Lars H. Startet 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2014 Hei. Sitteputene i salongen på båten er tatt med hjem for vask, men glidelåsene for å få av trekkene sitter fast! Selve tennene er i nylon, men glideren i et eller annet lettmetall med en liten bøyle i rustfritt, markert med pil på bildet. Og i et fuktig saltholdig miljø som i en båt, har da selvfølgelig lettmetallet irret og dannet et hvitt pulver. Så, hvordan får jeg da beveget glideren? Jeg har rugget og vridd på gliderne uten at det har hjulpet. Jeg hadde litt 7% eddik inn i selve gliderne, og etter hvert har jeg fått 2 av 5 løs. De andre sitter bom fast. Jeg har lyst til å forsøke med en dråpe saltsyre i la meg si 10% styrke for å se om det kan løse opp noe, bare det ikke løser opp hele glideren. Selvfølgelig kan det også være tennene i selve glidelåsen som har kommet på tverke. Men altså, noen som har hatt det samme problemet (og det er jeg sikker på at det er) og har kommet på en smart løsning? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Det skal vel vaskes, så kanskje rennende varmt vann kan løse opp. Dog tar det visst lang tid å tørke skum. Eller en sprut penetrerende olje? - som et skudd i blinde. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoove Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Prøv silikonspray. Jeg bruker det på alt av glidelåser :) Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Jeg har brukt elektriker-spray,sånn som løser opp irr i kontakter. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Om du har en vanlig rustløser som inneholder fosforsyre - så er det ofte i lave konsentrasjoner. Det løser opp alu... men ikke så den forsvinner... Fikk eldre redningsvester med slike glidere i lettmetall til å slippe taket. Men det tar tid og du vil jo ikke ha rustløseren utover i stoffet så du kan ikke bruke mye. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Ville ikke brukt saltsyre. Har en lei tendens til å løse opp tekstiler. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
LALUNA II Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Har og brukt silikonspray med bra resultat Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Så var glidelåsene åpne. Jeg satte en skarp strutrekker inn i senen på gliderne og bente forsiktig slik at det ikke ble så trangt. Så hadde jeg et par dråper 10% saltsyre inn i gliderne med en engangssprøyte og ventet noen minutter rugget så litt og forsøkte å trekke i glideren samtidig som jeg hold godt tak i selve glidelåsen bak glideren. Da kom den et par tenner fremover. Så en liten dråpe tynn olje i i glideren og den var fri, men gikk tregt. Sprayet så hele glidelåsen fremover med silikonspray, og da gikk det greit å få åpnet. Så nå blir det å fjerne pynteknappene og ta ut skumgummien. I morgen tidlig går putene i vaskemaskinen slik at jeg har de på plass igjen til torsdag da det er klart for neste helgetur. Takk for tips og råd. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Intet slår følelsen når man lurer "tidens tann" og får noe gammelt til å funke. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Det som irriterer med slike glidelåser er at de lages av lettmetall, og at de samtidig har en del av et annet metall. Det burde være mulig å lage selve glideren i nylon nor tennene er i nylon. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 30.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2014 Glideren blir vel kanskje utsatt for større slitasje enn tennene. Men jeg regner med det der ikke er en TKK glidelås. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.