfattende ut! Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Jeg har støpejern Hulda, takk for info :-) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Takk DD, det så omfattende ut! Ja, det kan du godt si men det er ikke nødvendigvis så ille. Mye av greiene her trenger du ikke. Skal se om jeg finner en enklere løsning :-) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Dette ser litt enklere ut DD Og jeg lurer på om jeg kan bruke det termostathuset som sitter på motoren? Med en annen termostat selvfølgelig :-) Det ser sånn ut Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 (redigert) https://www.mercruiserparts.com/Show_pictures3.asp?dnbr=884717004&ivar=IMAGES/COMMON/33455.png&inbr=13967&bnbr=190&bdesc=Thermostat+and+Housing%2C+Closed+Cooling Dette burde passe. Eller dette: https://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=11905&ivar=images/COMMON/39780.png&inbr=906&bnbr=120&bdesc=CLOSED+COOLING+SYSTEM Det er en eldre løsning som de har gått bort fra siden manifoldene varmer vannet etter termostaten slik at det kan koke ved høy belastning. Det huset du viser til er til saltvannskjøling og vil ikke kunne brukes. Redigert 30.Mars.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Vil det si at jeg ikke kan bruke det jeg har? Jeg syns det ser ut som jeg kan bruke det, manifoldene får gjennomstrømming hele tiden mens motoren går med termostat.....? Eller misforstår jeg virkemåten her? Jeg vil jo kjøpe minst mulig greier..... :-) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Nei det går ikke. Dette er laget for å blande kaldt sjøvann med varmt fra termostaten og sende blandingen til vannpumpen og "overskuddet" til manifoldene. Det blander altså inn kaldtvann i stedet for å kjøle det ned med en varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Takk skal du ha DD :-) Jeg setter umåtelig stor pris på hjelpen, vil ikke gjøre noen feil her... :-) Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Er det Volvo v8, selv bygget eller har du handlet det meste ferdig? Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Hei ehrnst :-) det er en Volvo Penta 305 V8 som er sjøvannskjølt. Jeg fikk tak i en varmeveksler som har sittet på en Mercruiser 350. Resten må jeg fikse selv. For å forsikre meg om at jeg nå tenker rett, spør jeg. Sjøvannet går inn i veksler og ut i risere. Ferskvannet går ut av veksler inn i sirkulasjonspumpen ut av termostathuset så inn i manifoldene ut av manifoldene og inn i veksler igjen. Da er det motoren som har kontroll på temperaturen og ikke manifoldene.... rett? Trenger jeg en plate mellom manifold og riser eller holder det med tykk pakningspapp? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Samme motor som meg. Spent på resultatet. Litt sugen på ferskvann selv. For meg, høres det ut som du tenker rett, men vent på noen andre :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 De pakningene jeg har sett er laget av rustfritt stål med blypakning på hver side. Din beskrivelse av virkemåten er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Det eneste jeg ikke kan se hos deg på #7 er sjøvann sirkulasjonspumpe. For den tar du nå til grønt vann. På Hulda har jeg montert sjøvann sirkulasjonspumpe på veivakslingens remskive. Volvo har delenummer for denne pumpen. Det er en vanlig Jabsco. Volvo bruker til vanlig GM blokker. På min GM bilmotor har jeg benyttet uttakene for bilens varmeapparat for å sirkulere grønt vann til manifolder og til vv-bereder. Når det gjelder uttaket for bilens varmeapparat, så er det kun to uttak. Jeg måtte lage to uttak til, slik at jeg fikk to trykk og to sug. Altså ett sett for hver manifold. Det er her en del går skoa av seg, altså at det kun blir den ene manifolden som får grønt vann. I noen tilfeller har dette blitt løst med å sette inn en 'non return valve' i kretsen. Hos meg fungerer det altså utmerket, den ene grønne kretsen tar seg også av oppvarming av vv-berederen som er koblet i serie. Sjøvannsiden må ha en orofice der sjøvann går inn på riserene, sjøvannet må ha trykk hele veien. Hvis ikke vil den ene eksossiden risikere ikke å få vann og gå tørr (overhete). Hulda har manifolder fra OSCO beregnet for stasjonærmaskiner. Jeg har ikke risere, men har laget egne eksosbokser som er vannfeller, samtidig som sjøvannet blander seg med eksosen her. Fungerer helt utmerket.. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 (redigert) Hei Hulda, vet ikke om jeg forstår deg rett her nå men mener du at jeg trenger enda en pumpe? Jeg har impellerpumpa som sitter på veiva som drar sjøvann inn. Har så sirkulasjonspumpen som sitter i framkant av motor, denne skal nå sirkulere ferskvannskretsen. Trenger jeg en tillegspumpe (elektrisk) for å hjelpe vannstrømmen på ferskvannskretsen? Redigert 31.Mars.2014 av Kaptein Gjelseth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 31.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 (redigert) Nei, du trenger kun de to pumpene. Sjøvannspumpen på veiva tar inn sjøvann som går i den ene kretsen på varmeveksleren. Dersom du har full ferskvannskjøling går sjøvannet deretter fra varmeveksler og rett ut i riserne, og disse skilles som regel fra manifoldene med en rustfri plate med en pakning på hver side. Dersom du har halvsett, så kjøles også manifoldene med sjøvann, og sjøvannet går da i stedet rett til manifoldene, og derfra opp til riserne. Deretter blandes sjøvannet med eksosen og forsvinner ut "are enden" som de sier i Østfold. Prinsippet er altså det samme på begge systemene, det er kun forskjell på pakninger/plate mellom riser og manifold, og hvor sjøvann går inn i eksossystemet. Ferskvannskretsen er som på en bil, og varmeveksleren er radiatoren. Sjøvann sirkulerer gjennom varmeveksleren, rundt rør som ligger inne i varmeveksleren og kjøler derfor ned ferskvannet som går i de rørene, systemene er selvfølgelig helt adskilt. Ferskvannskretsen er stort sett lik uansett om du har halv/helsett, og det er sirkulasjonspumpen som sitter over sjøvannspumpen som sirkulerer vannet rundt i motoren. Vannet sirkulerer hele tiden, men etterhvert som termostaten åpner vil mer vann sirkulere, og slik holdes temperaturen stabil. Det er altså to kretser en som er lukket med ferskvann (og frostvæske) som sirkulerer gjennom motor, sirkulasjonspumpe og den ene delen av varmeveksleren en som er åpen som tar inn vann fra sjøen, sirkulerer det vannet gjennom varmeveksleren for å kjøle ned vannet i den andre kretsen, og så ut gjennom eksosen tilbake til havet. Hele prinsippet er i grunn veldig enkelt, her er to skisser av begge, følg pilene og det blir rimelig klart hvor vannet går. Redigert 31.Mars.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 31.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2014 Takk for info Adeneo :-) Jeg har jobbet med bil i snart ørten år så jeg har jo litt greie på ting men det var dette med manifoldene jeg var usikker på. Men nå veit jeg det også :-) takket være dere her! Jeg har bestemt meg for å vente med dette til neste år, motoren får gå i saltvann en sesong til. Har rett og slett ikke tid til dette nå, er jo ikke såååå mye jobb men jeg må prioritere for å få båten på vannet. Uansett, takk for hjelpen alle sammen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.April.2014 Link til dette innlegget Svart 1.April.2014 Det er greit, så ikke på tegningen at sjøvannspumpen var montert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.